Als de tank van 1500 liter van de autospuit binnen 3 minuten leeg is wordt dus 500 liter/minuut verbruikt.
Een tankwagen van 15000 liter gaat bij dit verbruik dus 30 minuten mee en een bak 10.000 liter is na 20 minuten leeg.
De primaire bluswatervoorziening moet officieel minimaal 1000 l/min kunnen leveren maar in de opbouwfase kun je vaak met minder als 1000 l/min uit omdat je nog niet direct alle stralen vol inzet.
Na een paar minuten heb je meer water als die 500 l/min nodig met name als er LD gebruikt word dan is vaak 1000 l/min nog te weinig.
Alleen de tank op een TS is over het algemeen nooit binnen 3 minuten leeg. Het zou betekenen dat je een fikse autobrand al niet meer uit kunt krijgen met 1 tank water, met een tank van 2000ltr zoals wij die hebben krijg je op je sloffen een auto uit zonder waterwinning op te hoeven bouwen.
Er wordt wel waterwinning opgebouwd, maar niet omdat je het anders niet gaat redden met je watervoorraad.
Een beperkte brand als een autobrand vraagt minder water als een binnenbrand in een gebouw, word ook anders ingezet, niet elke brand is bij aankomst zo beperkt als een autobrand.
Maar als een gebouw in de gloria staat ben je vaak al binnen de kortste keren door je watervoorraad in de bluswatertank heen.
Bij een autobrand kun je vaak met de watertank van de TS af, bij een gebouw brand zorg je eerst dat je waterwinning op orde is voordat je met het echte blussen begint, zou wel lullig zijn als het water midden in de inzet in eens op is..... terwijl je net de vuurhaard aan het bestrijden bent.
En als er dan geen brandkraan, geboorde put of open water in de buurt is zal die watervoorziening toch echt van een TW/TWH moeten komen tot dat het GWT gereed is.
In Drenthe is zal dat vaak het geval zijn wanneer de brandkranen verdwijnen.