Bluswatervoorziening met tankwagens

Auteur Topic: Bluswatervoorziening met tankwagens  (gelezen 125445 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #160 Gepost op: 21 november 2013, 12:06:00
Citaat van: Thor link=msg=1221742 date=1385027104
Als je toch GWT ter plaatse hebt kun je veel beter even de slang naar de brand uitrijden.
Volgens eerdere berichten op dit forum liggen alle vulpunten op max. 2500 meter van een mogelijke brand.
GWT werkt met dompelpompen dus dat werkt alleen vanaf open water en niet vanaf putten etc.
Volgens eerdere opgaven op dit forum leveren de putten etc. 90 tot max. 120 m3/uur
De pompcapaciteit van de waterwagens zelf is 240 m3/uur, dus bij open water want bij de putten wordt de benodigde tijd om te vullen bepaald door de capaciteit van de put en die is 90 tot max 120 m3/uur.

Het vulpunt in het filmpje heeft een eigen pomp dus heb je de DPU van het GWT niet nodig het zou in theorie mogelijk zijn om rechtstreeks vanaf het vulpunt een GWT te voeden maar of het praktisch is, is een andere vraag ?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #161 Gepost op: 21 november 2013, 12:26:22
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1221755 date=1385031960
Het vulpunt in het filmpje heeft een eigen pomp dus heb je de DPU van het GWT niet nodig het zou in theorie mogelijk zijn om rechtstreeks vanaf het vulpunt een GWT te voeden maar of het praktisch is, is een andere vraag ?

Ik kreeg het idee dat er werd bedoeld de tankwagen te vullen middels GWT.

Als je het GWT zinvol wilt aansluiten op het GWT heb je beneden wel een pomp nodig die aan de uitgang van het vulpunt nog een behoorlijke druk levert anders hou je bij de brand uiteindelijk nog maar weinig over.

(Stel dat de pomp bijvoorbeeld 50 meter diep zit (5 Bar statisch dus) en de weerstand van het GWT 2 Bar is, dan moet je om bij de brand nog 3 bar aan de aansluiting op het GWT bij de brand over te houden dus een beneden pomp hebben die een druk levert van 5+2+3 = 10 Bar)


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #162 Gepost op: 21 november 2013, 12:44:18
Citaat van: Thor link=msg=1221763 date=1385033182
Ik kreeg het idee dat er werd bedoeld de tankwagen te vullen middels GWT.

Als je het GWT zinvol wilt aansluiten op het GWT heb je beneden wel een pomp nodig die aan de uitgang van het vulpunt nog een behoorlijke druk levert anders hou je bij de brand uiteindelijk nog maar weinig over.

(Stel dat de pomp bijvoorbeeld 50 meter diep zit (5 Bar statisch dus) en de weerstand van het GWT 2 Bar is, dan moet je om bij de brand nog 3 bar aan de aansluiting op het GWT bij de brand over te houden dus een beneden pomp hebben die een druk levert van 5+2+3 = 10 Bar)

Dan kun je nog altijd de DPU als aanjager in de slangleiding plaatsen, zoals op 7:00 te zien is in het onderstaande instructiefilmpje:

deel 4 - 150mm WaterTransportSysteem II - 1989 -combi-haakarmbak en dompelpompunit


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #163 Gepost op: 21 november 2013, 14:11:41
Ik kreeg het idee dat er werd bedoeld de tankwagen te vullen middels GWT.

Als je het GWT zinvol wilt aansluiten op het GWT heb je beneden wel een pomp nodig die aan de uitgang van het vulpunt nog een behoorlijke druk levert anders hou je bij de brand uiteindelijk nog maar weinig over.

(Stel dat de pomp bijvoorbeeld 50 meter diep zit (5 Bar statisch dus) en de weerstand van het GWT 2 Bar is, dan moet je om bij de brand nog 3 bar aan de aansluiting op het GWT bij de brand over te houden dus een beneden pomp hebben die een druk levert van 5+2+3 = 10 Bar)

Ik bedoel dat er vanaf het vulpunt rechtstreeks 2,5km slang wordt afgelegd naar de brand, al dan niet met aanjagers (kunnen die tankwagens dat?), om zodoende het pendelen te elimineren.
Bijdragen op persoonlijke titel.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #164 Gepost op: 21 november 2013, 15:32:40
2,5 km slang is best een obstakel voor het verkeer met alle risico's op lekrijden etc. Dan kun je bij een kleine brand gewoon beter pendelen met tankwagens. Als de brand groter is kun je GWT opzetten en dan lijkt me het beter dit te doen beter vanaf een dichtbij gelegen open water. Langdurig veel water pompen uit een put binnen de bebouwde kom heeft ook risico's voor nabijgelegen gebouwen. Ik weet niet wat de aanleg eisen daaromtrent zijn.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #165 Gepost op: 21 november 2013, 15:49:17
Citaat van: JJ75 link=msg=1221802 date=1385044360
2,5 km slang is best een obstakel voor het verkeer met alle risico's op lekrijden etc. Dan kun je bij een kleine brand gewoon beter pendelen met tankwagens. Als de brand groter is kun je GWT opzetten en dan lijkt me het beter dit te doen beter vanaf een dichtbij gelegen open water. Langdurig veel water pompen uit een put binnen de bebouwde kom heeft ook risico's voor nabijgelegen gebouwen. Ik weet niet wat de aanleg eisen daaromtrent zijn.

Dat bedoelde ik met of dat die slangleiding praktisch is, het voor de relatief korte tijd van een halve- of hele dag veel water uit een bron trekken zal voor de omliggende gebouwen geen dan wel weinig schade opleveren.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #166 Gepost op: 21 november 2013, 17:23:15
2,5 km slang is best een obstakel voor het verkeer met alle risico's op lekrijden etc. Dan kun je bij een kleine brand gewoon beter pendelen met tankwagens. Als de brand groter is kun je GWT opzetten en dan lijkt me het beter dit te doen beter vanaf een dichtbij gelegen open water. Langdurig veel water pompen uit een put binnen de bebouwde kom heeft ook risico's voor nabijgelegen gebouwen. Ik weet niet wat de aanleg eisen daaromtrent zijn.

Het alternatief is heel veel pendelend OGS verkeer, dat lijkt me een stuk slechter beheersbaar. Natuurlijk is dit alleen bij grotere branden een issue, dit ga je niet doen in plaats van een of twee pendels met 1 voertuig. Die putten zijn overigens niet alleen in de bebouwde kom geboord, maar juist op plekken waar zeer beperkt open water is (voor zover ik kan opmaken).
Bijdragen op persoonlijke titel.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #167 Gepost op: 21 november 2013, 18:09:10
Citaat van: Highfield link=msg=1221848 date=1385050995
Het alternatief is heel veel pendelend OGS verkeer, dat lijkt me een stuk slechter beheersbaar. Natuurlijk is dit alleen bij grotere branden een issue, dit ga je niet doen in plaats van een of twee pendels met 1 voertuig. Die putten zijn overigens niet alleen in de bebouwde kom geboord, maar juist op plekken waar zeer beperkt open water is (voor zover ik kan opmaken).

Als je voor genoeg tankwagens zorgt hoeft er echt niet met OGS gependeld te worden. Dat kan dan gewoon rustig en beheerst gebeuren.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #168 Gepost op: 21 november 2013, 21:28:06
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1221866 date=1385053750
Als je voor genoeg tankwagens zorgt hoeft er echt niet met OGS gependeld te worden. Dat kan dan gewoon rustig en beheerst gebeuren.

Er leiden inderdaad meerdere wegen naar Rome, ik denk slechts hardop  98uiye
Bijdragen op persoonlijke titel.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #169 Gepost op: 22 november 2013, 10:30:48
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1221811 date=1385045357
Dat bedoelde ik met of dat die slangleiding praktisch is, het voor de relatief korte tijd van een halve- of hele dag veel water uit een bron trekken zal voor de omliggende gebouwen geen dan wel weinig schade opleveren.

Precies als het goed is worden deze bronnen hierop getest en zouden ze dat vol moeten houden. Kleine brand is inderdaad makkelijk te doen met tankwagens maar zodra je meerdere waterkanonnen en/of hoogwerkers moet voeden zou ik toch echt voor een slangenleiding gaan.