SEH en het melden van schotwonden

Auteur Topic: SEH en het melden van schotwonden  (gelezen 8337 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #10 Gepost op: 13 september 2012, 23:13:09
Een powerpoint (niet heel uitgebreid zonder begeleidend spreker, maar toch met info)
http://www.mediumcaresymposium.nl/presentations/Sessie_4_-Boeven%20in%20het%20ziekenhuis%20MC.pdf

aardige powerpoint, maar verwijzing naar wetsartikelen en convenanten ontbreekt daarin,  overigens apart dat een AIOS SEH hedt moet opstellen en dat er geen jurist is die dit op zich neemt...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 13 september 2012, 23:17:08
Het is en blijft gewoon een extreem lastige kwestie, dat blijkt al uit het feit dat ieder ziekenhuis, wat zeg ik, iedere medewerker van een ziekenhuis er anders in staat....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #12 Gepost op: 14 september 2012, 11:40:55
De wet is heel duidelijk, de praktische uitvoering is soms heel wat lastiger. Wat wel nogal eens gebeurt is dat er iemand reeds is aangehouden of is gearresteerd wanneer ze worden binnen gebracht. In dat geval blijft de politie (op de gang) aanwezig tot dat de patient wordt ontslagen.
Arts  www.alphalog.nl

Motosmurf

• Noodhulp/wijkzorg politie
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #13 Gepost op: 14 september 2012, 13:49:40
Interessante PP, het wordt me iets duidelijker zo.

Overigens heb ik er persoonlijk en professioneel alle begrip voor dat er niet gebeld wordt, als patient moet je er gewoon op kunnen vertrouwen dat waar jij mee zit, tussen jou en de behandelende instantie blijft.

Wat natuurlijk onverlet laat dat het voor de opsporing behoorlijk frustrerend kan zijn.

Zo hadden we laatst een schietpartij, het slachtoffer werd naar een ziekenhuis in rotterdam vervoerd, kogels werden d'r uit gehaald, maar daar kon onze forensische opsporing mooi naar fluiten.

De exacte reden die men opgaf weet ik niet, maar men deed dat daar gewoon nooit. Eens per maand ofzo kon de politie een bak met messen en kogels en andere voorwerpen krijgen die men uit patienten had gehaald en dat was het. Ga dan maar eens uitzoeken wat bij welke zaak hoort.

Terwijl alles van het slachtoffer (want tevens verdachte) in beslag werd genomen, dus technisch gesproken ook de kogels die hij in/bij/met zich droeg.

Steven78

• Senior gebruiker
  • Terug in de medische research
Reactie #14 Gepost op: 15 september 2012, 10:21:08
Mooi verhaal van een SEH in Amsterdam: patient werd binnengebracht of meldde zichzelf en bleek vol bolletjes drugs te zitten. Alle bolletjes zijn er uit gehaald. In principe zijn die bolletjes eigendom van de patient, maar ze wilden ze ook niet zomaar teruggeven. De oplossing was deze bij de politie in te leveren als gevonden voorwerpen. Toen de patient uiteindelijk wilde weten waar 'zijn' bolletjes waren werd hij vriendelijk naar het betreffende bureau verwezen. Of hij ze daar daadwerkelijk heeft geprobeerd te halen weet ik niet...

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 15 september 2012, 10:42:31
Volgens mij valt het gevaar voor artsen en verpleegkundigen hier ook onder. Iemand met schotwonden wil zelf ook nog wel eens in het bezit zijn  van een wapen, het zal niet voor het eerst zijn dat men het werk nog even komt afmaken... Misschien dat dit een reden kan zijn om de politie te waarschuwen.

Ook ik vind dat veiligheid voorop staat. De schutter kan zijn karwei af komen maken, de patiënt kan zelf een wapen dragen, vrienden van de patiënt of vrienden van de schutter kunnen onderweg zijn naar ziekenhuis om verhaal te komen halen, bedenk het maar.. Voor ieders veiligheid moet er gewoon politie verwittigd worden. (persoonlijke mening)

CMKmaat

• What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #16 Gepost op: 15 september 2012, 10:45:40
Mooi verhaal van een SEH in Amsterdam: patient werd binnengebracht of meldde zichzelf en bleek vol bolletjes drugs te zitten. Alle bolletjes zijn er uit gehaald. In principe zijn die bolletjes eigendom van de patient, maar ze wilden ze ook niet zomaar teruggeven. De oplossing was deze bij de politie in te leveren als gevonden voorwerpen. Toen de patient uiteindelijk wilde weten waar 'zijn' bolletjes waren werd hij vriendelijk naar het betreffende bureau verwezen. Of hij ze daar daadwerkelijk heeft geprobeerd te halen weet ik niet...
Bonuspunten en High 5!
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 15 september 2012, 11:30:12
Niet heel bijzonder hoor, is gewoon volgens de KNMG-richtlijn:

Citaat
Als de arts tijdens onderzoek of behandeling van een patiënt (een) verdovend(e) middel(en) op of in diens lichaam aantreft draagt hij deze zo spoedig mogelijk over aan de politie zonder vermelding van personalia of medische gegevens.

Sterker nog, teruggeven is zelfs strafbaar!

Bonuspunten en High 5!
[/quote