L.S.
ik heb met belangstelling de hele discussie eens rustig doorgelezen, het is leuk om te zien welke stadia deze discussie verloopt, eigenlijk wordt alles benoemt wat nodig is om water op de plaats van bestemming te krijgen. met overigens ook alle voor en nadelen.
wat mij wel opvalt is dat er veel van hetzelfde te zien is en vooral via gebaande wegen gewerkt wordt. ik denk dat de stappen vanuit eigen tank (kleine brand) via de tankwagen (middelbrand) naar het GWT loopt (grote brand of verder).
wat met dan verder opvalt is dat we vooral veel en meer willen. bedenk maar eens wat de capaciteit van een straalpijp is en hoeveel we ervan gaan inzetten, (en staan die altijd helemaal voor de volledige inzet open).
met het gebruik van de waterleiding moeten we eigenlijk al niet al te veel rekening meer houden. bedenk dat de waterleiding als bluswaterleverancier in beeld kwam toen we nog niet allemaal twee keer per dag onder de douche stonden. zeker met de huidige (beperkte) capaciteit gecombineerd met een hoger waterverbruik per hoofd van de bevolking levert deze op enkele momenten van de dag maar een zeer beperkte hoeveelheid voor ons doel (draai de kraan maar eens open in de ochtend of aan het eind van de dag) als je op die momenten afhankelijk bent van de waterleiding mag je blij zijn met 15 kubieke meter per uur.
dat betekent dat twee tankwagens al voldoende zouden moeten zijn om aan de vraag te voldoen.
wat mij echter wel opvalt is dat er nauwelijks gekeken wordt naar de kosten van dit systeem. een dergelijk voertuig koop je niet onder de €100.000,-- per stuk en dan moet er nog een tank op met al zijn attributen. als we goed kijken zien we eigenlijk een volwaardige tas staan.
nergens lees ik iets over goedkopere alternatieven. het grootste deel van de branden (ik denk 80 tot 90%) blussen we met de inhoud van een TAS. daarnaast komt dan een deeltje dat vraagt om GWT. er blijft dan relatief gezien maar een klein aantal incidenten over dat met de TW geblust gaat worden. ik vraag me dan af of dit de hoge kosten van dit systeem rechtvaardigt.
35 x €200.000,-- = €7.000.000,-- ja jullie lezen het goed, bedenk dan ook dat we deze investering na de afschrijving weer eens een keer gaan krijgen. enz.
denk dus eens na over een goedkoper alternatief
met vriendelijke groet.
1.Bij de door jou genoemde investering van 7.000.000.-- moet je ook even kijken naar de jaarlijkse kosten.
1.Rente+afschrijving 10% (20 jaar, 5% gem.) 700.000.--
2.Onderhoud reparatie, huisvesting 35 tankwagens 700.000.--
3.Bem 35 tankwagens 70 tot 100 man 700.000.--
4.Divers,brandstof,communicatie etc 100.000.--
Jaarlijkse kosten tankwagens globaal 2.200.000.--
2.Als volgens jou geschat het bij grootste deel der branden 80-90 % kan worden volstaan met de waterinhoud van een standaard tankautospuit en er een deeltje zeg 5-10 % is weggelegd voor GWT dan blijft er inderdaad maar zeer weinig emplooi over voor de 35 tankwagens.
3.Voor de jaarlijkse kosten van 2.2 miljoen zou je dan ook een aantal geboorde putten, in de nabijheid van objecten waar momenteel de waterwinning problematisch is, kunnen aanleggen. Althans als dat grondwaterhoogte technisch mogelijk is.
Anders zou je leuke vijvers van voldoende inhoud kunnen aanleggen en agrariërs /loonbedrijven een contract kunnen aanbieden voor het op peil houden van het niveau.
4.Uitgaande van jouw getallen zou het allemaal aanmerkelijk goedkoper kunnen middels geboorde putten, vijvers en een snel inzetbaar en eenvoudig watertransport over langere afstanden.
5.De vraag is of een dergelijke tankwagenvloot van 35 eenheden in de praktijk bij branden meer of minder effectief is dan de alternatieven.