Het hebben van een (grond)MMT is een verplichting die voortkomt uit beleidsvisie van het ministerie van VWS; daar zit de GHOR niet tussen...
4.2. Mobiele medische teams
Elk traumacentrum moet beschikken over een mobiel medisch team (MMT). Dit team bestaat meesttijds uit een arts en een verpleegkundige die beiden relevante ervaring op het gebied van de preklinische spoedeisende hulpverlening moeten hebben.
bron:
Beleidsvisie traumazorg 2006 - 2010, MinVWSDie afspraak met het Lumc is er dus niet meer. Lumc is nog wel traumacentrum maar zonder mmt.
De bus staat nog wel ergens gestald, maar die zal ook wel verdwijnen.
Geen paraat MMT dan wellicht, maar ze moeten nog wel mensen op de been kunnen brengen om als MMT op te treden.
Inzet mobiele medische teams.
Het beleid ten aanzien van de grondgebonden mobiele medische teams verdient bijstelling. In de beleidsvisie traumazorg van 1998 is opgenomen dat alle centra een mobiel medisch team dienen te hebben. De ervaring heeft geleerd dat een dergelijk team alleen meerwaarde heeft als het aanvullend kan werken aan de reguliere ambulancezorg en het team binnen circa 30 minuten ter plaatse kan zijn. In overleg met de landelijke vereniging voor traumacentra (LvTC) is besloten onderscheid te maken tussen parate en niet parate mobiele medische teams. Voor de inzet van parate en niet parate teams onder grootschalige incidenten en rampen behoeft mijn beleid geen bijstelling. In die omstandigheden leveren alle traumacentra uit hun bestaande personeelsbestand een bezetting voor het mobiele medische team. Zij worden opgeroepen op basis van het rampenopvangplan van het ziekenhuis. Dit MMT-team maakt onderdeel uit van de geneeskundige combinatie dat verder bestaat uit een ambulanceteam en een snelle medische groep ter medische assistentie (SIGMA). Na alarmering zijn deze combinaties in de regel binnen 1 uur operationeel.
Bron = dezelfde als hierboven.
Kennelijk heeft GHOR HM ervoor gekozen om afspraken te maken met andere MMT's dan die van het LUMC tbv inzet met de GNK-C, maar dat neemt niet weg dat het LUMC een MMT op de been moet kunnen brengen. Of dat in de praktijk ook gaat lukken vraag ik me af...
Overigens: als er écht een keer een ramp is van 'goede' omvang en er zijn wijze wijze van spreken 7 gewondennesten, begin je met 4 H-MMT's ook niet zoveel. Dan zul je de grondgebonden MMT toch echt nodig hebben.