Wat ik soms mis in de vergelijking met Drenthe is dat daar ook een groot aantal waterwinpunten zijn bijgemaakt. Dus niet alleen de OBK's afschaffen, maar ook iets anders toevoegen. Daarmee verkort je de pendeltijd van 1 of 2 TW's behoorlijk.
En het opschalen zal anders moeten verlopen. Bijv. Melding schuurbrand, (meer dan de fietsenschuur): AC, ik maak MB en graag 2 TW meesturen en GWT ook. Zoiets dus. Binnen de VRU wordt binnenkort het vraaggericht alarmeren ingevoerd. Dus voor elke brandmelding 1 TS. De rest wordt op verzoek van de 1e B. gealarmeerd. Dan sta je direct op achterstand van een minuut of 3-5. De standaard uitrukprocedures (Industriebrand 2 x TS) enz. vervallen dan. Hoe kan dat worden opgelost?
Laatst hier ook weer de discussie over GWT aanvragen. Duurt in ons verzorgingsgebied zeker 3/4 uur voordat er water uitkomt. Hoe overbrug je die tijd bij een boerderij of garagebedrijf in brand? En ook nog de vraag waarmee je een HW kanon wilt voeden. Met een TW 15.000 ltr. ben je na 7 - 10 minuten klaar. En dan is het GWT er nog lang niet. Ik maak me daar zorgen over omdat de OBK's wel worden weggehaald of niet meer onderhouden maar v.w.b. het aanschaffen van TW, extra putten enz. is niets opgestart. Dat duurt ook zeker 2-3 jaar.