Bluswatervoorziening met tankwagens

Auteur Topic: Bluswatervoorziening met tankwagens  (gelezen 124030 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ceesverharen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #230 Gepost op: 4 december 2013, 14:49:20
branden in Drenthe en Amsterdam zijn even heet. in Emmen heeft men ook industrieterreinen, stap eens op de fiets en kijk rond. ik doe dat misschien met een ander oog dan een kritische burger hierdoor zie ik echter wel mogelijk voordelen maar ook risico's. branden in Amsterdam of Emmen zijn echter niet verschillend van elkaar.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #231 Gepost op: 4 december 2013, 14:56:44
Citaat van: ceesverharen link=msg=1225463 date=1386164960
branden in Drenthe en Amsterdam zijn even heet. in Emmen heeft men ook industrieterreinen, stap eens op de fiets en kijk rond. ik doe dat misschien met een ander oog dan een kritische burger hierdoor zie ik echter wel mogelijk voordelen maar ook risico's. branden in Amsterdam of Emmen zijn echter niet verschillend van elkaar.
De verschillen zitten hem waarschijnlijk idd niet in brandtemperatuur maar wel in overige regionale verschillen te denken aan beschikbaar openwater, rijafstanden, verkeersdrukte, hoeveelheid bomen/natuur etc.


ceesverharen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #232 Gepost op: 4 december 2013, 15:31:07
Beste JJ75

zeker zullen er regionale verschillen aan te geven zijn. dat is dus ook de reden dat we zoveel als mogelijk modulair moeten denken zodat we snel in kunnen spelen op situaties. bovendien kunnen we door dit systeem met minder kosten hetzelfde doel bereiken. kijk eens over de grens naar Duitsland waar we in grote steden al verschil maken tussen eerste-lijn tankautospuiten en tweede-lijn tankautospuiten. eerste lijn heeft wel HD, de tweede lijn heeft dat niet. dit komt omdat men met HD bij een middel en grote brand toch niets meer doet. differentiatie dus.

kijk ook maar eens naar het systeem dat in Utrechts land gebruikt wordt met zogenaamde dompelpompen die in geboorde bronnen gebruikt kunnen worden en tankcontainers. waarlijk goed op de centen gelet en toch behoorlijk innovatief en flexibel. goed gebruik gemaakt dus van het haakarm-systeem.


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Reactie #233 Gepost op: 4 januari 2014, 01:43:49


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #234 Gepost op: 13 april 2014, 16:33:05
Meerdere topics omtrent de bluswatervoorziening in Drenthe m.b.v. tankwagens samengevoegd ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #235 Gepost op: 13 april 2014, 16:40:50
Ik ben afgelopen week in Drenthe geweest en heb daar met een aantal brandweerlieden ook gesproken over de tankwagens. Zij waren eigenlijk allemaal heel positief over deze werkwijze, met een zeer fijnmazig netwerk aan tankwagens met een behoorlijke inhoud.

De bevelvoerders dienen nu wat eerder rekening te houden met de watervoorziening. Zoals al werd aangegeven: bij een woningbrand rijdt er standaard een tankwagen met zeker 10.000 liter water mee en als je het dan niet redt met je watervoorziening zou je normaliter ook opgeschaald hebben. Waar je in de praktijk rekening mee moet houden is het eerder oproepen van een grootwatertransport en ruim opschalen met tankwagens. En als je dan ziet hoe er in de praktijk wordt omgegaan met die situatie:

22:30:11 12-04-14 GROUP-1 P 1 Natuurbrand (NB:Middel Br) HERENSTREEK/KARREPAD BARGER-COMPASCUUM 038767
 
22:24:30 12-04-14 GROUP-1 P 1 Natuurbrand (NB:Middel Br) HERENSTREEK/KARREPAD BARGER-COMPASCUUM 038632
 
22:23:45 12-04-14 GROUP-1 P 1 Natuurbrand HERENSTREEK/KARREPAD BARGER-COMPASCUUM 038765
  
22:23:20 12-04-14 GROUP-1 P 1 Natuurbrand HERENSTREEK/KARREPAD BARGER-COMPASCUUM 038660
  
22:12:46 12-04-14 GROUP-1 P 1 Natuurbrand HERENSTREEK NIEUW-DORDRECHT 038732 038768  

Ofwel: bij aankomst (vermoed ik) opgeschaald met extra tankwagens. Met die eerste die direct mee reed hou je het wel even vol tot er back-up is en daarna kan je een prima watersysteem op gaan zetten.

Het is een totaal andere werkwijze dan we gewend zijn, maar zoals er in Drenthe wordt omgegaan met de waterwinning vind ik fantastisch om te zien. Niet halfbakken met een paar tankwagens verspreid door de regio het proberen op te lossen, maar gewoon een betrouwbaar en fijnmazig netwerk opbouwen. Ik geef het nog een paar jaar voor veel meer regio's -die nu nog even de kat uit de boom kijken- overstappen :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #236 Gepost op: 13 april 2014, 17:11:59
Citaat van: Danny722 link=msg=1258028 date=1397400050

Waar je in de praktijk rekening mee moet houden is het eerder oproepen van een grootwatertransport en ruim opschalen met tankwagens.

Ofwel: bij aankomst (vermoed ik) opgeschaald met extra tankwagens. Met die eerste die direct mee reed hou je het wel even vol tot er back-up is en daarna kan je een prima watersysteem op gaan zetten.


Kun je even globaal aangeven hoe dat opschalen verloopt :

- tijdstip 0 eerste autospuit plus waterwagen ter plaatse
- tijdstip .. tweede waterwagen ter plaatse
- tijdstip .. derde   waterwagen ter plaatse
- tijdstip .. vierde   waterwagen ter plaatse
- .............
- tijdstip .. GWT operationeel


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #237 Gepost op: 15 april 2014, 13:33:44
Citaat van: JJ75 link=msg=1224032 date=1385752294
Ik woon er. Als ik rondrij valt mij op dat er her en der putten verschijnen. In ons dorp nu al twee en dat is voldoende dekking voor ons hele dorp. In Raalte naast de N348. Volgens mij in Nieuw Heeten ook een gezien. Ik heb wel nog geen officiele aankondigingen gezien en ga eens informeren bij de gemeente.
Al een tijdje antwoord op mijn vraag. De brandputten zijn geslagen als aanvulling op de ondergrondse brandkranen en niet ter vervanging.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #238 Gepost op: 9 mei 2014, 09:46:31
Dus, men is even bezig. Hoe werkt het in de praktijk?
Bijdragen op persoonlijke titel.


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #239 Gepost op: 10 mei 2014, 12:46:31
Andere vraag die mij bezig houdt: Hoe wordt de watervoorziening bij het voeden van een waterkanon of HW geregeld? Idem voor de branden waar je het met enkele stralen LD ook niet redt. Zijn de putten daarvoor van voldoende capaciteit en zijn de afstanden dan nog werkbaar? Het lijkt mij niet haalbaar dit met de TW's te garanderen. Of wordt daarin op andere wijze voorzien. Juist het GWT is in Drenthe niet overal inzetbaar, bij gebrek aan open water in grote delen van deze mooie provincie.