GRIP 2 Grote brand (leegstaand oude Shell gebouw) Splitting - Drachten 15-09-2012

Auteur Topic: GRIP 2 Grote brand (leegstaand oude Shell gebouw) Splitting - Drachten 15-09-2012  (gelezen 14761 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Kortom, de commerciele praatjes van de One-Seven verkopers hebben het gewonnen van ons gewone boeren verstand? En we gaan maar meteen One-Seven inzetten omdat we die troep toch op de auto hebben liggen? Of moet er zoveel ltr schuim binnen de zoveel tijd af worden genomen om het One-Seven nog een beetje rendabel te houden?
Hier past maar 1 actie op, direct waterwinning opbouwen, groot watertransport aan laten rukken, en meteen lage druk opbouwen en direct inzetten. Geen eens beginnen One-Seven, ook niet met hoge druk beginnen. Het is al een verloren zaak, ga dan niet ook nog eens tijd verdoen met dit soort acties.

Het verhaal van De Punt is een hele andere discussie, die ik zo te lezen zeker niet eens ben met je. Zeker niet als je de reconstructie kent.
Ik ben het met je eens dat one-seven of hogedruk hier geen zin heeft, maar ik probeer te verklaren waarom ze het hier wel ingezet hebben. Ik ben echt van mening dat wij soms te veel op onze training afgaan waarbij de training nagenoeg altijd uitgaat van een brand waar nog iets te redden valt.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Ik ben een ouwe l*l.

Mijn opleiding brandwacht niks gaat terug tot in de préhistorie.

Maar wat is er gebeurd met het devies: "Bezint eer ge begint!" Oftewel kijken, kijken en dan pas wat gaan doen.
Zijn we al zo ver met de nieuwste snufjes en trainingstechnieken dat we gaan kijken met schuim of 1-7?

Excusez-le-mot: maar dit slaat echt werkelijk waar helemaal nergens op.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
De discussie moet mijn inzienst niet over CAFS/DLS/One-seven gaan bij deze brand tegenwoordig is dit namelijk gelijk aan het gebruik van HD.

Oftewel We zetten bij deze zeer ver gevorderde brand geen LD maar HD in. Dat lijkt mij al een fundementele verkeerde keuze
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Riesbruins:

Die mag u even uitleggen.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
De discussie moet mijn inzienst niet over CAFS/DLS/One-seven gaan bij deze brand tegenwoordig is dit namelijk gelijk aan het gebruik van HD.

Oftewel We zetten bij deze zeer ver gevorderde brand geen LD maar HD in. Dat lijkt mij al een fundementele verkeerde keuze

Eens Ries, dit probeer ik al meerdere keren duidelijk te maken. We moeten de juiste keuzes maken bij aankomst en niet direct een HD-slang pakken. Er wordt weleens geroepen dat een publieksstraal nodig is maar dit is echt flauwekul. Die tijd hebben we hopelijk toch wel gehad anno 2012. Als we HD of schuim pakken gaan we voor de snelheid bij een brand die nog beheersbaar is.

Met zoveel vuurbelasting moet je denken aan LD-handstralen maar nog liever waterkanonnen. Snel opschalen is dus de remedie. 1/7 of andere schuimsystemen hebben bij dit soort branden absoluut geen meerwaarde. Nu gaan er geruchten dat er TS-en zijn waarbij je niet eens meer de keuze hebt voor HD omdat er alleen maar schuim aanwezig is.

En laten we eens kritisch kijken waar we onze stralen inzetten. We blussen alle kanten op maar enige structuur of inzicht is soms ver te zoeken. Persoonlijk denk ik dat we hier enorm veel winst kunnen halen.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Eens Ries, dit probeer ik al meerdere keren duidelijk te maken. We moeten de juiste keuzes maken bij aankomst en niet direct een HD-slang pakken. Er wordt weleens geroepen dat een publieksstraal nodig is maar dit is echt flauwekul. Die tijd hebben we hopelijk toch wel gehad anno 2012. Als we HD of schuim pakken gaan we voor de snelheid bij een brand die nog beheersbaar is.

Met zoveel vuurbelasting moet je denken aan LD-handstralen maar nog liever waterkanonnen. Snel opschalen is dus de remedie. 1/7 of andere schuimsystemen hebben bij dit soort branden absoluut geen meerwaarde. Nu gaan er geruchten dat er TS-en zijn waarbij je niet eens meer de keuze hebt voor HD omdat er alleen maar schuim aanwezig is.

En laten we eens kritisch kijken waar we onze stralen inzetten. We blussen alle kanten op maar enige structuur of inzicht is soms ver te zoeken. Persoonlijk denk ik dat we hier enorm veel winst kunnen halen.

valt mij inderdaad op dat straalpijpvoering bij hoge druk een hot-item is. Zo min mogelijk water gebruiken en met stoom blussen. Maar als er dan een grote brand is, wordt de voordeur afgekit en staat de hoogwerker er gewoon 2000+ liter per minuut in te blazen...


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Grote brand drachten
Published on Sep 15, 2012 by Ruud Popping
Grote uitslaande brand in leeg winkelpand, te Drachten.

Opgenomen met GSM door Nicole Popping



Grote brand [Grip2] in slooppand in Drachten
Published on Sep 15, 2012 by sicco Riedstra
In een leegstaand pand aan de Zuiderdwarsvaart in Drachten brak zaterdagmiddag rond 14.19 uur brand uit. De brand verspreide zich snel in het oude Shell gebouw. Bij aankomst van de brandweer sloegen de vlammen er uit.

De brandweer schaalde al snel op naar middel en grote brand. In verband met de mogelijk vrijgekomen gevaarlijke stoffen werd grip 2 gemaakt. De politie adviseert buurtbewoners om ramen en deuren gesloten te houden. Dit deden zij via een Burgernet oproep aan mensen rondom het ziekenhuis.



Grote Brand Drachten 15-09-2012
Published on Sep 16, 2012 by kermis23
Zeer Grote brand legt een oud en vervallen pand in Drachten in de as de brandweer was aanwezig met 16 wagens . Dit pand stond al bijna 10 jaar leeg, was te verwachten dat het een keer afgebrand ging worden. Overigens was het nu al de 5e dat het in de brand was gestoken.



grip 2 grote brand drachten
Published on Sep 15, 2012 by timber123456790
No description available.


Grote brand in centrum Drachten 15 september 2012 (brandweer arriveert)
Published on Sep 15, 2012 by Wytze Oevering
De brand woedde in een voormalig keukencentrum dat al jaren leegstond. Wat de oorzaak van de brand is, is onbekend. Volgens omstaanders moet het zijn aangestoken. Al meerdere malen is hier een brandje geweest. Niemand raakte gewond.

De dikke wolken dreven over de woonwijk en waren vanuit de verte te zien. De brand brak iets rond half drie uur uit en was tegen vijf uur onder controle.

De dikke rook zorgde er wel voor dat bewoners van de woonwijk het advies kregen ramen en deuren gesloten te houden, maar metingen van de brandweer hebben aangetoond dat er geen gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen. Er zijn geen woningen ontruimd.

Als gevolg van de brand stond een groot deel van het verkeer in de Friese plaats vast.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Brand drachten 1/3
Published on Sep 15, 2012 by Nando Raven
No description available


Brand drachten 2/3
Published on Sep 15, 2012 by Nando Raven
Incl opname instorting dak


Brand drachten 3/3
Published on Sep 15, 2012 by Nando Raven
No description available.



Brand in Drachten op 15 september 2012
Published on Sep 15, 2012 by Hillebrand Breuker
Grote brand in een voormalige keukenzaak in Drachten op 15 september 2012 ontstond rond 14:20. De brand leidde tot enorme rookwolken die tot ver in de omtrek waren te zien. De hulpdiensten waren snel ter plekke. Het verkeer heeft de hele middag oponthoud gehad. Rond 17:00 was de brand onder controle.


Brand Drachten benzinepomp
Published on Sep 15, 2012 by pimhof123
Grote brand bij oude Shell benzinepomp in Drachten.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Uitslaande brand

http://www.politie.nl/friesland/nieuws/persberichten/politieberichtenvanzondag16september.asp

DRACHTEN – De politie heeft zaterdag rond 14.30 uur geassisteerd bij de afhandeling van een brand in een leegstaand bedrijfspand aan de Zuiderdwarsvaart. Omwonenden zagen dat er rook uit het pand kwam en waarschuwden de hulpdiensten. Al snel werd het een uitslaande brand en er ontstond een hevige rookontwikkeling die over de wijk De Wiken ging. Door de politie zijn de omwonende op de hoogte gebracht en is er het advies gegeven om ramen en deuren te sluiten. Ook is het publiek via twitter berichten en regionale media op de hoogte gebracht van de brand en zijn waarschuwingen verspreid. Door de brandweerkorpsen van Drachten, Beetsterzwaag en Burgum is het vuur bestreden. Rond 17.30 uur werd het sein brand meester gegeven. De brandweer is nog wel geruime tijd bezig geweest met het nablussen. De brand trok veel publiek en door de politie zijn wegen voor het verkeer afgesloten. De politie stelt een onderzoek in naar de oorzaak van de brand. Hierbij wordt brandstichting niet uitgesloten want uit het politieonderzoek bleek dat er vlak voor de brand jongeren zijn gezien in de omgeving van het pand. Mensen die deze jongeren rond het tijdstip van de brand ook hebben gezien in de omgeving het pand worden verzocht contact op te nemen met de politie. De politie is te bereiken via 0900 – 8844 of als u anoniem wilt blijven 0800 – 7000
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
GPTV: ZEER GROTE BRAND grip 2 in Drachten.
Published on Sep 17, 2012 by GPTVfriesland
Citaat
Een grote uitslaande brand heeft zaterdag in Drachten voor dikke rookwolken en veel verkeersoverlast gezorgd. Rond halfdrie waarschuwden omwonenden de hulpdiensten. Er kwam rook uit het leegstaande bedrijfspand aan de Zuiderdwarsvaart. De afgelopen tijd zijn daar meerdere brandjes geweest. Al snel werd het een uitslaande brand en er ontstond een hevige rookontwikkeling die over de wijk De Wiken ging.
Freelance cameraman Sicco Riedstra was binnen enkele minuten aanwezig en filmde de snel om zich heen grijpende brand.
Het pand betrof de voormalige Hans Verkerk keukenstudio en het SHELL tankstation.
De brandweer schaalde al snel op naar middelbrand en grote brand waardoor er meerdere korpsen ter plaatse kwamen. Brandweer Burgum en Beetsterzwaag kwamen voor assistentie. In verband met de mogelijk vrijgekomen gevaarlijke stoffen werd een Grip 2 situatie afgekondigd. De politie adviseerde buurtbewoners om ramen en deuren gesloten te houden. Dit deden zij via een Burgernet oproep aan mensen rondom het ziekenhuis. De brandweer stuurde ook een aantal meetploegen op pad gestuurd. Deze 'snuffelaars' keken met een meetapparatuur in de nabije de omgeving of er ook gevaar was voor de gezondheid.
Door de brandweerkorpsen van Drachten, Beetsterzwaag en Burgum is het vuur bestreden.
Rond halfzes werd het sein brand meester gegeven. De brandweer is daarna nog wel geruime tijd bezig geweest met het nablussen.
Samen sterk in de hulpverlening!