Aha, bedankt voor de uitleg.
Bij een goede brand in het Emmense industriegebied zouden 3 tankwagens (Emmen, Klazienaveen en Emmer-Compascuum) en een schuimblusvoertuig (Emmen) dan in de toekomst voor 60m3 (10 minuten voor 2 bluskanonnen) water kunnen zorgen.
Dat kan bij een snelle inzet voldoende zijn. En bij een grote langdurige inzet kan ik me voorstellen dat het dan nog te weinig is totdat het WTS is opgebouwd. Ik concludeer dat bij gebrek aan OBK's een beschikbaarheid van 4 voertuigen met 15m3 zeker geen weelde is voor een industriegebied als Emmen. Zeker als je bedenkt dat bij gelijktijdige branden in omliggende dorpen ook al snel een TW ingezet zal worden, volgens de Drentse tactiek.
Bij de inzet van tankwagens moet je rekenen met de volgende tijden:
-de mobilisatie van de tankwagen naar de brand m
-lossen tankwagen l
-rijden tankwagen naar waterwin rl
-vullen v
-rijden tankwagen naar de brand rv
Dus eerste vulling na m minuten, daarna de volgende vullingen na (l+rl+v+rv) minuten.
m kan ook de nodige tijd vergen afhankelijk van de kazerne en de locatie brand.
Stel twee bluskanonnen totaal 6000 liter minuut, een tankwagen heeft pomp 4000 l/minuut dus 2000 liter/minuut te weinig voor twee kanonnen.
Betekent per kanon een tankwagen die dan ook l minuten aangekoppeld staat.
Inderdaad als je het allemaal geen welde. Je zult dan ook bij een grote en langdurige brand moeten overgaan tot of het GWT of in de buurt van het complex putten boren of vijvers aanleggen. GWT is in de regel tijdrovend, toch minstens een uur totdat het werkt en dan is het vaak wel te laat.
Gelet op de relatief lage investering putten of vijvers t.o.v. de totaalinvestering in een dergelijk complex, de absolute zekerheid met betrekking tot de directe beschikbaarheid van bluswater en dan ook in voldoende hoeveelheden zou ik altijd kiezen voor tenminste putten en/ of vijvers.
Vijvers kun je bijvullen met tankwagen of GWT, de autospuiten kunnen ondertussen kunnen blijven pompen en blussen.