Alarmering en/of inzet GNK-C

Auteur Topic: Alarmering en/of inzet GNK-C  (gelezen 149763 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #260 Gepost op: 13 juli 2010, 22:30:16
Das leuk, alleen heeft Tilburg geen MMT, wel een bus, maar geen bemanning, als enige van de 10 trauma centra.

Eén van de taken die een tot traumacentrum aangewezen zorginstelling heeft, is het hebben van een mobiel medisch team.

Het lijkt mij dat Tilburg een aardig probleem heeft als ze dat niet waar kan maken... ::)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #261 Gepost op: 13 juli 2010, 22:37:47
Het leveren van een (grond)mmt voor de gnk is een taak van het ghor . Die maken afspraken met ketenpartners.
Zo had regio Hollands Midden een afspraak met het Lumc voor het leveren van een mmt bij een gnk inzet.
Dit terwijl dat mmt daarbuiten nooit (meer) ingezet werd.
Die afspraak met het Lumc is er dus niet meer. Lumc is nog wel traumacentrum maar zonder mmt.
De bus staat nog wel ergens gestald, maar die zal ook wel verdwijnen.
Ghor heeft nu afspraken gemaakt met de bekende traumacentra van de lifeliners voor het bieden van een mmt bij een gnk inzet.
Ghor midden west brabant zal dus de zaken ook wel geregeld hebben.


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #262 Gepost op: 13 juli 2010, 22:59:43
Beste Cristian, heb je al iets van de gma inzet (prevntief) tijdens de huldiging van Twente als landskampioen?
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #263 Gepost op: 13 juli 2010, 23:09:22
Het hebben van een (grond)MMT is een verplichting die voortkomt uit beleidsvisie van het ministerie van VWS; daar zit de GHOR niet tussen...

Citaat
4.2. Mobiele medische teams
Elk traumacentrum moet beschikken over een mobiel medisch team (MMT). Dit team bestaat meesttijds uit een arts en een verpleegkundige die beiden relevante ervaring op het gebied van de preklinische spoedeisende hulpverlening moeten hebben.
bron: Beleidsvisie traumazorg 2006 - 2010, MinVWS

Die afspraak met het Lumc is er dus niet meer. Lumc is nog wel traumacentrum maar zonder mmt.
De bus staat nog wel ergens gestald, maar die zal ook wel verdwijnen.


Geen paraat MMT dan wellicht, maar ze moeten nog wel mensen op de been kunnen brengen om als MMT op te treden.

Citaat
Inzet mobiele medische teams.
Het beleid ten aanzien van de grondgebonden mobiele medische teams verdient bijstelling. In de beleidsvisie traumazorg van 1998 is opgenomen dat alle centra een mobiel medisch team dienen te hebben. De ervaring heeft geleerd dat een dergelijk team alleen meerwaarde heeft als het aanvullend kan werken aan de reguliere ambulancezorg en het team binnen circa 30 minuten ter plaatse kan zijn. In overleg met de landelijke vereniging voor traumacentra (LvTC) is besloten onderscheid te maken tussen parate en niet parate mobiele medische teams. Voor de inzet van parate en niet parate teams onder grootschalige incidenten en rampen behoeft mijn beleid geen bijstelling. In die omstandigheden leveren alle traumacentra uit hun bestaande personeelsbestand een bezetting voor het mobiele medische team. Zij worden opgeroepen op basis van het rampenopvangplan van het ziekenhuis. Dit MMT-team maakt onderdeel uit van de geneeskundige combinatie dat verder bestaat uit een ambulanceteam en een snelle medische groep ter medische assistentie (SIGMA). Na alarmering zijn deze combinaties in de regel binnen 1 uur operationeel.
Bron = dezelfde als hierboven.

Kennelijk heeft GHOR HM ervoor gekozen om afspraken te maken met andere MMT's dan die van het LUMC tbv inzet met de GNK-C, maar dat neemt niet weg dat het LUMC een MMT op de been moet kunnen brengen. Of dat in de praktijk ook gaat lukken vraag ik me af...

Overigens: als er écht een keer een ramp is van 'goede' omvang en er zijn wijze wijze van spreken 7 gewondennesten, begin je met 4 H-MMT's ook niet zoveel. Dan zul je de grondgebonden MMT toch echt nodig hebben.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #264 Gepost op: 14 juli 2010, 00:18:00
Er waren anders toch voldoende trauma artsen en verpleegkundige aanwezig. Er was zelfs een arts aanwezig die normaal op de heli zit.

Dat betekent nog steeds niet dat deze van Tilburg waren, aangezien ze wel Verpleegkundige en Chauffeurs hebben alleen geen Arts die hier aan deel wil nemen.


Tilburg heeft wel degelijk een mmt dat alleen erg weinig is ingezet.Ze zijn hier in de regio brabant zuid-oost enkele keren geweest.In 2000 preventief bij het EK met een vw t-4 hulpambulance en bij enkele ongevallen kwamen ze ter plaatse met een ambulance van de RAV Midden-West.
Neem aan dat het team alleen nog in GNK kader word ingezet.

Wanneer was dat dan want momenteel hebben ze er geen, wel een mooie gele bus, die dus niet rijdt.


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #265 Gepost op: 14 juli 2010, 00:35:33
zou trouwens inmiddels wel kunnen dat er een arts vrijwillig is, aangezien mijn info een half jaar oud is. lijkt mij dan alsnog sterk dat deze op de opendag van de luchtmacht aanwezig waren. aangezien ik zeker weet dat een MMT arts van de lifeliner was, (2 of 3 weet ik niet). meer artsen heb je toch niet nodig ter preventie? bijpiepen kan altijd.


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #266 Gepost op: 15 juli 2010, 09:27:37
Er was idd een trauma arts van de LL aanwezig ook waren er een mmt busje met een mmt arts en pleeg op de open dagen aanwezig. Op de oefening voorafgaande aan de open dagen waren er een mmt busje met chauf; arts en pleeg aanwezig.


Marcelw20

  • Instructeur: EHBO-er
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
  • Rustig aan, we hebben haast !
    • MMST
Reactie #267 Gepost op: 21 juli 2010, 12:50:09
livep2000
10:39:12 21-07-10AMBUURG A1 DE VEST 60 VALKENSWAARD (VAL) compagnie brand) (grip: 3) 5555XP   
1124421CPA Brabant Zuid-Oost ( Sigma )
1124420CPA Brabant Zuid-Oost ( Ambuteam )
1124401CPA Brabant Zuid-Oost ( RGF )

         
EHBO-er • AED-bediener • BHV-er • H-BHV-er • Voormalig SIGMA-lid Veiligheidsregio Noord-Oost Gelderland • Beheerder BrandMeldInstallaties   Instructeu


P2000man

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
  • At work
Reactie #268 Gepost op: 21 juli 2010, 13:48:13
Heb het idee dat ze hier in N/O Gelderland minder snel het SIGMA oppiepen, want zowel in Vethuizen, als in lichtenvoorde met de storm hadden ze volgens mij een goede bijdrage kunnen leveren


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #269 Gepost op: 21 juli 2010, 13:52:22
Heb het idee dat ze hier in N/O Gelderland minder snel het SIGMA oppiepen, want zowel in Vethuizen, als in lichtenvoorde met de storm hadden ze volgens mij een goede bijdrage kunnen leveren
Ook gezien de lange opkomsttijd van de SIGMA? Misschien realiseerde men zich te laat dat er zo veel gewonden waren en had het gezien de tijd weinig zin meer om de SIGMA te alarmeren.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..