Bluswatervoorziening met tankwagens

Auteur Topic: Bluswatervoorziening met tankwagens  (gelezen 116438 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #210 Gepost op: 29 november 2013, 12:37:43
De bak kan dan als bufferbak blijven staan. Wel vraag ik mij af om binnen de benodigde tijd een haakarmvoertuig de tweede lading water kan halen als er andere zaken als ademlucht gehaald worden. Ook moet je de bak altijd neerzetten, ik verwacht namelijk niet dat je makkelijk een op slangen aangekoppelde bak van het haakarmvoertuig afhaalt.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #211 Gepost op: 29 november 2013, 15:08:11
Overigens hebben verreweg de meeste posten in Drenthe geen eigen HA. Je zou voor veel kazernes dus een nieuwe HA moeten aanschaffen. Je levert in op water (+-us 8000 liter minder) en op rijvaardigheid (HA+WBC Is topzwaar). Als er nog een sterke pomp bij moet en dergelijke wordt 't allemaal nog veel zwaarder.

Citaat van: JJ75 link=msg=1223945 date=1385725063
Ook moet je de bak altijd neerzetten, ik verwacht namelijk niet dat je makkelijk een op slangen aangekoppelde bak van het haakarmvoertuig afhaalt.

Niet tijdens pendelen in ieder geval. Daarbij kan de bak gewoon op zn plek blijven.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #212 Gepost op: 29 november 2013, 15:34:06
Als een haakarmvoortuig aan het pendelen is, kan die niks anders doen. Weg voordeel haakarmvoertuig. Het idee was haakarmbakken te gebruiken omdat het zo lekker flexibel is. Met wat ik nu gelezen en bekeken heb vind ik de keuze voor tankwagens, dus specialistische voor 1 taak voertuigen, voor watertransport erg logisch en heel goed te verdedigen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #213 Gepost op: 29 november 2013, 15:42:39
Citaat van: JJ75 link=msg=1223984 date=1385735646
Als een haakarmvoortuig aan het pendelen is, kan die niks anders doen. Weg voordeel haakarmvoertuig. Het idee was haakarmbakken te gebruiken omdat het zo lekker flexibel is.
Nee, geen weg voordeel. Dat is juist de gedachtegang van een haakarmvoertuig, dat hij heen en weer kan pendelen. En men op de plaats van incident gewoon met de containers aan de slag kan. ::)


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #214 Gepost op: 29 november 2013, 16:07:30
Citaat van: Peter71 link=msg=1223985 date=1385736159
Nee, geen weg voordeel. Dat is juist de gedachtegang van een haakarmvoertuig, dat hij heen en weer kan pendelen. En men op de plaats van incident gewoon met de containers aan de slag kan. ::)
Is het werkbaar dat je steeds (hou ook eventueel beperkte werkruimte in het oog) bakken neerzet en weer ophaalt om te vullen met water en weer terugbrengt? Kun je binnen die kortere cyclus dan met een tankwagen (ivm de beperktere hoeveelheid water moet je sneller vervangen) nog iets anders doen met een haakarmvoertuig? Wil je steeds je TS tijdens het blussen van een wat grotere brand steeds af en aankoppelen aan verschillende waterbakken.

Het voordeel van een haakarmvoertuig zit hem meer in het kunnen brengen van zaken af en toe gebruikt worden die vervolgens een tijd blijven staan. Dus een GWT, commando containers, ademlucht containers.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #215 Gepost op: 29 november 2013, 16:21:41
Citaat van: JJ75 link=msg=1223993 date=1385737650
Is het werkbaar dat je steeds (hou ook eventueel beperkte werkruimte in het oog) bakken neerzet en weer ophaalt om te vullen met water en weer terugbrengt? Kun je binnen die kortere cyclus dan met een tankwagen (ivm de beperktere hoeveelheid water moet je sneller vervangen) nog iets anders doen met een haakarmvoertuig? Wil je steeds je TS tijdens het blussen van een wat grotere brand steeds af en aankoppelen aan verschillende waterbakken.

Het voordeel van een haakarmvoertuig zit hem meer in het kunnen brengen van zaken af en toe gebruikt worden die vervolgens een tijd blijven staan. Dus een GWT, commando containers, ademlucht containers.
De watercontainers die de VRU gebruikt voor de grootschalige natuurbrandbestrijding gaan naar een locatie waar alle logistiek samen komt, dus ook het eten voor de manschappen, ademlucht en ook brandstof voor de voertuig.
Voertuig komt aan op de logistiek plaats, wordt getankt, voorzien van volle ademluchtflessen, de bemanning kan eten en de watertank wordt gevuld. De watercontainer kan weer gevuld worden met een andere container of met een bronpomp die het water uit een bron pompt en meteen de container vult.

Een container neemt minder plek in beslag dan een tankwagen, zeker als er ook nog gependeld moet gaan worden.
Die containers worden er neergezet, en gaan pas weer weg bij einde incident.
Dat een TS aan en afgekoppeld moet worden bij het vullen is een normale zaak, we hebben nog steeds geen water wat zonder slangen in een TS terecht komt.
Ik weet even niet exact de inhoud van zo,n watercontainer, maar het is een mooie buffer en denk je meer nodig te hebben aan water moet je dat wel meteen gaan regelen, en ervoor gaan zorgen dat die buffer tijdig gevuld gaat worden. Daar heb je een Bevelvoerder en een OVD voor, die dat allemaal dienen te regelen.

En voor die simpele middelbrand? Als er meer water nodig is dan voor handen is, gewoon de container bestellen en die komt dan en die kan dan gewoon leeg worden getrokken. De tijd tussen alarmeren en terplaatse ervan kan een TS makkelijk behappen, de meeste TSen hebben 2000 ltr bij zich kun je een aardige slag mee geven. Zeker als je de brand met rust laat en je alleen richt op uitbreiding voorkomen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #216 Gepost op: 29 november 2013, 16:31:13
Het grote voordeel van het haakarm systeem is de ontkoppeling van de drager plus chauffeur en de lading.
Een waterbak moet worden gevuld, vervoerd en geleegd.
Voor het snel vullen bij open water heb je een pomp nodig.
Afhankelijk van het bluswaterverbruik kun je de bak bij laag verbruik neerzetten en met een andere bak vers water gaan halen en bij een hoog verbruik zeg 3000 liter/minuut is een bak van 9.000 liter binnen 3 minuten leeg, dus is het weinig zinvol om de bak neer te zetten.
Bij een hoog verbruik is het dus zinvol om de bak te voorzien van eigen pompcapaciteit zeg 4000 liter/minuut voor het snel vullen en snel legen van de bak.
Als je een hoog verbruik hebt zal je dus meerdere haakarmbakvoertuigen met eigen pomp moeten inzetten.
Tenzij er ook bij andere calamiteiten ander emplooi voor een haakarmvoertuig zou zijn is een waterbak plus drager voor watertransport seq. min of meer gelijk aan een tankwagen.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #217 Gepost op: 29 november 2013, 17:47:43
Op een standaard HA chassis 6x2,6x4 of 6x6 kan een bak met maximaal 10 m³ water + pomp van 1000 l/min, als je het vergelijkbare chassis opbouwt als TW kan je 15-17 m³ vervoeren + pomp van 3000 l/min.
Indien de tankwagen zoals in Drenthe word ingezet als primaire bluswater voorziening ter vervanging van de brandkraan moet de tankcapaciteit binnen 3 minuten na eerste inzet van de standaard TS met 1500 liter tank beschikbaar zijn voor blussing
Dit betekent dat als er gebruik word gemaakt van HA voertuigen dat er net als nu met de TW er op bijna elke post een HA voertuig moet staan met TWH en dat de volgende HA +TWH-WA niet na 15 minuten, zoals de TW beschikbaar moet zijn maar al na 10 minuten.
Het merendeel van die HA + TWH-WA zal nooit anders zal worden ingezet als watertransportmaterieel in de vorm van HA +TWH aangezien er niet zoveel andere bakken beschikbaar zijn.
Terwijl de kosten per combinatie HA + TWH-WA hoger zijn als dat een chassis alleen als TW word opgebouwd.
Dus minder voertuig voor meer geld.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #218 Gepost op: 29 november 2013, 18:19:16
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1224010 date=1385743663
Op een standaard HA chassis 6x2,6x4 of 6x6 kan een bak met maximaal 10 m³ water + pomp van 1000 l/min, als je het vergelijkbare chassis opbouwt als TW kan je 15-17 m³ vervoeren + pomp van 3000 l/min.
Indien de tankwagen zoals in Drenthe word ingezet als primaire bluswater voorziening ter vervanging van de brandkraan moet de tankcapaciteit binnen 3 minuten na eerste inzet van de standaard TS met 1500 liter tank beschikbaar zijn voor blussing
Dit betekent dat als er gebruik word gemaakt van HA voertuigen dat er net als nu met de TW er op bijna elke post een HA voertuig moet staan met TWH en dat de volgende HA +TWH-WA niet na 15 minuten, zoals de TW beschikbaar moet zijn maar al na 10 minuten.
Het merendeel van die HA + TWH-WA zal nooit anders zal worden ingezet als watertransportmaterieel in de vorm van HA +TWH aangezien er niet zoveel andere bakken beschikbaar zijn.
Terwijl de kosten per combinatie HA + TWH-WA hoger zijn als dat een chassis alleen als TW word opgebouwd.
Dus minder voertuig voor meer geld.

Als de tank van 1500 liter van de autospuit binnen 3 minuten leeg is wordt dus 500 liter/minuut verbruikt.
Een tankwagen van 15000 liter gaat bij dit verbruik dus 30 minuten mee en een bak 10.000 liter is na 20 minuten leeg.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #219 Gepost op: 29 november 2013, 18:32:35
Citaat van: Thor link=msg=1224018 date=1385745556
Als de tank van 1500 liter van de autospuit binnen 3 minuten leeg is wordt dus 500 liter/minuut verbruikt.
Een tankwagen van 15000 liter gaat bij dit verbruik dus 30 minuten mee en een bak 10.000 liter is na 20 minuten leeg.
Alleen de tank op een TS is over het algemeen nooit binnen 3 minuten leeg. Het zou betekenen dat je een fikse autobrand al niet meer uit kunt krijgen met 1 tank water, met een tank van 2000ltr zoals wij die hebben krijg je op je sloffen een auto uit zonder waterwinning op te hoeven bouwen.
Er wordt wel waterwinning opgebouwd, maar niet omdat je het anders niet gaat redden met je watervoorraad.