Dat tankwagens voor het vullen van (meerdere) TS'n een prima middel zijn i.p.v. OBK's is wel duidelijk. Voor zover we het hebben over blussing met HD en/of LD. Maar hoe wordt de voeding bij inzet van waterkanonnen en hoogwerkers geregeld? Zijn daar voldoende vulpunten voor? Of werkt men dan uitsluitend met GWT vanuit open water, (moet dat er wel zijn binnen 3 km) Denk daarbij aan bedrijfsbranden e.d. waarbij veel water nodig is voor blussing, of afscherming bij grote vuurbelasting en aanstraling van naastgelegen panden. Wie kan mij dat verklaren.
Even een simpel voorbeeld aanpak met de nodige aannamen :
Uitgangspunten tankwagens 15000 liter tank, pompcapaciteit 4000 l/minuut.
Snelheid wagen zeg gem. 60 km/uur. Dus 1000 m/minuut
Jouw aangenomen afstand 3 km tot vulplaats open water.
Zeg twee autospuiten verbruik totaal 120 m3 /uur dus 2000 liter/ minuut.
Berekening capaciteit van 1 wagen :
Heen 3000/1000 = 3 minuten
Legen 15000/2000 = 8 minuten
Terug 3000/1000 = 3 minuten
Vullen 15000/4000 = 4 minuten
Totaal netto 18 minuten zeg met marge etc. 20 minuten gemiddeld.
Een wagen zou dus bij deze aannamen per uur 3x15 ton kunnen aanvoeren dus totaal 45 ton.
Benodigd voor twee autospuiten 120 m3/uur dus aantal waterwagens voor jouw 3 km afstand brand tot waterwinplaats 120/45 = 2,6 tankwagens dus zeg maar 3.
Voor jouw afstand en de overige aannamen kunnen 3 waterwagens twee brandkranen van ieder 60 m3/uur vervangen in theorie.
Dan moet worden geregeld dat de waterwagens elkaar niet in de weg staan bij het vullen, dat voor de continuiteit van het blussen de waterwagens gelijktijdig kunnen worden gekoppeld op twee autospuiten middels verdeelstukken van de waterwagens naar de autospuiten, n.b. capaciteit 3 " slang zeg 2000 l/minuut. dus twee vulslangen 4000 l/minuut.