Misschien moeten we ook even realistisch nadenken. Het is al weer een jaar of drie geleden dat ik voor het laatst met een bus reed, maar goed kan wel uit ervaring spreken.
Binnen de bebouwde kom is er ongeveer elke 100-150 meter een halte. De gemiddelde passagier reist ongeveer 1 km. met een bus mee. Tegen de tijd dat die zit en de gordel om heeft, is hij bij zijn uitstap halte. Buiten de bebouwde kom wordt het ongeveer elke 3-5 km tussen de haltes, daar zijn de snelheden hoger en wordt eea. al iets realistischer, maar zelfs dan. De T100 bus, die 100 mag ipv. 80, moet voorzien zijn van gordels en er mogen geen staande passagiers vervoerd worden, hierbij is er geen onderscheid tussen touringcar en ov bus.
Ook capaciteit speelt mee. Van een gelede bus is de capaciteit 149 passagiers, waarvan 52 zittende... (cijfers: Mercedes Citaro, uit mijn hoofd) Er gaat geen rendabel openbaar vervoer mogelijk zijn met 52 passagiers zittend in een 18 meter bus. Daarnaast is de zituimte tussen de bankjes klein, juist om te voorkomen dat passagiers daadwerkelijk door de bus vliegen. Ik heb in elf jaar bus rijden maar een passagier gehad die echt van zijn stoel kwam tijdens een noodremming. En dat kwam omdat hij eigenlijk te klein was om alleen op een zitplaats te zitten.
Als ik kijk naar het ongeval hier (SPECULAAS, gebaseerd op elf jaar busbesturen!!!) heeft de bus een tik gekregen, is uitgeweken en heeft daarbij een stoeprand en een verkeerslicht geraakt. Zoals op de foto's duidelijk te zien is, zijn daarbij ruiten versplinterd. Dit is normaal voor het type veiligheids glas. Nadeel daarvan is dat er een regen van glas door de bus gaat en dat komt in ogen, kleding etc. terecht. de carrosserie van de bus en ook de binnenkant van de bus is niet vervormd. Bij de noodremming zullen mensen met neus, voorhoofd ed. tegen de zittingen/glazen afscheiding voor hun komen.