Brand in zwembad Stadtring - Nordhorn (Duitsland) 12-09-2012

Auteur Topic: Brand in zwembad Stadtring - Nordhorn (Duitsland) 12-09-2012  (gelezen 9740 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #20 Gepost op: 12 september 2012, 21:27:30
foto bovenaanzicht na instorten dak. (triestig)
Inderdaad triestig, het was een geweldig karakteristiek pand.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #22 Gepost op: 12 september 2012, 21:52:04
Alexander, mss wel met je eens,
MAAR wat bepaald de leiding, in welk stadium is de brand, en is het pand uberhaupt nog te betreden.
Gezien de plaats van het object en de aangrenzende panden kan dit zijn als gecontroleerd uit laten branden.
Niet uitgesloten de chemicaliën die aanwezig zijn en afgeschermd moeten worden. Daarbij worden vaak enkelvoudige stralen gebruikt.
Daarnaast is de inzet en aanpak altijd op de duitse "grundlichkeit" dus maar afwachten tot er iets meer bekend is.
Als er bekendmakingen worden gedaan.
Bij instappen begint de inzet.


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #23 Gepost op: 12 september 2012, 22:47:58
Even een vraagje over het chloor wat aanwezig is in zwembaden;
Hoeveel chloor zal een gemiddeld zwembad op voorraad hebben? Weet niet wat de gevolgen zijn van brandend chloor (als het al kan branden), maar ik hoor altijd dat chloor behoorlijk gevaarlijk is. Hangt dit ook af van de concentraties, of bestaat er bij brand in een zwembad grote kans voor een chemische brand?


devilfish

  • Moleculair bioloog - geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #24 Gepost op: 12 september 2012, 23:09:25
Het hoeft niet zo te zijn dat er bij een zwembad een tank met chloor staat, het kan ook ter plaatse uit zouten worden gewonnen. Ik weet echter niet hoe dat in Duitsland gedaan wordt

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwembad#Chloor


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #25 Gepost op: 12 september 2012, 23:35:42
Duitse preventieve maatregelen, "Vorbeugende Brandschutz" is te vergelijken met onze zo niet strenger. Glazen loopbrug is dus gewoon minimaal 60 of zelfs wel een 120 min brandwerende scheiding. (toegangen aan weerszijde elk 60 is ook 120)
En effectiviteit handstralen, waterlevering tov van vuurbelasting is voor sommige misschien abacadabra, voor andere niet. Maar niet voor niets loopt deze discussie al langer hier op dit forum in een daarvoor bestemde rubriek. En toch zie je nog steed brandweercollega's die water (in opdracht van) (laten) verdampen boven het vuur en zo denken dat ze een effectieve bijdrage heben geleverd aan de brandbestrijding..... en is het niet verkeerd om daar elke keer weer even bij stil te staan.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #26 Gepost op: 13 september 2012, 00:09:12
@Alexander, ik begrijp dat je verstand van zaken hebt, maar je beetje negatieve antwoorden telkens, maakt het lezen van het forum niet leuker op!
Laat de mensen gewoon hun ding doen, het is een moment opname waar iedereen denkt dat op dat moment de juiste keuze was. ik begrijp dat je een discussie wil opstarten maar, probeer het niet zo betweterig neertezetten. ik vind het zeer onprettig.

Sorry, on topic weer.

Ik ben niet negatief maar wel altijd positief kritisch. Nu is het altijd makkelijk kritiek te leveren of kritische vragen te stellen zittend achter je computer. Maar dit soort casussen zijn volgens mij door het beeldmateriaal juist enorm leerzaam voor ieder brandweermens. Het zelflerend vermogen van brandweermensen kunnen we juist prikkelen. Persoonlijk denk ik dat er enorm veel kennis en ervaring zit onder de lezers. Laten we dat bundelen in dit soort topics en samen kennis delen. Los daarvan alle respect voor de mensen die hard aan het werk zijn bij dit incident.  

Daarom ook de vraag, hoe zou jij het doen? Valt valt jou op?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #27 Gepost op: 13 september 2012, 00:26:42
Alexander, mss wel met je eens,
MAAR wat bepaald de leiding, in welk stadium is de brand, en is het pand uberhaupt nog te betreden.
Gezien de plaats van het object en de aangrenzende panden kan dit zijn als gecontroleerd uit laten branden.
Niet uitgesloten de chemicaliën die aanwezig zijn en afgeschermd moeten worden. Daarbij worden vaak enkelvoudige stralen gebruikt.
Daarnaast is de inzet en aanpak altijd op de duitse "grundlichkeit" dus maar afwachten tot er iets meer bekend is.
Als er bekendmakingen worden gedaan.

Gijs, natuurlijk is het een momentopname in een felle strijd tegen het vuur. Wel kunnen we "kritisch" kijken naar het effect van handstralen zoals op de foto's is te zien. De inzet van waterkanonnen en hoogwerkers/ladderwagens is misschien een beter optie gezien de enorme vuurbelasting. Als je chemicaliën wil afschermen is het dan niet verstandiger om ook daar een waterkanon in te zetten? Meer capaciteit en worplengte waardoor je de brandweermensen op afstand kan zetten. Mocht er toch een reactie komen dan is er meer veiligheid.

Nogmaals het is geen kritiek op de mensen ter plaatse alleen wel interessant om te kijken of we van deze casus kunnen leren.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #28 Gepost op: 13 september 2012, 00:30:37

Daarom ook de vraag, hoe zou jij het doen? Valt valt jou op?

Sorry, typfoutje.

Daarom ook de vraag, hoe zou jij het doen? Wat valt jou op? Waar denk jij aan bij dit soort inzetten? Welk materiaal zou jij inzetten?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Eastfire

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
  • Brandmeester
Reactie #29 Gepost op: 13 september 2012, 07:48:44
Je staat voor deze casus. Het pand is verloren, windrichting staat van het hotel af. Maar je ziet dat de brand zich ontwikkelt naar de glazen brug. In de glazen brug zijn nog geen rookverschijnselen zichtbaar.

Wat zou het risco zijn als je de beglazing met grof geweld laat verwijderen om zo te voorkomen dat je een kingsize gasbuis krijgt richting het hotel? Let wel: dit soort beglazing is meestal van zwaar veiligheidsglas gemaakt en zal niet makkelijk door de hitte springen en uit elkaar vallen.

Iemand een idee?

Overdruk ventileren kan verplaatsing van brandgassen naar het hotel voorkomen. Zo hoef je niets te slopen.