Bluswatervoorziening met tankwagens

Auteur Topic: Bluswatervoorziening met tankwagens  (gelezen 126492 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #200 Gepost op: 28 november 2013, 07:31:00
Volgens mij zijn GWT systemen ook niet gratis in aankoop en gebruik. En als deze nagenoeg standaard mee moeten gaan uitrukken en uitgelegd gaan worden dan neemt de slijtage/afschrijving fors toe. Als je er snel in het begin wat aan wil hebben moet je het ook meteen klaarleggen ook al weet je nog niet zeker dat je het systeem werkelijk gebruikt.

Daarbij kun je met een tankwagen meteen extra water mee laten rijden bij achteraf locaties en meldingen die daarvoor in aanmerking komen. Het water is dan (bijna) meteen beschikbaar.

Een tankwagen mee laten rijden en niet gebruiken is mijn inziens nog altijd goedkoper dan het uitleggen van een GWT en deze niet nodig hebben en weer opruimen.


ceesverharen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #201 Gepost op: 28 november 2013, 09:08:41
collega's,

oefenen met GWT is essentieel om te komen tot een acceptabele tijd voor wat betreft de opbouw van het systeem. twee keer per jaar wordt bij ons de hele container leeg gereden om de mensen geoefend te houden.
voor wat betreft de uitruk hebben we een systeem waarbij in bepaalde gevallen (gebieden) het GWT altijd meerijd. dit gaat in dit geval in gebieden waar de waterwinning een probleem is. de standaard bezetting bij ons is drie personen die het hele systeem binnen 15 minuten operationeel kunnen hebben. hierbij dient wel opgemerkt dat we een iets ander systeem van opzet hebben dan standaard is bedoeld.

omdat het systeem niet altijd meerijd en omdat de behoefte aan water groter is dan de TAS kan bevatten blijft er een gat zitten tussen de hoeveelheid water dit in de autospuiten meegenomen wordt en  het operationeel komen van het GWT. vandaar de behoefte aan tankwagens.

als we de volledige bak leegrijden kost het opruimen ongeveer 1,5 uur, ook hiervoor geld dat oefening een belangrijke voorwaarde is om deze tijden te kunnen halen.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #202 Gepost op: 28 november 2013, 09:40:59
Als de OBK's worden uitgerangeerd is op veel meer plaatsen watertransport nodig dan nu.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #203 Gepost op: 28 november 2013, 10:46:20
Cees,

Dank je voor je heldere inzichten. Wel heb ik een vraag: in de bestaande materieelscatalogus zijn ook haakarmbakken met water ((zoals deze) beschikbaar. Is dit niet een veel doelmatiger systeem voor het gat wat jij aanhaalt?

Met vriendelijke groet,

highfield
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #204 Gepost op: 28 november 2013, 11:24:26
Citaat van: JJ75 link=msg=1223624 date=1385620260
Volgens mij zijn GWT systemen ook niet gratis in aankoop en gebruik. En als deze nagenoeg standaard mee moeten gaan uitrukken en uitgelegd gaan worden dan neemt de slijtage/afschrijving fors toe. Als je er snel in het begin wat aan wil hebben moet je het ook meteen klaarleggen ook al weet je nog niet zeker dat je het systeem werkelijk gebruikt.

Daarbij kun je met een tankwagen meteen extra water mee laten rijden bij achteraf locaties en meldingen die daarvoor in aanmerking komen. Het water is dan (bijna) meteen beschikbaar.

Een tankwagen mee laten rijden en niet gebruiken is mijn inziens nog altijd goedkoper dan het uitleggen van een GWT en deze niet nodig hebben en weer opruimen.

Behalve bij natuurbranden komt de inzet van het GWT momenteel in de regel bij gewone branden als mosterd na de maaltijd.
Als je zoals Cees ook schrijft goed oefent etc. en op het juiste tijdstip en op de juiste manier inzet kan een GWT binnen redelijke tijd wel volledig operationeel zijn en zou mogelijk van enig nut kunnen zijn.
Als je een GWT hebt moet je het ook snel, dus zonder niet noodzakelijke vertragingen middels de verschillende beslissingsniveaus, als bevelvoerder ter plaatse direct kunnen oproepen/inzetten.
Als je iets doet moet je het meteen goed doen, dat geldt ook voor het GWT anders heeft het GWT in de praktijk eigenlijk maar betrekkelijk weinig toegevoegde waarde.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #205 Gepost op: 28 november 2013, 16:17:46
Citaat van: Highfield link=msg=1223661 date=1385631980
Cees,

Dank je voor je heldere inzichten. Wel heb ik een vraag: in de bestaande materieelscatalogus zijn ook haakarmbakken met water ((zoals deze) beschikbaar. Is dit niet een veel doelmatiger systeem voor het gat wat jij aanhaalt?

Met vriendelijke groet,

highfield
Dat soort containers ga je ook steeds meer zien, al dan niet aanvullend met schuim uitgerust. De VRU heeft inmiddels een aantal containers aangeschaft ten behoeve van de natuurbrandbestrijding. Maar je ziet ze gelukkig ook nog wel eens aangevraagt bij branden waar de waterwinning een probleem is, maar waar het uitrijden van GWT net teveel gevraagt is voor wat betreft de grote van de brand. Dus hier zie je een grote opmars in.
Het GWT is puur bedoeld voor branden die een lange tijd gaan duren, en veel water vragen. Het is niet bedoeld voor die middelbrand of die iets grotere brand.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #206 Gepost op: 29 november 2013, 10:15:33
Citaat van: ceesverharen link=msg=1223639 date=1385626121
als we de volledige bak leegrijden kost het opruimen ongeveer 1,5 uur, ook hiervoor geld dat oefening een belangrijke voorwaarde is om deze tijden te kunnen halen.
Daar heeft een tankwagen geen last van. Die zijn na afloop van de inzet snel weer inzetbaar.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #207 Gepost op: 29 november 2013, 12:03:02
Citaat van: Peter71 link=msg=1223743 date=1385651866
Dat soort containers ga je ook steeds meer zien, al dan niet aanvullend met schuim uitgerust. De VRU heeft inmiddels een aantal containers aangeschaft ten behoeve van de natuurbrandbestrijding. Maar je ziet ze gelukkig ook nog wel eens aangevraagt bij branden waar de waterwinning een probleem is, maar waar het uitrijden van GWT net teveel gevraagt is voor wat betreft de grote van de brand. Dus hier zie je een grote opmars in.
Het GWT is puur bedoeld voor branden die een lange tijd gaan duren, en veel water vragen. Het is niet bedoeld voor die middelbrand of die iets grotere brand.

Mee eens, maar waarom dan in Drenthe 35 nieuwe tankwagens aanschaffen terwijl er een vergelijkbaar systeem voor een bestaand modulair principe in gebruik is? Was dat niet het hele punt? TS gaat naar een inzet, kan heel veel zelf doen, maar kan aangevuld worden met modules die op een HA vervoerd worden (uitzondering het redvoertuig & de HV). Water past prima in dat plaatje lijkt me..
Bijdragen op persoonlijke titel.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #208 Gepost op: 29 november 2013, 12:10:24
Als een HA aan het pendelen is met water kan deze geen GWT of overige bakken vervoeren. Ik denk dat in dit voorstel een aantal haakarmbakken redelijk continu met water rondrijden, dan is het voordeel van een haakarmbak nagenoeg weg. Verder kan ik mij voorstellen dat je met een tankwagen per kilo voertuig meer water kunt vervoeren.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #209 Gepost op: 29 november 2013, 12:17:46
Ik denk dat dit vooral de invulling van een regio zelf is. Drenthe heeft de voorkeur aan de tankwagen, een haakarm gooit zijn container neer en kan eventueel een andere container bv ademlucht ophalen. Tegen de tijd dat de container leeg begint te raken is het voertuig weer terug om de container te gaan vullen. Weegt ook mee dat een haakarmvoertuig lang niet zo,n log voertuig is als een tankwagen. Ook niet geheel onbelangrijk!