Bluswatervoorziening met tankwagens

Auteur Topic: Bluswatervoorziening met tankwagens  (gelezen 125644 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #10 Gepost op: 22 juni 2013, 12:16:34
Citaat van: Scaniafan link=msg=1172468 date=1370961762
Wat is eigenlijk voor een brandweerkorps een reden om een watertankwagen aan te schaffen? Mijns inziens lijkt het logischer om een watertank op een haakarmwagen te gebruiken. Dit scheelt een extra voertuig dat maar één functie heeft, water halen...

Een tankwagen moet met water worden gevuld, het water aanvoeren en vervolgens weer worden geleegd.
Het vullen van een tankwagen gaat het snelst middels het opzuigen vanuit open water en daar heb je pompcapaciteit voor nodig. Ook voor het legen van de tank kan het, zeker als de afstand tussen de tankwagen en de ontvanger wat groter is sneller middels verpompen.
Een bak zou dan of een eigen motorpomp of een middels een hydraulische waterpomp aangedreven middels hydrauliek vanaf het voertuig.
Het voordeel van een bak zou kunnen zijn dat als je geen open water hebt en de bak moet vullen middels brandkranen oid en je de beschikking hebt over meerdere bakken. Tijdens het transport en afleveren van de ene bak de andere bak(ken) aan de brandkraan oid vullen.

Een self-supporting tankwagen heeft alles ineen. Zoals bijv. de tweedehands melkwagens of nieuwe tankwagens.
Sommige tankwagens zijn ook voorzien van waterkanonnen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #11 Gepost op: 22 juni 2013, 12:24:16
Citaat van: Thor link=msg=1176399 date=1371896194
Een tankwagen moet met water worden gevuld, het water aanvoeren en vervolgens weer worden geleegd.
Het vullen van een tankwagen gaat het snelst middels het opzuigen vanuit open water en daar heb je pompcapaciteit voor nodig. Ook voor het legen van de tank kan het, zeker als de afstand tussen de tankwagen en de ontvanger wat groter is sneller middels verpompen.
Een bak zou dan of een eigen motorpomp of een middels een hydraulische waterpomp aangedreven middels hydrauliek vanaf het voertuig.
Het voordeel van een bak zou kunnen zijn dat als je geen open water hebt en de bak moet vullen middels brandkranen oid en je de beschikking hebt over meerdere bakken. Tijdens het transport en afleveren van de ene bak de andere bak(ken) aan de brandkraan oid vullen.

Een self-supporting tankwagen heeft alles ineen. Zoals bijv. de tweedehands melkwagens of nieuwe tankwagens.
Sommige tankwagens zijn ook voorzien van waterkanonnen.

Als je kijkt naar het concept van TWH-NBB (waterbak voor natuurbrandbestrijding) uit de VRU (Zeist-Leusden) dan is dat inderdaad een volledige selfsupporting container met een eigen pomp en zuigbuizen om water uit een geboorde put of open water op te halen. Het kan dus wel, maar je moet oppassen dat je het haakarmvoertuig niet gaat 'overbelasten', in de vorm van meer containers beschikbaar hebben dan eigenlijk handig is. Als ik naar Zeist kijk, maar zo zijn er meer posten:
- TWH-NBB
- DPH
- SLH
- HVH-Instorting of Redding.

Het kan, zeker in buitengebieden, handig zijn om snel een watertank mee te hebben. Concreet zal dat bij veel posten erop neer komen dat de waterbak vrijwel gelijk meerijdt en in het geval van een haakarmvoertuig niet meer inzetbaar is voor andere taken. Een losse waterwagen heeft als enige doel het vervoeren van water en heeft geen 'neventaken'. Zeker als je een tweedehands tankwagen aanschaft zijn de kosten dus aanmerkelijk lager.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #12 Gepost op: 22 juni 2013, 12:54:18
Citaat van: Danny722 link=msg=1176401 date=1371896656
Als je kijkt naar het concept van TWH-NBB (waterbak voor natuurbrandbestrijding) uit de VRU (Zeist-Leusden) dan is dat inderdaad een volledige selfsupporting container met een eigen pomp en zuigbuizen om water uit een geboorde put of open water op te halen. Het kan dus wel, maar je moet oppassen dat je het haakarmvoertuig niet gaat 'overbelasten', in de vorm van meer containers beschikbaar hebben dan eigenlijk handig is. Als ik naar Zeist kijk, maar zo zijn er meer posten:
- TWH-NBB
- DPH
- SLH
- HVH-Instorting of Redding.

Het kan, zeker in buitengebieden, handig zijn om snel een watertank mee te hebben. Concreet zal dat bij veel posten erop neer komen dat de waterbak vrijwel gelijk meerijdt en in het geval van een haakarmvoertuig niet meer inzetbaar is voor andere taken. Een losse waterwagen heeft als enige doel het vervoeren van water en heeft geen 'neventaken'. Zeker als je een tweedehands tankwagen aanschaft zijn de kosten dus aanmerkelijk lager.

Kosten zullen (waarschijnlijk) aanmerkelijk lager zijn maar het ligt eraan hoe en wat wordt toegerrekend aan het watertransport tank plus (welk)gedeelte haakarmbakvoertuig.
Bij de natuurbrandbestrijding lijkt het zinvol dat er een 4x4 voertuig kan worden ingezet en ik neem aan dat de melkwagens geen 4x4 zijn, de nieuwe tankwagens waarschijnlijk wel.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #13 Gepost op: 22 juni 2013, 17:35:40
Juist bij natuurbranden zijn de melkwagens handig. Waterwinning is vaak ver weg. Als je de melkwagens laat pendelen kunnen ze de lege TS'sen opnieuw vullen zo dicht mogelijk bij de brand. Op die manier hoeven ze geen kilometers te maken en zijn de TS'sen het snelst weer inzetbaar.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #14 Gepost op: 22 juni 2013, 18:20:43
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1176616 date=1371915340
Juist bij natuurbranden zijn de melkwagens handig. Waterwinning is vaak ver weg. Als je de melkwagens laat pendelen kunnen ze de lege TS'sen opnieuw vullen zo dicht mogelijk bij de brand. Op die manier hoeven ze geen kilometers te maken en zijn de TS'sen het snelst weer inzetbaar.

Zolang de "melkwagens" maar op de wegen en paden  voor de wateraanvoer zo dicht mogelijk in de buurt kunnen komen des te meer water des te beter.
Ik had het mbt 4x4 even over tankwagens die ook op minder begaanbare wegen etc. kunnen worden ingezet.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #15 Gepost op: 22 juni 2013, 20:39:41
Citaat van: Thor link=msg=1176419 date=1371898458
Kosten zullen (waarschijnlijk) aanmerkelijk lager zijn maar het ligt eraan hoe en wat wordt toegerrekend aan het watertransport tank plus (welk)gedeelte haakarmbakvoertuig.
Bij de natuurbrandbestrijding lijkt het zinvol dat er een 4x4 voertuig kan worden ingezet en ik neem aan dat de melkwagens geen 4x4 zijn, de nieuwe tankwagens waarschijnlijk wel.

De tankwagens op de Veluwe zijn allemaal 6x2 zoals de nieuw gebouwde die in Apeldoorn en Kootwijkerbroek zijn gestationeerd of 8x4 zoals Ede en Oldebroek.
In de visie van de veiligheidsregio's VNOG en VGGM is een tankwagen geen blusvoertuig is maar een watertransportmiddel om water efficiënt te transporteren naar een watervulpunt, voor blusvoertuigen = TS-BT, in de vorm van een Haakarmbak met een volume inhoud van ± 30 m³,  aan een begaanbare weg dicht bij het incidentgebied.
Hiervoor is het niet noodzakelijk dat ze terreinvaardig zijn in de vorm van all wheel drive.
4x4 is hoe dan ook een zinloze configuratie voor tankwagens in verband met het beperkte laadvermogen van het chassis.
en 6x6 en 8x8 zijn vaak te lomp om in natuurgebieden fatsoenlijk te kunnen manoeuvreren.


Quintus Sertorius

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #16 Gepost op: 19 juli 2013, 19:38:34
Onze nieuwe tankwagens zijn vandaag afgeleverd:





Frits

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #17 Gepost op: 19 juli 2013, 20:17:35
Citaat van: Quintus Sertorius link=msg=1184534 date=1374255514
Onze nieuwe tankwagens zijn vandaag afgeleverd:





Je bent de specificaties vergeten ;)


Dennis Kempers

  • Brandweervrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Manschap A - Post Soest
Reactie #18 Gepost op: 19 juli 2013, 22:47:28
Dat zijn er een flink aantal. Voor welke posten zijn deze voertuigen???


Sarge

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #19 Gepost op: 19 juli 2013, 22:55:11
Tijdens het mountainbiken kwam ik er 2 van tegen, Schoonebeek en Schoonoord stond erop.
Volgens mij krijgt Emmen er ook 1, en in de aanbestedingskalender stond iets over een TW en SB voor gemeente Emmen.

Zien er goed uit hoor!
Opbouw is volgens mij door DRV uit Hoogeveen.
Intensive care verpleegkundige