Bluswatervoorziening met tankwagens

Auteur Topic: Bluswatervoorziening met tankwagens  (gelezen 125588 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #180 Gepost op: 22 november 2013, 19:17:44
De tankwagens zijn de vervanging van brandkranen en deze brandkranen hebben een maximale capaciteit van 60 m³/u per stuk indien je het geluk hebt dat ze op een grote leiding zijn aangesloten dus 200 mm of meer in diameter.
Brandkranen hebben over het algemeen een capaciteit van 15m³/u tot bij een grote diameter voor een woonwijk van <30 m³/u.
In buitengebieden halen ze vaak de 15 m³/u nog niet eens.
Dus voor een serieuze brand is de brandweer al jaren aangewezen op het huidige GWT welke ook maar een gegarandeerde capaciteit heeft van 140 m³/u heeft.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #181 Gepost op: 22 november 2013, 20:48:36
Voor 2500 meter is de capaciteit inderdaad rond die 140 m3/uur.

Als je over die afstand aan een behoorlijke capaciteit wilt komen moet worden gedacht aan bijv. de Hydro Sub 450 oid. ipv de huidige Hydro Sub 150.


Frits

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #182 Gepost op: 23 november 2013, 00:13:10
Je moet bij de tankwagen beredenering er idd van uitgaan dat het een vervanger is van de brandkraan, als je geen open water of een geboorde put in de buurt hebt. In dat opzicht hebben tankwagens altijd meer capaciteit dan de brandkranen hier.

Als je wel het geluk hebt dat er open water of een geboorde put in de buurt is kun je ipv van de 2de ts bij een middelbrand de Tw naar de waterwinning sturen en van daaruit een slang uitgooien richting de brand.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #183 Gepost op: 23 november 2013, 08:17:57
Citaat van: Thor link=msg=1222182 date=1385149716
Voor 2500 meter is de capaciteit inderdaad rond die 140 m3/uur.

Als je over die afstand aan een behoorlijke capaciteit wilt komen moet worden gedacht aan bijv. de Hydro Sub 450 oid. ipv de huidige Hydro Sub 150.

Alleen dan gaat overlast nog meer gelden als met de huidige GWT aangezien bij het hydro sub 450 met grotere diameters slang werkt waardoor deze een blokkade vormt voor het omliggende verkeer inclusief eventuele extra aanrijdende hulp voor de hulpdiensten.
Bij het hydro sub 150 systeem kan je het nog net redden d.m.v. slangenbruggen om verantwoord bruikbare overgangen over het systeem te creëren bij de slangen in gebruik, bij het hydro sub 450 systeem is het door de diameter van de slangen zo goed als onmogelijk.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #184 Gepost op: 23 november 2013, 09:02:19
Citaat van: Highfield link=msg=1222139 date=1385138800
Je moet dus 5 minuten na de eerste een tweede t.p. hebben, en daarna iedere 5 minuten een nieuwe, er vanuitgaande dat je met 1 TS blust. 30 minuten na de 2e TW (de eerste blijft staan) mag je deze vol terug verwachten volgens de planning. Tot die tijd is je enige optie (want GWT ligt ook nog niet!) nieuwe wagens aan laten rukken. Dat zijn er dan dus 6 in de cyclus, bij 2 TS verdubbelt dit al.

Met andere woorden: bij een iets serieuzere brand moet je gelijk aan je GWT gaan werken en accepteren dat je vele TWs nodig zult hebben in het eerste stadium. Erg ambitieus. Het wordt nog veel spannender wanneer je 2 iets grotere brandincidenten bij elkaar in de buurt hebt. Ik geef het ze te doen, misschien een nieuwe slogan?

"Regel je zaken binnen een halfuur, anders wordt je dag heel erg zuur"
Of we moeten af om bij een flinke brand meteen alles te willen blussen. Als je van het begin af aan al duidelijk hebt dat je het met je waterwinning niet gaat redden, en je dus GWT op moet gaan bouwen en eventueel met tankwagens moet gaan knoeien is het dus ook duidelijk dat je in de eerste tijd op een juiste wijze met je bluswater om moet gaan. En je bluswater moet gebruiken om te voorkomen dat de brand overslaat of zich kan uitbreiden. ;)


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #185 Gepost op: 23 november 2013, 09:51:44
Watergestuurd blussen dus?
Bijdragen op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #186 Gepost op: 23 november 2013, 10:22:09
Citaat van: Highfield link=msg=1222289 date=1385196704
Watergestuurd blussen dus?
In zekere zin wel ja. De eerst aankomende bevelvoerder zal snel duidelijk moeten hebben of hij het gaat redden met zijn watervoorraad die hij bij zich heeft met de TS, zo nee of hij het gaat redden met de waterwinning.
Komt hij terplaatse bij een uitslaande brand in bv een woning met rieten kap en waar de kap ook al is begonnen met branden. Of bij een ander object wat al geheel in brand staat weet hij al van te voren dat hij moet gaan opschalen en hij ook iets moet gaan doen met de warervoorziening. We weten allemaal dat het opbouwen van GWT tijd kost, we weten dat de inzet van tankwagens ook zijn beperkingen kent. Dus in eerste instantie zal hij zijn beschikbare bluswater verantwoordt moeten inzetten, en de brand de brand maar laten zijn. En dus eerste prio bij de omliggende percelen neer moeten leggen. ;)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #187 Gepost op: 23 november 2013, 10:50:56
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1222276 date=1385191077
Alleen dan gaat overlast nog meer gelden als met de huidige GWT aangezien bij het hydro sub 450 met grotere diameters slang werkt waardoor deze een blokkade vormt voor het omliggende verkeer inclusief eventuele extra aanrijdende hulp voor de hulpdiensten.
Bij het hydro sub 150 systeem kan je het nog net redden d.m.v. slangenbruggen om verantwoord bruikbare overgangen over het systeem te creëren bij de slangen in gebruik, bij het hydro sub 450 systeem is het door de diameter van de slangen zo goed als onmogelijk.

Een slang met een diameter van 6 " kan qua doorstoomoppervlak bij een redelijk stroomsnelheid makkelijk 500 m3/uur doen.
Met de toename van de lengte van de slang neemt ook de weerstand toe. Dus naarmate de slang langer wordt zal ook de pompdruk aan het begin hoger moeten worden om aan het eind van de slang dezelfde opbrengst te kunnen houden.
Dus je moet dan kiezen voor een dompelpomp met een andere/ "hogere" Q/h curve om aan het gewenste debiet te komen.
Een andere Q/h curve vereist ook een hoger vermogen van de pomp en derhalve ook een hoger vermogen van de hydro pomp die de hydro motor van de pomp aandrijft. Vandaar de Hydro Sub 450 ipv de Hydro Sub 150.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #188 Gepost op: 23 november 2013, 11:01:25
Citaat van: Peter71 link=msg=1222286 date=1385193739
Of we moeten af om bij een flinke brand meteen alles te willen blussen. Als je van het begin af aan al duidelijk hebt dat je het met je waterwinning niet gaat redden, en je dus GWT op moet gaan bouwen en eventueel met tankwagens moet gaan knoeien is het dus ook duidelijk dat je in de eerste tijd op een juiste wijze met je bluswater om moet gaan. En je bluswater moet gebruiken om te voorkomen dat de brand overslaat of zich kan uitbreiden. ;)

Behalve bij natuurbranden komt de inzet van het GWT in de regel toch uiteindelijk in de praktijk neer op het afbrandscenario van het betreffende pand en (mogelijk) bescherming van aanliggende panden.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,387
Reactie #189 Gepost op: 23 november 2013, 11:20:26
En soms lukt zelfs die bescherming van naburige panden niet (zie Leeuwarden)...