Actie Greenpeace bij Shell stations inzet brandweer en politie 14-09-2012

Auteur Topic: Actie Greenpeace bij Shell stations inzet brandweer en politie 14-09-2012  (gelezen 24682 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

brandweermanjef

  • Hoofdbrandwacht / Beveiliging
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 823
  • De brandweer blust niet alleen branden !
Reactie #20 Gepost op: 14 september 2012, 09:17:51
Greenpeace legt 67 tankstations plat

Medewerkers van Greenpeace voeren vrijdagochtend actie bij tankstations van Shell. Volgens de milieuorganisatie was het rond 07.30 uur voor klanten niet mogelijk om te tanken op 67 stations verspreid over het land. De actie is een protest tegen olieboringen van Shell in het Noordpoolgebied.

Het gaat om stations in onder meer Den Haag, Leiden, Amsterdam, Eindhoven, Best en Groningen.

'Actievoerders trekken langs tankstations om er nog meer tijdelijk te sluiten', laat Rolf Schipper, campagneleider klimaat en energie bij Greenpeace Nederland, weten. 'Dat doen ze door de vulpistolen aan de pompen vast te maken waardoor tanken onmogelijk is.'

Betogers opgepakt
Inmiddels heeft de politie een nog onbekend aantal betogers opgepakt. In Den Haag heeft de politie vier actievoerders opgepakt en ook op een tankstation langs de A2 bij Breukelen is een aantal activisten aangehouden.

Op een tankstation van Shell langs de A2 bij Breukelen hangt een spandoek met de tekst 'Bescherm de Noordpool'. Actievoerders delen flyers uit aan automobilisten. Bijna 30 pompen van het station zijn geblokkeerd.

'Kans op olieramp'
Volgens Greenpeace worden de boringen, die afgelopen zondag zijn gestart, gehinderd door 'een enorme ijsberg van bijna 20 bij 50 km'. De organisatie stelt dat de kans groot is op een olieramp. 'Als we nu inzetten op een schone energievoorziening, zijn deze olieboringen niet nodig. Dat Shell desondanks de Noordpool op het spel wil zetten voor amper drie jaar extra olie, is volstrekt onverantwoord,' zegt Schipper.

Wel koffie
Greenpeace legt alleen de verkoop van benzine en diesel stil. De tankstations en olie zijn eigendom van Shell. De winkels op de tankstations zijn gewoon open. 'We willen de franchise-ondernemers ontzien', legt Schipper uit. 'Automobilisten kunnen dus gewoon een kop koffie drinken of een ontbijtje halen op de tankstations en in de nabije omgeving zijn voldoende alternatieven voor benzine voorhanden.'

'Respectloos'
Shell noemt de actie van Greenpeace 'onveilig en respectloos'. Dit soort acties vindt vaker plaats, niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland. 'Het is vervelend en we betreuren de overlast die onze klanten ondervinden', meldde een woordvoerster. 'Greenpeace heeft het recht om het met ons oneens te zijn, maar wij zijn bang dat de veiligheid van klanten en medewerkers bij dit soort acties gevaar loopt.'

Schipper is daar niet bang voor. 'We binden de vulpistolen van de pompen met fietssloten aan elkaar. Ik begrijp niet hoe dat gevaarlijk kan zijn.' De brandweer knipt de kettingen later weer open. Volgens de milieuorganisatie komen daarbij geen vonken vrij en is er dus geen explosiegevaar.



Bron : parool.nl


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #21 Gepost op: 14 september 2012, 09:18:47
Vernieling (250Sr):
Citaat
  • Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
  • Gelijke straf wordt toegepast op hem die opzettelijk en wederrechtelijk een dier dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, doodt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt.

Baldadigheid (424Sr):
Citaat
  • Hij die op of aan de openbare weg of op enige voor het publiek toegankelijke plaats tegen personen of goederen enige baldadigheid pleegt waardoor gevaar of nadeel kan worden teweeggebracht, wordt, als schuldig aan straatschenderij, gestraft met geldboete van de eerste categorie.
  • Indien tijdens het plegen van de overtreding nog geen jaar is verlopen sedert een vroegere veroordeling van de schuldige wegens gelijke overtreding onherroepelijk is geworden, kan hechtenis van ten hoogste drie dagen of geldboete van de eerste categorie worden opgelegd.
Senior GGP / Oost-Brabant


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #22 Gepost op: 14 september 2012, 09:19:45
Greenpeace sluit tankstations Shell
Op deze pagina Nieuwsartikel - 14 september, 2012
 Ondanks massale protesten is Shell afgelopen zondag tóch begonnen met proefboren in het kwetsbare Noordpoolgebied. Dit mogen we niet ongemerkt voorbij laten gaan en daarom sluiten actievoerders van Greenpeace Nederland op dit moment zo veel mogelijk tankstations van Shell door het hele land. Op de pompen plakken ze een sticker die uitlegt waarom Shell de Noordpool met rust moet laten.
UPDATE 07:30 - Er zijn op dit moment 68 tankstations van Shell gesloten, en enkele Greenpeace actievoerders zijn opgepakt.

De boringen worden op dit moment gehinderd door een enorme ijsberg van bijna 20 bij 50 kilometer groot die voorbij drijft. ‘Dit laat zien hoe onvoorspelbaar en gevaarlijk de omstandigheden in deze regio zijn’, zegt Rolf Schipper, campagneleider klimaat en energie. ‘De gevolgen van een olielek zullen dan ook catastrofaal zijn. Als we nu inzetten op een schone energievoorziening, zijn deze olieboringen niet nodig. Dat Shell desondanks de Noordpool op het spel wil zetten voor amper drie jaar extra olie, is volstrekt onverantwoord.’

Om tanken onmogelijk te maken, worden de vulpistolen aan de pompen vastgemaakt. Schipper staat zelf bij een tankstation aan de A2 bij Breukelen, dat zojuist door 20 actievoerders is stilgelegd. Aan het pompstation hangt een groot spandoek met de tekst ‘Bescherm de Noordpool’. Tussen de pompen lopen actievoerders die flyers uitdelen aan automobilisten. Onder de actievoerders is ook een levensechte ijsbeer.

https://maps.google.com/maps/ms?msid=217577263195230385417.0004c6480622a509910a7&msa=0&ie=UTF8&t=h&ll=52.278241,5.185547&spn=2.352719,3.570557&z=8&source=embed

http://www.greenpeace.nl/Nieuwsoverzicht-2012/Stop-Shell-Bescherm-de-Noordpool/


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #23 Gepost op: 14 september 2012, 09:20:03
Schipper is daar niet bang voor. 'We binden de vulpistolen van de pompen met fietssloten aan elkaar. Ik begrijp niet hoe dat gevaarlijk kan zijn.' De brandweer knipt de kettingen later weer open. Volgens de milieuorganisatie komen daarbij geen vonken vrij en is er dus geen explosiegevaar.
Ze geven zelf al aan dat de brandweer de boel moet komen open knippen....... Als brandweerorganisatie zou ik mooi een factuurtje die kant op sturen.  e050
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Dit is gewoon baldadigheid / vernieling, een duidelijke overtreding van het wetboek van strafrecht.

Ben benieuwd naar de gerechtelijke uitspraak, die zal vast wel volgen.
Toch ben ik blij met alle aandacht om de aarde te beschermen tegen het "fck-the-world-i-want-money"-principe!
En helemaal bij een bedrijf als Shell die al menig natuurgebied heeft verwoest.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #25 Gepost op: 14 september 2012, 09:26:21
Greenpeace-betogers opgepakt bij actie tegen Shell in Nederland

Tijdens een actie van Greenpeace aan tankstations van Shell in Nederland heeft de politie enkele betogers opgepakt. Dat zegt een politiewoordvoerder. De betogers maakten in tientallen tankstations de vulpistolen met fietskettingen aan pompen vast. De actie is een protest tegen olieboringen van Shell in het Noordpoolgebied. .
 
De actievoerders saboteerden pompen in onder meer Den Haag, Leiden, Amsterdam, Eindhoven, Best en Groningen. In Den Haag pakte de politie vier actievoerders op. Ook aan een tankstation in de omgeving van Breukelen werd een aantal activisten gearresteerd.

Shell noemt de actie van de milieuorganisatie "onveilig en respectloos". "Het is vervelend en we betreuren de overlast die onze klanten ondervinden", zegt een woordvoerster. "We vrezen dat de veiligheid van klanten en medewerkers bij dit soort acties gevaar loopt."

Gisteren vonden er in het Tsjechische Praag ook al manifestaties plaats tegen Shell
http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buitenland/article/detail/1500879/2012/09/14/Greenpeace-betogers-opgepakt-bij-actie-tegen-Shell-in-Nederland.dhtml


brandweermanjef

  • Hoofdbrandwacht / Beveiliging
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 823
  • De brandweer blust niet alleen branden !
Reactie #26 Gepost op: 14 september 2012, 09:27:19
Pritt @Pritt
Gehandicapt kindje overleden door actie Greenpeace. Vader, onderweg naar ziekenhuis met bewusteloos zoontje (3), kon niet tanken.

Heeft dit dan ook gevolgen voor Greenpeace ?

Okal is het een twitter bericht en zet ik ? ? ? ? tekens hierbij of dit wel echt gebeurt is ? Ik hoop het niet natuurlijk  :'(


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #27 Gepost op: 14 september 2012, 09:30:03
Heeft dit dan ook gevolgen voor Greenpeace ?

Okal is het een twitter bericht en zet ik ? ? ? ? tekens hierbij of dit wel echt gebeurt is ? Ik hoop het niet natuurlijk  :'(

Volgens mij komt het dan niet door de actie van Greenpeace.
Er zijn toch ook hulpdiensten, welke richting het slachtoffer kunnen gaan?
Ik vraag me af, indien dit verhaal waar is, of het kindje dan überhaupt geholpen kon worden.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #28 Gepost op: 14 september 2012, 09:33:31
Pritt @Pritt
Gehandicapt kindje overleden door actie Greenpeace. Vader, onderweg naar ziekenhuis met bewusteloos zoontje (3), kon niet tanken.
Beetje vreemd verhaal vind ik. Als je kind in die toestand is bel je toch 112 en ga je niet zelf rijden. En dan nog moeten tanken ... ::)?
Bron?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #29 Gepost op: 14 september 2012, 09:35:30
Heeft dit dan ook gevolgen voor Greenpeace ?

Okal is het een twitter bericht en zet ik ? ? ? ? tekens hierbij of dit wel echt gebeurt is ? Ik hoop het niet natuurlijk  :'(

Het is afkomstig van Pritt, geenstijl. Kan ook een bedacht scenario zijn om men aan het denken te zetten.
Lijkt me waarschijnlijker, anders hadden we er al wat meer over gelezen denk ik.
Gehandicapt, bewusteloos, zelf naar het ziekenhuis EN een lege tank. Verzin je bijna niet...