Landbouwvoertuig veroorzaakt gaslek in hogedrukleiding - Kimswerd 08-09-2012

Auteur Topic: Landbouwvoertuig veroorzaakt gaslek in hogedrukleiding - Kimswerd 08-09-2012  (gelezen 5727 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

BMHstudent

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Waarom laten ze in het filmpje op TV zelfs het gedeelte dat ingezoomd wordt op het achterwerk van een vrouwelijke agente zitten??? ;)

haha, dat viel mij ook al op..


RoyHWRM841

  • Manschap A
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
haha, dat viel mij ook al op..

haha ja na mooie dingen moeten gezien worden toch?  e050 0098


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Gaslek Kimswerd: Heb nog steeds nergens iets gelezen over de druk en diameter van de lekkende Gasunieleiding. wie weet meer???

Volgens mijn dikke duim 40 bar O0


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Er lijkt me hier echt iets mis te zijn gegaan met de gasleiding, deze is schijnbaar door de trekker die te zien is op eerste filmpje kapot gestoten, maar mag toch aannemen dat de leiding dieper onder de akker ligt. of werkt deze zich in de loop der jaren naar boven, als dit het geval is kunnen we onze lol nog op.
Je zou inderdaad verwachten dat hij dieper ligt. Normaal gesproken minstens een meter. Ik heb nog nooit gehoord dat een (stalen) gasleiding zich omhoog werkt. Ook als de bodem zakt moet de leiding meezakken.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Waarom laten ze in het filmpje op TV zelfs het gedeelte dat ingezoomd wordt op het achterwerk van een vrouwelijke agente zitten??? ;)

Vermoedelijk om de aandacht af te leiden van de brandweerman met blusjas, korte broek en normale schoenen!  ;)


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Vermoedelijk om de aandacht af te leiden van de brandweerman met blusjas, korte broek en normale schoenen!  ;)

Of van die brandweerman die zonder helm achter op een MSA staat welke voort wordt getrokken door een landbouwtrekker...


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Of van die brandweerman die zonder helm achter op een MSA staat welke voort wordt getrokken door een landbouwtrekker...

Ik vraag me überhaupt af, waarom zoveel moeite gedaan wordt voor een gaslek midden in een weiland. Iemand een idee? Op basis van de beelden, zou ik op ruim afstand blijven wachten, totdat de leiding afgesloten is. Het effect van water op aardgas is mijns inziens minimaal.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
GPTV: Landbouw voertuig veroorzaakt gaslek in hogedruk leiding bij Kimswerd.

Crisis - op enkele meters van een blazende hogedrukleiding van de Gasunie lopen. Dat dit zonder ademlucht is, maakt geen bal uit, saté is saté, met of zonder set.
Wilde het korps soms van deze ploeg af?

Dit is (nog) geen guilottinebreuk (= leiding helemaal door), maar naar mijn inschatting een 10% lek (gat). De Gasunie waarschuwt ervoor, dat een gat altijd kan leiden tot het geheel doorscheuren van de leiding. Uitgaande van een 40 bar leiding ("middendruk" volgens terminologie van de Gasunie) krijg je volgens de GELE KAART van de Gasunie (http://www.veiligheidsregio-rotterdam-rijnmond.nl/eCache/NEW/714.doc ) de volgende veiligheidsafstanden:

                                                  4 inch (10 cm)   8 inch (20 cm)           12 inch (30 cm)             16 inch (41 cm)
Binnenring (straal) (10 kW/m2)     25 meter                55 meter                  80 meter                     100 meter  
Buitenring (straal) (3 kW/m2)     45 meter              100 meter                 150 meter                     190 meter      

In de binnenring mag NIEMAND komen, ook geen hulpverleners. Bij ontsteking van het gas is de kans op overlijden - ook voor brandweermensen met volledige bescherming - daar in principe 100%
Binnen de buitenring mogen zich alleen personen met volledige bescherming bevinden. De afzetting, waarachter personen zonder volledige persoonlijke bescherming veilig zijn, moet nog een stuk verder liggen, op 1 kW/m2.

De Gasunie geeft alleen de effectgebieden weer bij een totale breuk, uitgaande van het gegeven dat de kans bestaat dat een klein gat alsnog een totale breuk wordt. Dit is dus "worst case".

De Belgen hanteren de "aktiekaart Gas". Zij maken daarbij onderscheid tussen effectgebieden bij een 10%-gat en een guillottinebreuk.
Bij hen gelden de volgende afstanden (https://www.infopuntveiligheid.nl/Infopuntdocumenten/138508_668_1223638529703-20060625_B_FOD_IBZ_Handleiding_Pijpleidingincidentbestrijding.pdf pagina 44 - 46):

Leidingdiameter     Volledige breuk
                            10 kW/m2        3 kW/m2           1 kW/m2 (voor iedereen veilig)
100                       50                     90                 100
200                      100                   210                 200
300                      150                   320                 300
400                      200                   430                 400

Leidingdiameter     10% gat
                            10 kW/m3        3 kW/m2            1 kW/m2
100                       6                      11                    50
200                      11                     24                    50
300                      16                     37                    50
400                      21                     49                  100

Misschien heb ik een vertekend beeld en lijkt het maar zo dat men op de video vlakbij de blazende leiding loopt? Maar mocht dit toch echt zo zijn geweest, dan mag ik hopen dat dit wel de laatste keer was? Want dan was er sprake van Russische roulette spelen met de dood! Zegt het voort - en gebruik bij twijfel de beschikbare veiligheidsbladen!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Of van die brandweerman die zonder helm achter op een MSA staat welke voort wordt getrokken door een landbouwtrekker...

Als het gas was ontstoken, was met of zonder helm niet meer relevant geweest
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Ik vraag me überhaupt af, waarom zoveel moeite gedaan wordt voor een gaslek midden in een weiland. Iemand een idee? Op basis van de beelden, zou ik op ruim afstand blijven wachten, totdat de leiding afgesloten is. Het effect van water op aardgas is mijns inziens minimaal.

EEEEEEENS !!!! Alleen metingen doen in de omgeving omdat een deel van het aardgas, al is het lichter dan lucht (0,6), door de luchtwervelingen een stuk verderop benedenwinds naar benezen zou kunnen komen
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter