Bluswatervoorziening met tankwagens

Auteur Topic: Bluswatervoorziening met tankwagens  (gelezen 124032 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #220 Gepost op: 29 november 2013, 18:39:20
Citaat van: Peter71 link=msg=1224021 date=1385746355
Alleen de tank op een TS is over het algemeen nooit binnen 3 minuten leeg. Het zou betekenen dat je een fikse autobrand al niet meer uit kunt krijgen met 1 tank water, met een tank van 2000ltr zoals wij die hebben krijg je op je sloffen een auto uit zonder waterwinning op te hoeven bouwen.
Er wordt wel waterwinning opgebouwd, maar niet omdat je het anders niet gaat redden met je watervoorraad.

Pakken jullie een autobrand in de regel met LD aan dan? Met HD kom je niet boven de 250L per minuut dacht ik. D'r is een wezenlijk verschil tussen het blussen van een autobrand en een industriebrand. Die TW's zijn ook met voor autobranden bedoeld maar voor gebouwbranden etc. Als die vol in de gloria staan zal 't verbruik wel op de 500 Liter per minuut komen toch?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #221 Gepost op: 29 november 2013, 19:01:36
Citaat van: Thor link=msg=1224018 date=1385745556
Als de tank van 1500 liter van de autospuit binnen 3 minuten leeg is wordt dus 500 liter/minuut verbruikt.
Een tankwagen van 15000 liter gaat bij dit verbruik dus 30 minuten mee en een bak 10.000 liter is na 20 minuten leeg.

De primaire bluswatervoorziening moet officieel minimaal 1000 l/min kunnen leveren maar in de opbouwfase kun je vaak met minder als 1000 l/min uit omdat je nog niet direct alle stralen vol inzet.
Na een paar minuten heb je meer water als die 500 l/min nodig met name als er LD gebruikt word dan is vaak 1000 l/min nog te weinig.

Citaat van: Peter71 link=msg=1224021 date=1385746355
Alleen de tank op een TS is over het algemeen nooit binnen 3 minuten leeg. Het zou betekenen dat je een fikse autobrand al niet meer uit kunt krijgen met 1 tank water, met een tank van 2000ltr zoals wij die hebben krijg je op je sloffen een auto uit zonder waterwinning op te hoeven bouwen.
Er wordt wel waterwinning opgebouwd, maar niet omdat je het anders niet gaat redden met je watervoorraad.

Een beperkte brand als een autobrand vraagt minder water als een binnenbrand in een gebouw, word ook anders ingezet, niet elke brand is bij aankomst zo beperkt als een autobrand.
Maar als een gebouw in de gloria staat ben je vaak al binnen de kortste keren door je watervoorraad in de bluswatertank heen.
Bij een autobrand kun je vaak met de watertank van de TS af, bij een gebouw brand zorg je eerst dat je waterwinning op orde is voordat je met het echte blussen begint, zou wel lullig zijn als het water midden in de inzet in eens op is..... terwijl je net de vuurhaard aan het bestrijden bent.
En als er dan geen brandkraan, geboorde put of open water in de buurt is zal die watervoorziening toch echt van een TW/TWH moeten komen tot dat het GWT gereed is.
In Drenthe is zal dat vaak het geval zijn wanneer de brandkranen verdwijnen.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #222 Gepost op: 29 november 2013, 19:43:39
Gezien hoeveel putten er worden geboord verwacht ik dat in IJsseland de brandkranen ook verdwijnen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #223 Gepost op: 29 november 2013, 20:02:12
Citaat van: JJ75 link=msg=1224028 date=1385750619
Gezien hoeveel putten er worden geboord verwacht ik dat in IJsseland de brandkranen ook verdwijnen.

Op welke site oid kun je dat zien ?


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #224 Gepost op: 29 november 2013, 20:11:34
Ik woon er. Als ik rondrij valt mij op dat er her en der putten verschijnen. In ons dorp nu al twee en dat is voldoende dekking voor ons hele dorp. In Raalte naast de N348. Volgens mij in Nieuw Heeten ook een gezien. Ik heb wel nog geen officiele aankondigingen gezien en ga eens informeren bij de gemeente.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #225 Gepost op: 29 november 2013, 22:24:34
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1224025 date=1385748096
De primaire bluswatervoorziening moet officieel minimaal 1000 l/min kunnen leveren maar in de opbouwfase kun je vaak met minder als 1000 l/min uit omdat je nog niet direct alle stralen vol inzet.
Na een paar minuten heb je meer water als die 500 l/min nodig met name als er LD gebruikt word dan is vaak 1000 l/min nog te weinig.

Een beperkte brand als een autobrand vraagt minder water als een binnenbrand in een gebouw, word ook anders ingezet, niet elke brand is bij aankomst zo beperkt als een autobrand.
Maar als een gebouw in de gloria staat ben je vaak al binnen de kortste keren door je watervoorraad in de bluswatertank heen.
Bij een autobrand kun je vaak met de watertank van de TS af, bij een gebouw brand zorg je eerst dat je waterwinning op orde is voordat je met het echte blussen begint, zou wel lullig zijn als het water midden in de inzet in eens op is..... terwijl je net de vuurhaard aan het bestrijden bent.
En als er dan geen brandkraan, geboorde put of open water in de buurt is zal die watervoorziening toch echt van een TW/TWH moeten komen tot dat het GWT gereed is.
In Drenthe is zal dat vaak het geval zijn wanneer de brandkranen verdwijnen.
Moet je bij een gebouwbrand direct waterwinning opbouwen? Je hebt 2000ltr bij je. Heb je een binnenbrand met slachtoffer en je beide ploegen direct naar binnen stuurt heb je geen eens tijd om je waterwinning op te bouwen, en dan kun je echt je eerste klap wel geven met de tank. Een jaar of wat geleden hebben we een keukenbrand geblust op alleen de tank omdat er door een waterleidingbreuk geen water meer was. Open water was ook niet voorhanden. De 2e TS is erbij geweest om eventueel hun watertank te gebruiken, maar was niet nodig. Dus met 2000ltr kun je een flinke klus aan zonder dat je direct aan je waterwinning moet gaan denken

Moet je direct inzetten met lage druk hoef je geen eens te beginnen met blussen als je je waterwinning niet op orde krijgt, even je slangen vullen en je watertank is grotendeels leeg. Kun je dus niets beginnen, moet je geen eens naar binnen willen gaan.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #226 Gepost op: 29 november 2013, 23:02:47
Citaat van: Peter71 link=msg=1224061 date=1385760274
Moet je bij een gebouwbrand direct waterwinning opbouwen? Je hebt 2000ltr bij je. Heb je een binnenbrand met slachtoffer en je beide ploegen direct naar binnen stuurt heb je geen eens tijd om je waterwinning op te bouwen, en dan kun je echt je eerste klap wel geven met de tank. Een jaar of wat geleden hebben we een keukenbrand geblust op alleen de tank omdat er door een waterleidingbreuk geen water meer was. Open water was ook niet voorhanden. De 2e TS is erbij geweest om eventueel hun watertank te gebruiken, maar was niet nodig. Dus met 2000ltr kun je een flinke klus aan zonder dat je direct aan je waterwinning moet gaan denken

Moet je direct inzetten met lage druk hoef je geen eens te beginnen met blussen als je je waterwinning niet op orde krijgt, even je slangen vullen en je watertank is grotendeels leeg. Kun je dus niets beginnen, moet je geen eens naar binnen willen gaan.

Je zegt het zelf al, in de 2e alinea, dat ik gelijk heb.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #227 Gepost op: 29 november 2013, 23:23:45
Ik heb het ook elke keer over hoge druk gehad, hoe dan ook dat is nog steeds de meest gebruikte blusmethode. We grijpen elke keer weer meteen naar de hoge druk.
Lage druk vereist meteen waterwinning, en kun je die niet meteen op orde krijgen kun je niets beginnen. Ookal omdat je niet direct een tankwagen ter beschikking zult hebben, niet iedere post heeft een tankwagen staan, zal ook nooit gebeuren. Dus die heeft een aanrijtijd, ook als die meteen mee wordt geallarmeerd met de eerste alarmering. Laat de klus zich echt groot aanzien moet wellicht meteen de afweging worden gemaakt of je het GWT ook laat opbouwen. Inschatting dus van de bevelvoerder(s) en OVD.
En spaar dan de krachten, en laat de brand de brand en ga je druk maken om omliggende panden en ga alvast lage druk opbouwen zodat je meteen kunt inzetten als er voldoende water is.


ceesverharen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #228 Gepost op: 4 december 2013, 14:31:12
L.S.

ik ben even buiten de deur geweest, daarna is het mooi om de reacties te lezen. sommige zijn zeker steekhoudend maar wat we vooral in het ook moeten houden is de combinatie van systemen die op aangeven van een bevelvoerder ingezet gaan worden. let vooral op hetgeen ik in het tweede bericht heb aangegeven. ik denk dat we tussen 80 en 90% van de branden met de inhoud van een watertank vanaf de TAS kunnen blussen, zelfs een brand van twee auto's, (afgelopen week zelf nog meegemaakt). ook heb  ik gisteren nog deel mogen nemen aan de festiviteiten in Amsterdam waar een groot aantal garagebedrijven in rook opging.

in het eerste geval hebben we een combinatie van systemen gebruikt (One-Seven voor de Knock down) en hogedruk voor het afblussen. met één tank water was het gefixed.

bij de brand in Amsteram krijgen we met heel andere dimensies te maken waar alle voorheen genoemde systemen tot mislukken gedoemd zijn. je hoeft bij aankomst al niet meer te beginnen met hoge druk omdat op voorhand al zal blijken dat deze systemen niet toereikend zijn. hier gaan we dus al snel over op lage druk (vaak met eigen zuigslangen op open water). In Amsterdam bleek al snel dat een toereikende watervoorziening in de directe omgeving voorhanden was (ongeveer 600 meter), in dat geval overbrug je dus de tijd tussen de eigen inzet en het operationeel komen van het GWT.

dit zijn echter uitzonderlijke scenario's waar we er gelukkig niet al te veel van hebben.

voor de watertanks/wagens moeten we meer denken aan branden die net te groot zijn voor een TAS (vrachtauto op de snelweg) en een woningbrand in een vinexlocatie. hierbij hebben we dus de aanvulling nodig op de TAS en is het GWT te groot om in te zetten en kost daardoor te veel geld.

in bovengenoemd geval zal de inhoud van een watertank op haakarm meer dan voldoende zijn. bedenk dat de nieuwe haakarmchassis makkelijk 15 ton water mee kunnen nemen. op de container hoeft ook niet meer te zitten dan een tank en een pomp met een capaciteit van 1500 ltr[min. evt aangevuld met twee bordessen om ze rijdend te gebruiken bij een natuurbrand. meer dus niet.

het gaat er om dat je eens na moet denken hoeveel keer per jaar je dit systeem nodig zult hebben. we gaan er dus geen grote of zelfs zeer grote branden mee blussen. we hebben het alleen nodig als buffer tussen de TAS en GWT om bijvoorbeeld de omgeving af te schermen tot dat het GWT operationeel is.

ook het argument dat we dan teveel haakarmvoertuigen moeten hebben is niet steekhoudend, zeker niet nu we te maken hebben met veiligheidsregio's waar meer dan voldoende voertuigen aanwezig zullen zijn. bij ons in de regio staan 7 haakarmvoertuigen. bij een goede planning lukt het telkens om alles op tijd ter plaatse te krijgen. vaak zien we echter dat de voertuigen dedicated gebruikt worden, (wegbrengen van één container en dan daar blijven staan) dit is echter niet de opzet van het systeem hierdoor wordt het juist een duur systeem. het is zaak dat je containers wegbrengt en dan een andere taak gaat verrichten. bij ons bijvoorbeeld wordt het voertuig gebruikt voor de opzet van het GWT en vervolgens haalt hij de grote generator op voor de stroomvoorziening op het logistiek centrum bij de brand. als het opbouwen van het GWT te lang duurt haalt een ander voertuig de bak op uit de stalling. dat is nu juist het grote voordeel van dit systeem. het is modulair en gebruikt alleen wat je nodig hebt.

dus bij een inzet in de fase tussen TAS en GWT heb je bij een goede planning maar twee haakarmvoertuigen nodig voor het transporteren van tanks met water.

met vriendelijke groet.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #229 Gepost op: 4 december 2013, 14:38:25
Ik vind Drenthe en amsterdam niet echt met elkaar te vergelijken.