Bluswatervoorziening met tankwagens

Auteur Topic: Bluswatervoorziening met tankwagens  (gelezen 125578 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #290 Gepost op: 1 november 2014, 11:33:19
Citaat van: JJ75 link=msg=1305650 date=1414836966
In oproep volgorde is als eerste zowel een TW van de hoofdpost als een TS van de nevenpost opgeroepen. Pas later zijn andere voertuigen gealarmeerd. Ik ga ervan uit dat ook in die volgorde uitgerukt wordt....
Gisteren werd de tankwagen ook later gealarmeerd bij een brand.
p2kflex
14:54:50 31-10-14GROUP-1P 1 Woningbrand Prunushage 18 Assen 038265
0500302BRW Drenthe (Assen Hoofdpost) (Bemanning TW)
0500399BRW Drenthe (Assen Hoofdpost) (Besturing Kazerne)
0500395BRW Drenthe (Assen Hoofdpost) (Kazernehek)
0502768BRW Drenthe (Assen Hoofdpost) (TW 8265)
0500314BRW Drenthe (Assen) (Dagdienst)
0500397BRW Drenthe (Assen) (Lichtkrant)
0502284BRW Veiligheidsregio Drenthe (Voorlichter)
0500315BRW Veiligheidsregio Drenthe (OvD Noord en Midden)
p2kflex
14:53:43 31-10-14GROUP-1P 1 Brandgerucht Prunushage 18 Assen 038231
0500301BRW Drenthe (Assen Hoofdpost) (Bemanning TS)
0500399BRW Drenthe (Assen Hoofdpost) (Besturing Kazerne)
0500395BRW Drenthe (Assen Hoofdpost) (Kazernehek)
0502530BRW Drenthe (Assen Hoofdpost) (TS 8231)
0500314BRW Drenthe (Assen) (Dagdienst)
0500397BRW Drenthe (Assen) (Lichtkrant)


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #291 Gepost op: 1 november 2014, 13:55:44
Citaat van: jelte link=msg=1305629 date=1414830941
Even een waarschijnlijk voor de specialisten domme vraag. Waarom met 8 man uitrukken als het moeilijk is om de wagen vol te krijgen? Als je de TS met 4 of 5 man laat uitrukken en de TW met 1 of 2 dan heb je ter plaatse toch een volledige bemanning want voorheen werd de water opbouw en eerste aanval toch ook door 6 man gedaan en niet door 8. Is de TW leeg zet de 2de opgeroepen TW de auto neer stapt in de lege en gaat hem vullen om daarna weer om te ruilen. Of is dit wel heel erg kort door de bocht?
Nee dat heb je niet ,aangezien de mensen van de tankwagen niet ingezet kunnen worden als aanvalsploeg ,aangezien je bij een brandkraan/open water inzet nadat de waterwinning opgebouwd is daar geen mensen voor nodig hebt en voor het bedienen van o.a. de pomp van de tankwagen(s) wel.
En eigenlijk heb je bij een lage druk inzet in de opbouwfase te weinig aan 6 mensen, daarom was er vroeger tot ongeveer 1982 bij een lage druk inzet een standaardbezetting van 9 personen, en bij hoge druk van 6 of 7 personen.
Hierdoor kon een blusgroep toentertijd 3 stralen inzetten waardoor er toentertijd minder vaak middelbrand of groter werd gemaakt, i.v.m. de grootte van de brand of problemen met de waterwinning.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #292 Gepost op: 2 november 2014, 09:55:46
Citaat van: Peter71 link=msg=1305414 date=1414752798
Kom maar met  keiharde bewijzen dat ze ook daadwerkelijk te laat waren, gezien de alarmeringen kan ik dat er niet uithalen. ::)
19:04:37 25-10-14   GROUP-1   P 1 Woningbrand Amelterhout 132 Assen 038232 038265

19:05:37 25-10-14   GROUP-1   P 1 Woningbrand (Ass.: rv) Amelterhout 132 Assen 038250

19:09:47 25-10-14   GROUP-1   P 1 Woningbrand (Ass.: rv) (NB:Middel Br) Amelterhout 132 Assen 038260 038231

19:15:41 25-10-14   GROUP-1   P 1 Woningbrand (NB:Middel Br) (Ass.: ts,rv) Amelterhout 132 Assen 038434
   
19:23:35 25-10-14   -ALPHA-   Uitrukken met de SB naar Amelterhout 132.
   

Op basis van deze P2000 meldingen is er veel ruimte voor speculatie: derde TS gealarmeerd via een 6-minuten regeling (onderbezetting hoofdpost)? Niet voldoende bezetting voor de SB als zijnde tweede waterwagen? Dat is het nadeel van werken met tankwagens: je bent dan ook afhankelijk van de opkomst van je personeel en dat is bij brandkranen iets minder het geval.

Maar laten we eerlijk zijn: bij een reguliere uitruk (TS6 en TW2) heb je bij de meeste korpsen gewoon binnen 10 minuten beide voertuigen op de stoep staan. Dan vormt de waterwinning geen enkel probleem meer, zeker omdat bij een opschaling direct een volgende TW meegaat. Als er daadwerkelijk pas zo laat een tankwagen ter plaatse was is dat toch voornamelijk een opkomstprobleem in plaats van een probleem in het systeem. Zo'n brand is echt wel te blussen met +- 25000 liter water ter plaatse (2x TS en 2x TW).

Citaat van: Peter71 link=msg=1305626 date=1414828950
En dan komen we dus weer op het punt terecht dat het helemaal niet handig is als je een contract opzegt met het waterleidingbedrijf waardoor je "geen" gebruik meer kan maken van brandkranen op het moment dat je waterwinning middels tankwagens even niet efficient is. Het cirkeltje is weer rond.

Ook dat is een beetje zoeken naar problemen met de TW's. Het is ook regelmatig voorgekomen dat brandkranen geen of niet voldoende water gaven bij branden. Dan hadden we ook moeten zeggen: "hadden we maar tankwagens gehad om de eerste klap op te vangen"......
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #293 Gepost op: 2 november 2014, 10:53:19
Op het moment dat je als regio besluit geheel over te gaan op tankwagens is dat prima. Alleen zul je dit wel verrekte goed moeten dicht timmeren, zeker als je niet zomaar kan terugvallen op brandkranen. Dus je zult er voor moeten zorgen dat die tankwagen ten alle tijden de deur uit kan bij brand, want op dat moment is het wel een eerste lijns voertuig. Dat houdt in dat je voor dat ding ten alle tijden bemanning moet hebben, zodat dat ding ook 24/7 de deur uit kan.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #294 Gepost op: 2 november 2014, 12:57:28
Citaat van: Danny722 link=msg=1305804 date=1414918546

Ook dat is een beetje zoeken naar problemen met de TW's. Het is ook regelmatig voorgekomen dat brandkranen geen of niet voldoende water gaven bij branden. Dan hadden we ook moeten zeggen: "hadden we maar tankwagens gehad om de eerste klap op te vangen"......

In Belgie: de brandkranen worden hier nog volop gebruikt + naar elke woningbrand gaat een autopomp (2000/2500l water) + een tankwagen ( meestal 8000 of 12000l) sowieso mee... Dan heb je al heel wat meer reserve. In korpsen met vooral vrijwilligers zal in eerste instantie wel de autopomp aankomen, die sowieso ook sneller is dan de tw.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #295 Gepost op: 2 november 2014, 13:00:08
Citaat van: Peter71 link=msg=1305808 date=1414921999
Op het moment dat je als regio besluit geheel over te gaan op tankwagens is dat prima. Alleen zul je dit wel verrekte goed moeten dicht timmeren, zeker als je niet zomaar kan terugvallen op brandkranen. Dus je zult er voor moeten zorgen dat die tankwagen ten alle tijden de deur uit kan bij brand, want op dat moment is het wel een eerste lijns voertuig. Dat houdt in dat je voor dat ding ten alle tijden bemanning moet hebben, zodat dat ding ook 24/7 de deur uit kan.
Het gaat overal goed behalve in Assen.


Frits

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #296 Gepost op: 2 november 2014, 13:12:08
Hier ook een TW. Uitrukken mag met met 4 + 2 indien je niet voldoende bemanning hebt. Omdat we zelf veel liever 6 + 2 zien stappen we over op het Precom systeem zodat we bij een uitruk direct duidelijk hebben of we de TW door de eerste 6 personen mee moeten laten nemen of dat er nog genoeg bemanning achteraan komt voor de TW. Verder werkt het TW systeem tot nu toe prima. Als je meer dan 3 of 4 TW`s nodig bent is het wel zo effectief om te beginnen met het uitrollen van een GWT, maar dat was bij het brandkranen tijdperk al niet anders.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #297 Gepost op: 2 november 2014, 19:16:03
Gelukkig ook wat nuchtere en realistische reacties. Voor de Belgische reactie is erg welkom, daar weten en doen ze niet anders. Dan kan het ook in NL. Alleen jammer dat Assen zijn zaakjes niet goed voor elkaar heeft. Dat ligt niet aan het gebruik van TW's maar er speelt daar wat meer/anders.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #298 Gepost op: 3 november 2014, 11:18:45
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1305883 date=1414952163
Gelukkig ook wat nuchtere en realistische reacties. Voor de Belgische reactie is erg welkom, daar weten en doen ze niet anders. Dan kan het ook in NL. Alleen jammer dat Assen zijn zaakjes niet goed voor elkaar heeft. Dat ligt niet aan het gebruik van TW's maar er speelt daar wat meer/anders.
Als de reactie van Belgie goed lees doen ze tankwagens EN brandkranen daar heb ik ook niks op tegen en lijkt me alleen maar goed. Wat ik niet slim vindt is dat je niet meer MAG terugvallen op een brandkraan als de nood daar is. In NL moet alles OF dit OF dat zijn waarom niet beide en gezien je bijna geen gebruik meer maakt van waterleiding een lagere prijs bedingen. Heb je toch 80% bezuinigt maar boet je niet in op kwaliteit/zekerheid.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #299 Gepost op: 3 november 2014, 15:44:32
In België rijden in de landelijke gebieden steeds tankwagens mee naar een brandmelding, in de stedelijke gebieden iets minder.
Bij ons ziet een standaard uitruk voor een gebouwbrand er als volgt uit:
1 multifunctionele autopomp (6 personen) tank 3000 l
1 industriële autopomp (6 personen) tank 6000 l / of tankwagen (6 personen) tank 6000 l
1 ladderwagen (3 personen)
1 commandowagen (1 OVD)

Wij gebruiken zowel de tanks van de voertuigen en deze worden ook altijd gekoppeld aan het waterleiding net.

Bij opschaling komt hier standaard het volgende bij vanuit dezelfde post of samengesteld uit verschillende posten:
1 multifunctionele autopomp (6 personen) tank 3000 l
1 industriële autopomp (6 personen) tank 6000 l / of tankwagen (6 personen) tank 6000 l

Wanneer we bij melding aan de hand van het adres reeds weten dat de watervoorziening een probleem kan zijn, wordt standaard een tankwagen (grote capaciteit) mee gestuurd, dit is een tankwagen van 25000 l.
Wij hebben bij ons in de kazerne de beschikking over een tankwagen van 8000 l en eentje van 25000 l, die van 8000 l heeft een manschappen cabine en kan 6 personen vervoeren, de grote heeft een standaard cabine.
Ook hebben we een GWT op container staan.

Zo zal je in een belgische kazerne altijd wel minstens 1 tankwagen vinden.
Go home we got it !!!  We finish what others can't