Landbouwvoertuig veroorzaakt gaslek in hogedrukleiding - Kimswerd 08-09-2012

Auteur Topic: Landbouwvoertuig veroorzaakt gaslek in hogedrukleiding - Kimswerd 08-09-2012  (gelezen 5724 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Je zou inderdaad verwachten dat hij dieper ligt. Normaal gesproken minstens een meter. Ik heb nog nooit gehoord dat een (stalen) gasleiding zich omhoog werkt. Ook als de bodem zakt moet de leiding meezakken.

Gasleidingen komen niet omhoog. Maar de grondlaag erboven wordt wel eens minder dik t.g.v. werkzaamheden.

Hoe diep is geploegd? Middendruk leidingen moeten volgens mij tenminste een "gronddek" hebben van 80 cm? (correct me if I am wrong).
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


profk

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
Crisis - op enkele meters van een blazende hogedrukleiding van de Gasunie lopen. Dat dit zonder ademlucht is, maakt geen bal uit, saté is saté, met of zonder set.
Wilde het korps soms van deze ploeg af?
Hé Tijgernest - helemaal gelijk! Onze inschatting in dit soort gevallen is 500 m afstand houden en niets doen voordat de pijp is afgeblokt. Risico op ontsteking is te groot!
Groeten aan de poezebeesten!
Profk


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Gasleidingen komen niet omhoog. Maar de grondlaag erboven wordt wel eens minder dik t.g.v. werkzaamheden.

Hoe diep is geploegd? Middendruk leidingen moeten volgens mij tenminste een "gronddek" hebben van 80 cm? (correct me if I am wrong).

Kijk daar ga je al.
Als ze hier aan het zogenoemde diepploegen waren, zegt 80cm niks meer, want diepploegen kan tot 2 meter diep!


stefanpostema

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Goedemorgen, Ik ben degene die het filmpje heeft gemaakt van het gaslek (waarbij de 2 mannen achterop de msa staan)

Allereerst even het volgende; ik stond op 450 meter afstand ervan en voor de wind. (zodra ik kwam aanrijden dit snel nagekeken) Ik ben op het laatst richting het meldingsadres gelopen maar ben al snel teruggekeerd. Ik stond daar namelijk in de wind en het (ondanks het proberen neer te slaan) rookte ontzettend naar gas. Volgens de brw bevelvoerder van Harlingen (leider meetploeg) viel het wel mee maar het leek net alsof je met je kop boven een gasfornuis stond.

Volgens een agent TP lag de gasleiding 80 cm diep en naar mijn inziens was de boer niet aan het "diepploegen"


Adriaan1988

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 913
volgens mijn was de boer bezig met een diepwoeler.
voor een beeldvorming:


foto komt van: www.traktorpool.nl


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Afgelopen jaar in Heusden zelfde verhaal. Was toen grip 1. Een boer had de betonnenmatten weg gehaalt. En toen met een diepwoeler door de unie gasleiding heen.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Gezien de potentiële impact van dit incident verbaast het mij dat dit incident alleen op het hulpverleningsforum als separate klus is vermeld. Bij hetbrandweerforum.nl en hulpverlening.nl kan ik deze niet vinden. Erg jammer. Veel hulpverleners vinden OGS eng. Maar zodra de OGS bestaat uit aardgas, is het bekend en blijkbaar minder eng - en dus minder gevaarlijk? Grrrr!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Afgelopen jaar in Heusden zelfde verhaal. Was toen grip 1. Een boer had de betonnenmatten weg gehaalt. En toen met een diepwoeler door de unie gasleiding heen.

Die ken ik niet, zei de incidentenhamster. Heb je daar - desnoods privé - meer info over?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Oorzaak gaslek Kimswerd waarschijnlijk veroorzaakt door te ondiepe gasleiding

Het gaslek wat zaterdagavond ontstond in Kimswerd kwam zeer waarschijnlijk doordat de gasleiding niet diep genoeg in de grond zat. Boer Doeke Osinga, die met Tom Ykema werkzaamheden verrichten op het weiland aan de Streek in Kimswerd werden plotseling opgeschrikt toen de gasleiding open sprong en het gas de  leiding kwam spuiten. Een gasleiding hoort anderhalve meter diep in de grond te zitten, maar deze lag waarschijnlijk niet dieper dan vijftig centimeter. Osinga wist wel dat daar een gasleiding lag, maar hij had niet verwacht dat die zo ondiep in de grond zat. De Gasunie heeft laten weten dat de leiding waarschijnlijk wel dieper heeft gelegen, maar doordat de grond bewerkt wordt, wil het wel gebeuren dat deze daardoor omhoog komen. Als een boer diep gaat ploegen, moet hij melding doen, maar waarschijnlijk is dit niet gebeurd. De Gasunie gaat nog verder onderzoeken wat nu de exacte oorzaak is.
http://studiosudwest.nl/lokaalnieuws/oorzaak-gaslek-kimswerd-waarschijnlijk-veroorzaakt-door-te-ondiepe-gasleiding/
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Gaslieding Kimswert útgroeven
Stefan Postema
10 septimber, 2012 - 15:39

De gasleiding bij Kimswerd waarin afgelopen zaterdag een groot gaslek zat, wordt deze week helemaal uitgegraven. De Gasunie wil zo een beeld krijgen van hoe groot het probleem precies is. Een boer was het weekeinde op een stuk bouwland aan De Streek, net buiten het dorp, bezig met graafwerkzaamheden toen hij een hoofdleiding van de Gasunie raakte. Zo'n 50.000 kuub gas spuitte de lucht in, goed voor een jaar gasverbruik van 35 gezinnen. Volgens de boer lag de buis een stuk hoger dan gedacht. http://www.omropfryslan.nl/node/149460
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter