Beste mensen,
gezien mijn beroepsmatige link met het openbaar vervoer wil ik graag reageren op de discussie over de veiligheid van vervoer per bus, en dan vooral het voorstel om staanplaatsen af te schaffen. Laat ik vooropstellen dat ik onveilig gedrag en het niet opvolgen van verkeersregels absoluut niet wil goedpraten, daar valt (zo blijkt uit bovenstaande reacties) nog winst te boeken.
Maar afgezien daarvan: hoe serieus is het probleem verder? Natuurlijk is iedere gewonde er een te veel, maar de bus is statistisch gezien een zeer veilige manier van transport. Als we daar nog een schep bovenop zouden willen doen door geen staande passagiers meer te vervoeren, heeft dat ingrijpende gevolgen.
De capaciteit per bus neemt af, waardoor er op veel tijden en plaatsen extra bussen zullen moeten worden ingezet om iedereen te kunnen vervoeren. Dat betekent of meer overheidssubsidie naar het openbaar vervoer (geld dat dan niet voor andere doelen beschikbaar is), of het schrappen in het openbaar vervoeraanbod. Verder zullen die extra bussen vooral in de spits en op toch al drukke wegen moeten worden ingezet, en dat betekent (als we de verkeersveiligheid en de doorstroming op peil willen houden) minder ruimte op de weg voor andere verkeersdeelnemers.
Ik betwijfel zeer of het dat allemaal waard is voor een al relatief veilig vervoermiddel. Laten we onze pijlen niet richten op de staanplaatsen in de bus, maar ons inzetten voor andere maatregelen ter verhoging van de verkeersveiligheid die meer effect hebben.
David