Gebruik van portofoon (C2000)

Auteur Topic: Gebruik van portofoon (C2000)  (gelezen 16004 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #20 Gepost op: 1 oktober 2012, 20:03:42
Knijpen en praten gok ik zo ^-^
Wordt het dan niet een ongelovelijke wirwar als iedereen 'zomaar' gaat spreken? En in Haaglanden wordt er een status spraakaanvraag gedaan, waarbij bij het spreken door de meldkamer direct het bijbehorende incident in GMS naar voren komt. Werkt dat ook als men 'knijpt en praat' zonder status?


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #21 Gepost op: 1 oktober 2012, 20:07:45
Als je spraakaanvraag komt, krijg je dan een geluidje? Zo ja, heeft iemand dat geluidje voor me?
Het is het 'ping' geluidje uit Windows XP.

Wat overigens een leuk effect is als er een spannende melding wordt uitgegeven, dan hoor je al die pingetjes op de achtergrond. Heb er wel eens een centralist om horen flippen. Prachtig radioverkeer was dat  ;D


Dunedain

  • Ambu CH, Verpleegkundige op SEH, MKA centralist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
Reactie #22 Gepost op: 1 oktober 2012, 20:20:05
Wordt het dan niet een ongelovelijke wirwar als iedereen 'zomaar' gaat spreken? En in Haaglanden wordt er een status spraakaanvraag gedaan, waarbij bij het spreken door de meldkamer direct het bijbehorende incident in GMS naar voren komt. Werkt dat ook als men 'knijpt en praat' zonder status?

Voor onze MKA geldt;
Alle eenheden hebben een eigen gespreksgroep, die wel door de MKA gekoppeld kunnen worden als meer eenheden naar hetzelfde incident gaan.
Als een eenheid zonder status spraakaanvraag de spreeksleutel inknijpt en praat, dan hoort alleen een andere eenheid in dezelfde groep, of een gekoppelde groep hem, denk aan contact VPK en ACH, of aan 2 eenheden bij een ongeval, de collega's kunnen dan overleggen of opdrachten geven via C2000
De meldkamer hoort dit alleen als ze deze groep open heeft staan. Bij een status spraakaanvraag krijgt de centralist een icoon in GMS en een toontje. Dit toontje is per meldkamer te kiezen, zo hebben wij andere toontjes dan de brandweer, om herkenning te bevorderen.
Als de centralist op het icoontje klikt, gaat het incident in GMS open , en zet C2000 de juiste groep open, hierna word de eenheid aangeroepen.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #23 Gepost op: 1 oktober 2012, 20:31:09
Voor onze MKA geldt;
Welke regio is dat?


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #24 Gepost op: 3 oktober 2012, 13:21:18
Knijpen en praten gok ik zo ^-^

Preciessss....  ;D

Wordt het dan niet een ongelovelijke wirwar als iedereen 'zomaar' gaat spreken? En in Haaglanden wordt er een status spraakaanvraag gedaan, waarbij bij het spreken door de meldkamer direct het bijbehorende incident in GMS naar voren komt. Werkt dat ook als men 'knijpt en praat' zonder status?
Laat ik duidelijk zijn. Ondanks wij niet werken met gespreksaanvragen, gaan eenheden niet 'zomaar' spreken. Men heeft allemaal een roepnummer en deze dient te zijn ingelogd op de porto/mobilo-foon bij aanvang dienst. Als men iets wil zeggen, vragen oid dan begint men altijd met "Utrecht de (roepnummer) over." Wanneer de meldkamer gelegenheid heeft zal men reageren. Werkt prima bij meldingen, bevragen van kentekens etc. Voordeel vind ik zelf dat je precies weet waar je collega's uithangen, of ze al ter plaatse zijn etc.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #25 Gepost op: 3 oktober 2012, 15:02:18
Preciessss....  ;D
Laat ik duidelijk zijn. Ondanks wij niet werken met gespreksaanvragen, gaan eenheden niet 'zomaar' spreken. Men heeft allemaal een roepnummer en deze dient te zijn ingelogd op de porto/mobilo-foon bij aanvang dienst. Als men iets wil zeggen, vragen oid dan begint men altijd met "Utrecht de (roepnummer) over." Wanneer de meldkamer gelegenheid heeft zal men reageren. Werkt prima bij meldingen, bevragen van kentekens etc. Voordeel vind ik zelf dat je precies weet waar je collega's uithangen, of ze al ter plaatse zijn etc.
Ja; uiteraard is het geen klep-kanaal, maar ik bedoelde dat iedereen zelf kon kiezen om een gesprek te beginnen op eigen verzoek, en dat de meldkamer dit dus niet kan indelen. En bevragen van meldingen gaat in Haaglanden via het bureaukanaal; staandehoudingen worden wel gemeld.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #26 Gepost op: 3 oktober 2012, 15:10:43
Wordt het dan niet een ongelovelijke wirwar als iedereen 'zomaar' gaat spreken? En in Haaglanden wordt er een status spraakaanvraag gedaan, waarbij bij het spreken door de meldkamer direct het bijbehorende incident in GMS naar voren komt. Werkt dat ook als men 'knijpt en praat' zonder status?

Ik denk dat het in sommige regio's stiller is dan je denkt :) In 'ons' Haaglanden gaat dat inderdaad niet werken, maar in bepaalde regio's is men niet anders gewend.


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #27 Gepost op: 3 oktober 2012, 19:11:09
Het is het 'ping' geluidje uit Windows XP.

Wat overigens een leuk effect is als er een spannende melding wordt uitgegeven, dan hoor je al die pingetjes op de achtergrond. Heb er wel eens een centralist om horen flippen. Prachtig radioverkeer was dat  ;D

Iedere regio kan (en heeft vaak) andere geluidjes voor elke gebeurtenis binnen GMS. Alleen urgent en noodoproep zijn gelijk meen ik.


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #28 Gepost op: 3 oktober 2012, 19:14:27
Dankjullie! maar als je zelf spraakaanvraag doet, komt er dan ook een geluid of niks?


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #29 Gepost op: 3 oktober 2012, 19:29:52
Laat ik duidelijk zijn. Ondanks wij niet werken met gespreksaanvragen, gaan eenheden niet 'zomaar' spreken. Men heeft allemaal een roepnummer en deze dient te zijn ingelogd op de porto/mobilo-foon bij aanvang dienst. Als men iets wil zeggen, vragen oid dan begint men altijd met "Utrecht de (roepnummer) over." Wanneer de meldkamer gelegenheid heeft zal men reageren. Werkt prima bij meldingen, bevragen van kentekens etc. Voordeel vind ik zelf dat je precies weet waar je collega's uithangen, of ze al ter plaatse zijn etc.

Hier niet anders. Bevragingen gaan bij ons echter via het info-kanaal. Da's op de meldkamer een aparte tafel en die werken met een aanvraag-spraak voor een eerlijke volgorde.

Daarnaast nog het districtskanaal, maar die is meer voor koffiepauzes en tactieken te bespreken. Vaak staat de auto op district en je porto op de noodhulp. De wachtcommandant luistert hier ook mee.