Ik wacht nog steeds een aantal feiten af, maar kan uiteraard wel met jullie
speculeren mee denken. Om te beginnen, de informatie die we nou hebben is wat er gealarmeerd is via P2000. Ook kunnen we een aantal voertuignummers & kentekens zien op de foto's en zijn er (relatief onbetrouwbare) tweets van verschillende mensen met uitspraken over geen water.
19:04 Alarmering: 8232 TS Assen (Nevenpost) & 8265 TW Assen (Hoofdpost)
19:05 Alarmering: 8250 HW Assen (Hoofdpost)
19:09 NB: Middelbrand, alarmering: 8260 SB Assen (Nevenpost) & 8231 TS Assen (Hoofdpost)
19:15 Alarmering 8434 TS Rolde
19:23 Alarmering SB (post & nummer mij onbekend)
Nevenpost: 8232 TS (6), 8260 SB (2) = 8 personen
Hoofdpost: 8265 TW (2), 8250 HW (2), 8231 TS (6) = 10 personen
Rolde: 8434 TS (6) = 6 personen
Rolde is de 3e gealarmeerde TS, op een middelbrand, exact 6 minuten na alarmering van TS Hoofdpost. Op foto's is te zien dat 8232 (TS Nevenpost) & 8434 (TS Hoofdpost) ter plaatse zijn geweest. Ik durf geen uitspraken te doen over het aantal chauffeurs in de dienstdoende ploeg van Assen Hoofdpost, maar als dit er maar 2 waren dan is dat de bezetting voor de TW & HW. De TS kan dus niet uitrukken i.v.m. onderbezetting chauffeur, en voila een 6-minuten regeling naar TS Rolde.
Ik kan me haast niet voorstellen dat 8232 (TS Nevenpost) pas zo laat ter plaatse was. Gezien het aantal tweets met 'geen water' en 'nogsteeds niet blussen' zou de 8232 problemen met de pomp gehad kunnen hebben. Dat is een reden voor geen water. Als ze hierachter komen en middelbrand maken, en de TS voor middelbrand heeft onderbezetting waardoor er volgens de 6-minuten regeling een andere TS gealarmeerd wordt, tsja, dan kun je pas laat blussen.
Dat is dan een probleem van latere zorg, die brand moet toch geblust worden. Ik zou rustig dat dekseltje van die put halen en het opzetstuk erop zetten. Als daar gedonder van komt heb je managers en commandanten die dat prima kunnen opvangen.
Zo is het! Dat gedonder is nog altijd beter dan de burgers die roepen dat de brandweer erbij stond te kijken en niet kon blussen. Al vraag ik mij af, gezien bovenstaande, of dit bij deze casus het verschil had gemaakt.