Als ik de schuur zo bekijk op de foto is het inderdaad asbest. De ervaring leert dat de asbestdeeltjes 10-20 meter rond het pand neerkomen, dus ik vraag me af wat de urgentie is om GRIP 2 te maken. De rook zou volgens KNMI over open gebied trekken.
Simpel, als er behoefte is aan multidisciplinaire coördinatie, dan is opschaling d.m.v. de Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdingsprocedure wel zo logisch. Bij deze brand is er sprake van een bron- (de brandende schuur) en een effectgebied (het gebied waar de rookoverlast is en de asbestdeeltjes kunnen neerkomen). Volgens de procedure GRIP 2. Het CoPI is verantwoordelijk voor het brondgebied, en het ROT voor het effectgebied.
Het ROT gaat dan scenariodenken; hoe ontwikkelt het incident zich en welke acties zijn daarvoor nodig. Als blijkt dat de effecten minimaal zijn, er geen verdere acties nodig zijn en het CoPI geen ondersteuning (meer) nodig heeft, dan is er zo weer afgeschaald.
Het kan ook zijn dat het ROT met een kernbezetting en eventueel alleen de benodigde secties/actiecentra nog actief blijft tot het incident meester is.
Dat noemen we in de opstartfase, waar we nog geen compleet beeld hebben, gewoon normaal opschalen en vervolgens als we het beeld compleet hebben maatwerk toepassen en afschalen.