Actie Greenpeace bij Shell stations inzet brandweer en politie 14-09-2012

Auteur Topic: Actie Greenpeace bij Shell stations inzet brandweer en politie 14-09-2012  (gelezen 24713 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #80 Gepost op: 17 september 2012, 09:02:30
Dank voor de reacties!

@Peter: ik vind dat deze keuze ook niet helemaal in verhouding staat tot andere dienstverleningen, waar ook geen sprake is van levensbedreigende situaties. Even heel banaal: een kelder leegpompen of een boom over de weg.

Zou je nu uren kwijt zijn aan het verwijderen van zo'n slot zeg ik ook 'niet doen', maar dit is even knippen en weer weg. Het voorkomt - net als bij het leegpompen van die kelder of het verwijderen van een boom - een hoop overlast (economische schade!) en gevaarlijke situaties.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


guest13155

  • Gast
Reactie #81 Gepost op: 17 september 2012, 09:06:26
Daarnaast is de brandweer er toch ook voor het voorkomen van (grote) economische schade? Voldoende speelveld om met een glimlacht of een knipoog even die slotjes open te knippen.

Als je het bekijkt in verhouding met de andere dienstverlening inderdaad niet helemaal op z`n plaats denk ik om dit niet dte doen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #82 Gepost op: 17 september 2012, 16:41:12
En zie maar op zo,n zeer korte termijn een bedrijf te vinden die ala minuut naar de pompstations gaat om die sloten weg te halen. Dan is de inzet van de brandweer sneller geregeld. Daarnaast weet ik hoe secuur Shell met de veiligheidsmaatregelen omgaat, en kan ik de keuze om de brandweer te sturen goed begrijpen.


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Reactie #83 Gepost op: 18 september 2012, 02:29:13
En zie maar op zo,n zeer korte termijn een bedrijf te vinden die ala minuut naar de pompstations gaat om die sloten weg te halen. Dan is de inzet van de brandweer sneller geregeld. Daarnaast weet ik hoe secuur Shell met de veiligheidsmaatregelen omgaat, en kan ik de keuze om de brandweer te sturen goed begrijpen.

En zo is het maar net. Ik was er zelf bij, en de hele inzet heeft slechts c.a. een kwartier geduurd, een peulenschil vergeleken met de tijd wat het zou kosten als er een extern bedrijf ingeschakeld zou worden. En mocht er op dat moment onverhoopt iets anders gebeuren dan is de brandweer juist sneller omdat ze toch al op de benen zijn.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Reactie #84 Gepost op: 18 september 2012, 08:59:44
Om 8.30 was het station langs de A7 bij Marum aan de beurt. Daar is het nog niet gelukt om de slangen los te krijgen. De vrijwillige brandweer in Marum weigert uit te rukken voor het doorknippen van een paar fietssloten, aangezien er geen gevaar is voor mens en dier. Dat is volgens een woordvoerder van de brandweer in Groningen landelijk beleid. Als er elders wel een korps is uitgerukt, dan heeft de pomphouder geluk gehad, aldus de woordvoerder.

http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=113500

Kun je als korps/regio wel zo star beleidt voeren als je weet dat er elders in het land wel door korpsen de sloten los worden geknipt?
En is de assistentie van de brandweer in dit soort gevallen juist erop gericht om eventuele gevaarlijke situaties te voorkomen?
Ja, dit is een keuze die ze oevral telkens weer maken. Je zou verwachten dat de kleinere korpsen juist voor meer dingen uitrukken dan de beroeps. Er is hier geen direct gevaar, maar wel economische schade.
Technisch gezien heeft de woordvoerder wel gelijk, er rukt bijna geen enkel korps uit voor het doorknippen van een fietsslot. In dit geval zat het slot alleen niet op een fiets.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #85 Gepost op: 18 september 2012, 12:57:42
Ja, dit is een keuze die ze oevral telkens weer maken. Je zou verwachten dat de kleinere korpsen juist voor meer dingen uitrukken dan de beroeps. Er is hier geen direct gevaar, maar wel economische schade.
Technisch gezien heeft de woordvoerder wel gelijk, er rukt bijna geen enkel korps uit voor het doorknippen van een fietsslot. In dit geval zat het slot alleen niet op een fiets.
En wat is het probleem? persoonlijk vindt ik ook niet dat de brandweer dit moet doen. Het uitrukken van de brandweer brengt ook kosten met zich mee. Wie gaat dat betalen? Waarom niet een slotenmaker die hebben ook 24 uursservice dus geen probleem.

Ik vindt dat we als brandweer niet alles moeten willen doen. Er is geen gevaar dus het kan best wachten.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #86 Gepost op: 18 september 2012, 14:26:23
En wat is het probleem? persoonlijk vindt ik ook niet dat de brandweer dit moet doen. Het uitrukken van de brandweer brengt ook kosten met zich mee. Wie gaat dat betalen? Waarom niet een slotenmaker die hebben ook 24 uursservice dus geen probleem.

Ik vindt dat we als brandweer niet alles moeten willen doen. Er is geen gevaar dus het kan best wachten.

Je kan altijd discussiėren over wel of niet inzetten van de brandweer. Ik denk persoonlijk dat de meldingen veelal via de politie zijn binnengekomen en dan ga je vaak eerder acteren op dit soort meldingen. Overigens zie je vaak bij de beroepskorpsen dat er betaalde dienstverleningen zijn. De opdrachtgever/melder krijgt voor dit soort zaken dan gewoon een rekening. Wel moet je oppassen dat je geen concurrentie bent van de plaatselijke ondernemers.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #87 Gepost op: 19 september 2012, 17:50:42
Ik ben benieuwd of de bekken van de schaar beschadigd zijn omdat de beugel van zo'n slot gehard is. Meestal is dat niet zo'n lekkere combinatie.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #88 Gepost op: 19 september 2012, 18:30:16
Je kan altijd discussiėren over wel of niet inzetten van de brandweer. Ik denk persoonlijk dat de meldingen veelal via de politie zijn binnengekomen en dan ga je vaak eerder acteren op dit soort meldingen. Overigens zie je vaak bij de beroepskorpsen dat er betaalde dienstverleningen zijn. De opdrachtgever/melder krijgt voor dit soort zaken dan gewoon een rekening. Wel moet je oppassen dat je geen concurrentie bent van de plaatselijke ondernemers.

Tja helaas wordt dit in heel veel regio's niet meer gedaan. De kosten en moeite die de brandweer moest doen lagen niet in verhouding tot het te incasseren bedrag. Het is idd bijna zeker dat dit soort verzoeken door de politie gedaan worden. Persoonlijk vindt ik het niet kloppen dat er duizenden euro's van ons belastinggeld worden gebruikt om een probleem van het miljardenbedrijf Shell op te lossen.


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Reactie #89 Gepost op: 19 september 2012, 19:45:47
Persoonlijk vindt ik het niet kloppen dat er duizenden euro's van ons belastinggeld worden gebruikt om een probleem van het miljardenbedrijf Shell op te lossen.
Het is niet het probleem van Shell, maar de franchisenemer. Oftewel de kleine ondernemer. Ik vind het wel zo sociaal dat de lasten over de gemeenschap verdeeld worden en dat niet de pomphouder de volle mep betaalt. Gelukkig zijn er enkele mensen opgepakt. Hopelijk vallen de kosten op hen te verhalen.