Bluswatervoorziening met tankwagens

Auteur Topic: Bluswatervoorziening met tankwagens  (gelezen 124038 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #170 Gepost op: 22 november 2013, 10:35:10
Op dat moment zou ik bij het opbouwen GWT wel kijken naar dichtstbijzijnde beschikbare water en niet vastpinnen op de put.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #171 Gepost op: 22 november 2013, 11:27:09
Inderdaad je kunt het beste naar open water gaan en dan kun je de capaciteit van het GWT optimaal benutten, tenzij het open water wel heel erg ver weg is.

Citaat van: Frits link=msg=1203332 date=1379789645
Ik weet in ons verzorgings gebied geen putten die 240 kuub per kunnen aanleveren. Zou ook niet weten of ze uberhaubt wel bestaan.
Meeste putten geven rond de 90 kuub per uur, en in een gunstig geval 120 kuub per uur.

Dan heb je voor een GWT op die putten dus ook maar 90-120 m3/uur.


Ba$h

  • Uitvoeder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 78
  • Grote kuilen graver/Motorrijder/Techneut
Reactie #172 Gepost op: 22 november 2013, 11:43:07
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1221866 date=1385053750
Als je voor genoeg tankwagens zorgt hoeft er echt niet met OGS gependeld te worden. Dat kan dan gewoon rustig en beheerst gebeuren.

De bedoeling is dat de tankwagens zonder OGS rijden als ze pendelen. Omdat de punten binnen 2.5km liggen van welke brand dan ook. Ik weet niet precies wat de tijd was die ze er voor kregen. Volgens mij hadden ze een 30 minuten voor een pendel. Dus is er voldoende tijd om heen en weer te rijden en de auto vol te pompen.
Foto's en video's alleen gebruiken na overleg O0


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #173 Gepost op: 22 november 2013, 11:56:24
Citaat van: Ba$h link=msg=1222038 date=1385116987
De bedoeling is dat de tankwagens zonder OGS rijden als ze pendelen. Omdat de punten binnen 2.5km liggen van welke brand dan ook. Ik weet niet precies wat de tijd was die ze er voor kregen. Volgens mij hadden ze een 30 minuten voor een pendel. Dus is er voldoende tijd om heen en weer te rijden en de auto vol te pompen.

Als ze 30 minuten voor een pendel hebben, dus twee pendels per uur, levert dat een bluswateraanvoer per tankwagen per uur van 2x15 m3=30 m3/uur.
De standaard autospuit is 3000 liter/minuut dus 180 m3/uur.
Zeg dat twee autospuiten ieder op halve kracht worden ingezet dus 2x90 m3/uur.

Dan moeten er tenminste zes tankwagens worden ingezet voor de aanvoer en waarschijnlijk een voor de buffer/continuiteit gekoppeld aan de zuigen van de autospuiten. Dus totaal 7 tankwagens.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #174 Gepost op: 22 november 2013, 12:01:48
Volgens mijn interpretatie moet, indien een brand blussen veel meer water vraagt dan te bependelen met drie tankwagens, er een GWT opgebouwd worden.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #175 Gepost op: 22 november 2013, 12:28:35
Citaat van: JJ75 link=msg=1222050 date=1385118108
Volgens mijn interpretatie moet, indien een brand blussen veel meer water vraagt dan te bependelen met drie tankwagens, er een GWT opgebouwd worden.

Als je uitgaat van een modern GWT, uitrukgereed op een groter aantal strategische punten , met slangen op haspels en een minimaal aantal koppelingen etc. een goed ontluchtingssysteem dan moet het mogelijk zijn om binnen een half uur met minimale inspanningen continu water (400 m3/uur) bij de brand te hebben.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #176 Gepost op: 22 november 2013, 15:38:28
Citaat van: Thor link=msg=1222047 date=1385117784
Als ze 30 minuten voor een pendel hebben, dus twee pendels per uur, levert dat een bluswateraanvoer per tankwagen per uur van 2x15 m3=30 m3/uur.
De standaard autospuit is 3000 liter/minuut dus 180 m3/uur.
Zeg dat twee autospuiten ieder op halve kracht worden ingezet dus 2x90 m3/uur.

Dan moeten er tenminste zes tankwagens worden ingezet voor de aanvoer en waarschijnlijk een voor de buffer/continuiteit gekoppeld aan de zuigen van de autospuiten. Dus totaal 7 tankwagens.
Citaat van: JJ75 link=msg=1222050 date=1385118108
Volgens mijn interpretatie moet, indien een brand blussen veel meer water vraagt dan te bependelen met drie tankwagens, er een GWT opgebouwd worden.
Citaat van: Thor link=msg=1222065 date=1385119715
Als je uitgaat van een modern GWT, uitrukgereed op een groter aantal strategische punten , met slangen op haspels en een minimaal aantal koppelingen etc. een goed ontluchtingssysteem dan moet het mogelijk zijn om binnen een half uur met minimale inspanningen continu water (400 m3/uur) bij de brand te hebben.

Dan zit je met deze oplossing en dit rekenvoorbeeld dus bij alles wat meer dan het equivalent van 1 voluit blussende TS is al op een GWT inzet..Het pendelen zal dan alleen gebeuren tot deze operationeel is. Met 7 TWs ingezet heb je voldoende water in de tank zitten om dat halve uur opbouw te dekken zonder pendelen. Als er meer TSen worden ingezet, zal er wel gependeld moeten worden.

Mis ik iets of is dit inderdaad het plan?
Bijdragen op persoonlijke titel.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #177 Gepost op: 22 november 2013, 15:47:49
En daarbij, dan heb je dus 7 TWs weggetrokken uit de directe omgeving (restdekking?) want als ze van verder moeten komen zijn ze er niet op tijd.. 98uiye
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #178 Gepost op: 22 november 2013, 16:30:52
Citaat van: Highfield link=msg=1222118 date=1385131669
En daarbij, dan heb je dus 7 TWs weggetrokken uit de directe omgeving (restdekking?) want als ze van verder moeten komen zijn ze er niet op tijd.. 98uiye

Je hebt in feite geen 7 tankwagens weggetrokken maar ze raken wel stuk voor stuk leeg en leeg betekent niet direct inzetbaar.
Je kunt ze ondertussen natuurlijk wel vullen.

De eerste tankwagen zou binnen 5 minuten leeg zijn maar je moet die gebruiken als buffer, dus je koppelt de tweede tankwagen op de eerste tankwagen, de bufferwagen etc.
Binnen 10 minuten heb je dus een lege tankwagen vrij, daarbij komt rijden/vullen/rijden naar de nieuwe brand zeg 5/10/5 minuten
dus 30 minuten na de eerste brand kun je met die tankwagen bij de tweede brand zijn.

Als je met 7 tankwagens uitrukt naar een brand die 180 m3/uur bluswater eist heb je dus na 25 minuten nog een volle en 5 lege tankwagens plus de bufferwagen over etc.

Al met al bij, een beetje brand zal dus zo snel mogelijk GWT moeten worden aangelegd. Als je uitgaat van een modern GWT etc.
in de toekomst zal je dan ook niet met grote aantallen tankwagens hoeven te werken.
Daarbij komt dat de brandweer Drenthe in het filmpje een aantal uitganspunten hanteert, uitgangspunten die in de praktijk moeten worden waargemaakt.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #179 Gepost op: 22 november 2013, 17:46:40
Je moet dus 5 minuten na de eerste een tweede t.p. hebben, en daarna iedere 5 minuten een nieuwe, er vanuitgaande dat je met 1 TS blust. 30 minuten na de 2e TW (de eerste blijft staan) mag je deze vol terug verwachten volgens de planning. Tot die tijd is je enige optie (want GWT ligt ook nog niet!) nieuwe wagens aan laten rukken. Dat zijn er dan dus 6 in de cyclus, bij 2 TS verdubbelt dit al.

Met andere woorden: bij een iets serieuzere brand moet je gelijk aan je GWT gaan werken en accepteren dat je vele TWs nodig zult hebben in het eerste stadium. Erg ambitieus. Het wordt nog veel spannender wanneer je 2 iets grotere brandincidenten bij elkaar in de buurt hebt. Ik geef het ze te doen, misschien een nieuwe slogan?

"Regel je zaken binnen een halfuur, anders wordt je dag heel erg zuur"
Bijdragen op persoonlijke titel.