Bluswatervoorziening met tankwagens

Auteur Topic: Bluswatervoorziening met tankwagens  (gelezen 126465 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #310 Gepost op: 4 november 2014, 11:57:34
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1306204 date=1415083504
Ik snap het niet, waarom moet er bezuinigd worden op  brandkranen als er in TW word geďnvesteerd, dit kan alleen een uitspraak zijn van iemand die alleen op basis van centen managed.

IS toch met alle bezuinigingen op dit moment gaat ten koste van de kwaliteit waar wij als Brandweer juist zo voor staan, en als het verkeerd gaat staan wij op straat voor l*l en zit mister de manager veilig op kantoor ver van het incident. Zo ook in Assen die jongens doen waarschijnlijk hun stinkende best er wat van te maken en hun worden erop aangesproken terwijl zij het niet verzonnen hebben..

En dan zeggen ze de burger moet meer op zn verantwoordelijk letten straks moet je zelf een geboorde put aanleggen wil je verzekerd zijn dat de brandweer water heeft


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #311 Gepost op: 4 november 2014, 13:17:12
Er zijn veel meer redenen dan alleen geld om brandkranen af te schaffen. De diameter van leidingen met brandkranen is veel groter dan als er geen brandkranen op zitten. Dit zorgt ervoor dat op bepaalde plaatsen er te weinig doorstroming is waardoor het water minder gezond wordt. Ook leveren brandkranen risico's op vervuiling van je net.

Tot nu toe zijn er alleen problemen gemeld uit Assen en in de rest van Drenthe waar ze ook met tankwagens werken niet. Ook in de USA heb je gebieden waar alleen met tankers geblust wordt.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #312 Gepost op: 4 november 2014, 15:10:53
Dan nog is het beste om van beide gebruik te maken wat Firefighter1970-b.d oppert vindt ik zo slecht niet minder brandkranen, je hebt altijd iets om op terug te vallen. Het is nu al in Drente misgegaan zo heel lang hebben ze dit nog niet in heel NL. En de vraag is hoeveel regios hebben nu alleen een TW in dienst. In onze regio rijdt hij ook mee maar zal TS in eerste instantie aansluiten op brandkraan het ging erom dat je de brandkranen echt afschaft in USA hebben ze sommige gebieden waar het mogelijk niet anders kan maar als je in New York voor een paal staat heb je een probleem. Ik vraag me af hoeveel landen stedelijk gebied hebben met enkel een TW als bluswatervoorziening.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #313 Gepost op: 4 november 2014, 16:34:13
Citaat van: JJ75 link=msg=1306273 date=1415103432
Er zijn veel meer redenen dan alleen geld om brandkranen af te schaffen. De diameter van leidingen met brandkranen is veel groter dan als er geen brandkranen op zitten. Dit zorgt ervoor dat op bepaalde plaatsen er te weinig doorstroming is waardoor het water minder gezond wordt. Ook leveren brandkranen risico's op vervuiling van je net.

Tot nu toe zijn er alleen problemen gemeld uit Assen en in de rest van Drenthe waar ze ook met tankwagens werken niet. Ook in de USA heb je gebieden waar alleen met tankers geblust wordt.
Over vervuiling van het drinkwater is al een topic, waar dit aan de orde is geweest.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=86948

En wat blijkt, als er goed om wordt gesprongen met de brandkraan is de kans op vervuiling nihil.
De kleinere diameter in de nieuwere leidingen kan dus inderdaad een probleem opleveren. Als er 1 TS op de leiding staat zou het allemaal nog mee kunnen vallen. Kraan rechtstreeks op de tank, en dan met 2 HDstralen zou de kraan het allemaal vol moeten houden. Vaak heb je aan de inhoud van de tank op een TS al voldoende om een brand te blussen, zeker met de juiste straalpijpvoering. Als je dan het principe "verzuipen"  niet hanteert kun je het redelijk lang uithouden op je watertank van 2000ltr. Ook omdat je niet constant vol continu aan het blussen bent. Het wordt een ander verhaal als je met lage druk moet gaan werken, of een tweede TS en een redvoertuig erbij gaat krijgen die ook gevoed moeten gaan worden. Dan gaat die ene brandkraan dat niet bolwerken. Ik kan je geruststellen, geen enkele brandkraan gaat dat dan bolwerken.
Inderdaad, een combi met minder brandkranen, en die watertanks gaat dan het beste werken. We kunnen de kunst zo afkijken bij de zuiderburen, en hoeven niet nogmaals het wiel uit te vinden. Maarja, daar zijn we binnen brandweer nederland n eenmaal erg goed in.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #314 Gepost op: 4 november 2014, 18:55:46
Ik weet niet of je het economische nieuws én de geldstromen naar de brandweer (be)kijkt maar de Nederlandse Brandweer (en Nederland in z'n geheel) staan voor grote bezuinigingen. Gemeenten krijgen van het rijk een potje geld (cebeon-norm) maar de meeste gemeenten gaven meer geld dan dat er binnenkomt uit aan de brandweer. Nu de gemeenten de broekriem nog meer moeten aanhalen (op alle vlakken) moet er ook bij de brandweer bezuinigd worden. In Hollands Midden hebben heeft de (regionale) brandweer aangegeven te gaan werken voor het (precies) het geld dat bij de gemeenten binnenkomt van de cebeon-norm. De gemeenten zijn hiermee akkoord gegaan. In mijn ogen heeft de regio dit goed gedaan om te voorkomen dat ze een bezuiniging opgelegd wordt. Daarnaast heb je als maatschappelijke organisatie ook de plicht verantwoord met het geld van de burgers om te gaan.

Maar goed om terug te komen op je vraag, nee er je kan niet TW én brandkranen. In ieder geval niet zo veel als er nu in de straten liggen, het is het één of het ander. Als je voor TW's kiest zul je afscheid moeten nemen van de meeste brandkranen. Met een TW heb je overal water, ook in het buitengebied waar nu geen brandkranen liggen. Kies je voor brandkranen, heb je ze bijna nooit nodig bij de meeste branden en heb je geen water in het buitengebied.

Maar goed verdiep je nog meer in de materie adviseer ik je.

Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1306204 date=1415083504
Ik snap het niet, waarom moet er bezuinigd worden op  brandkranen als er in TW word geďnvesteerd, dit kan alleen een uitspraak zijn van iemand die alleen op basis van centen managed.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #315 Gepost op: 4 november 2014, 19:05:46
We zullen eens terug naar het begin over het hoe en waarom van deze waterwagens gaan
De nieuwe bluswatervoorziening heeft gevolgen voor de gehele brandweerorganisatie en ver daarbuiten, stelt Jurjen Timmerman van Brandweer Drenthe. "Het is zondermeer ingrijpend. Zonder lef, doorzettingsvermogen en de bereidheid tot innoveren, was het niks geworden met dit project."

Voor een adequate bluswatervoorziening zijn in ons land veiligheidsregio's of gemeenten verantwoordelijk. In Drenthe wordt hierin voorzien door gebruik te maken van brandkranen die zijn aangesloten op het drinkwaterleidingnet. De vanzelfsprekendheid om drinkwater als bluswater te gebruiken is echter verleden tijd. De levering van bluswater is ook geen wettelijke taak van de waterleidingmaatschappijen. Sinds de invoering van nieuwe ontwerpeisen voor distributienetten, verkleinen veel maatschappijen de diameter van de waterleidingen. Daar komt bij dat er in delen van Drenthe sprake is van een geringe dichtheid van het brandkranennet.

Mede om die redenen is gekozen voor een nieuw bluswatersysteem met pendelende tankwagens in combinatie met vulpunten. Het systeem levert een continue bluswatervoorziening op van minimaal 30 kubieke meter per uur.

95 procent

Jurjen Timmerman: "Bij elke echte brandmelding rijdt, naast de tankautospuit, een tankwagen met vijftien kubieke meter water mee. Deze wagen levert de eerste bluswatervoorziening. Uit onderzoek blijkt dat daarmee 95 procent van de branden kan worden geblust. Mocht er toch meer bluswater nodig zijn, dan kan de bevelvoerder om een tweede tankwagen vragen. Samen met de eerste kan, al pendelend, een continue bluswatervoorziening worden opgezet."

Technisch gezien wordt de tankwagen uitgevoerd met vier extra slangen. Hiermee kan de tankwagen in lastig bereikbare gebieden de tankautospuit ook op afstand voeden.

Volgens Jurjen Timmerman biedt dit systeem de Brandweer Drenthe een basis voor ‘het nieuwe blussen'. "We nemen met deze innovatie de bluswatervoorziening in eigen beheer en verzekeren we ons van een constante bluswatervoorziening op alle voor de brandweer bereikbare plekken. Doordat de beschikbare hoeveelheid bluswater vooraf bekend is,  wordt het eenvoudiger om een juiste afweging over de te volgen blustactiek te maken. Bovendien gebruiken we geen kostbaar drinkwater meer."

Kortom, de hoofdzaak voor de watertanks is het waterleidingnet wat steeds minder geschikt is voor bluswatervoorziening. En heeft het dus weinig te maken met bezuinigingen.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #316 Gepost op: 4 november 2014, 19:52:17
Dat klopt vraag me alleen af of in overige landen men wel n wettelijke verplichting heeft.. Maar snap nog noet dat je je contract opzegt dan maar gebruiken tot t niet meer kan toch.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #317 Gepost op: 17 november 2014, 21:50:25
Citaat van: Sylvester link=msg=1305655 date=1414837999
Gisteren werd de tankwagen ook later gealarmeerd bij een brand.
Vandaag ook weer:
p2kflex
21:16:59 17-11-14GROUP-1P 2 Buitenbrand th Graswijk 26 Assen 038265
0500302BRW Drenthe (Assen Hoofdpost) (Bemanning TW)
0500399BRW Drenthe (Assen Hoofdpost) (Besturing Kazerne)
0500395BRW Drenthe (Assen Hoofdpost) (Kazernehek)
0502768BRW Drenthe (Assen Hoofdpost) (TW 8265)
0500397BRW Drenthe (Assen) (Lichtkrant)
p2kflex
21:04:37 17-11-14GROUP-1P2 buitenbrand Graswijk th 26 Assen
0500301BRW Drenthe (Assen Hoofdpost) (Bemanning TS)
0500399BRW Drenthe (Assen Hoofdpost) (Besturing Kazerne)
0500395BRW Drenthe (Assen Hoofdpost) (Kazernehek)
0500314BRW Drenthe (Assen) (Dagdienst)
0500397BRW Drenthe (Assen) (Lichtkrant)
0500312BRW Drenthe (Assen) (Vrijwilligers ploeg 1)
p2kflex
21:03:52 17-11-14GROUP-2P 2 Buitenbrand Graswijk 26 Assen 038231
0500301BRW Drenthe (Assen Hoofdpost) (Bemanning TS)
0500399BRW Drenthe (Assen Hoofdpost) (Besturing Kazerne)
0500395BRW Drenthe (Assen Hoofdpost) (Kazernehek)
0502530BRW Drenthe (Assen Hoofdpost) (TS 8231)
0500397BRW Drenthe (Assen) (Lichtkrant)


Frits

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #318 Gepost op: 17 november 2014, 21:55:01
Logisch dat de TW later gealarmeerd werd. In de alarmering uitruk en inzet procedure staat ook dat een tw bij prio 2 buitenbrand melding niet standaard mee gealarmeerd wordt.  Als je al bevelvoerder toch nodig denkt te hebben laat je hem alarmeren.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #319 Gepost op: 17 november 2014, 21:57:49
Tja, je kunt je inderdaad afvragen of je voor een buitenbrand meteen een tankwagen nodig hebt. De meeste buitenbranden kun je af met de watertank van de TS. Die keren dat je aan de tank niet genoeg gaat hebben is het inderdaad even vragen om de tankwagen. Alternatief is opschalen. ::)