Aantal voertuigen voor een OMS

Auteur Topic: Aantal voertuigen voor een OMS  (gelezen 21567 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

McFozzy

• Forum gebruiker
  • OBM + AHBM-Preventie
Reactie #60 Gepost op: 18 maart 2005, 13:22:13
Een brandmeldinstallatie is om de interne organisatie op te starten..... Als de interne organisatie het nodig vind om te gaan ontruimen kunnen ze de ontruimingsalarminstallatie gebruiken. ;)

Als de brandmeldinstallatie alleen is om de brandweer te waarschuwen zitten we nog steeds met een tijdsprobleem om sommige gebouwen te ontruimen.
Ik neem aan dat je het met mij eens bent dat de interne organisatie niet moet wachten met actie te ondernemen totdat de brandweer hun komt vertellen dat er wat aan de hand is.......

Citaat uit de NEN 2535:
Een brandmeldinstallatie in een gebouw heeft tot doel een begin van brand in een dusdanig stadium te kunnen ontdekken, lokaliseren en alarmeren, dat het bestrijden ervan tijdig kan plaatsvinden en maatregelen kunnen worden getroffen om mens, dier, inventaris, gebouw en het milieu veilig te stellen, waardoor ongevallen en/of schade worden beperkt resp. voorkomen.

Het alarm uit de brandmeldinstallatie heeft tot doel extern de brandbestrijdings-organisatie en intern een speciale groep van personen zoals bedrijfshulpverlening te waarschuwen. Deze groep kan in afwachting van de brandweer reeds met de redding en blussing een aanvang nemen. Ook kan de groep worden ingezet ter verificatie van een brandalarm van een automatische brandmelder indien dit alarm vertraagd wordt doorgemeld naar de brandweer.

Verderop op de zelfe pagina staat ook nog:
Behalve brand ontdekken, lokaliseren en alarmeren, kan een automatische brandmeldinstallatie ook brandbeveiligingsinstallaties sturen. Hierbij valt te denken aan het bedienen van ontruimingsalarmsystemen...........

Lijkt mij vrij duidelijk.

Groeten

McFozzy

voske83

• Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 24 maart 2005, 13:18:04
In Tilburg wordt bij een automaat normaal 1 TS en 1 HW gealarmeerd. Bij een automaat in de ziekenhuizen, de gevangenis, en enkele verzorgingstehuizen is het 2 TS, 1 HW en de OVD.

In de omgeving van Tilburg wordt normaliter 1 TS gealarmeerd en bij bepaalde lokaties (zoals sommige zorgcentra, en bedrijven die met bijvoorbeeld gevaarlijke stoffen werken) ook nog 1 HW.

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #62 Gepost op: 26 maart 2005, 21:37:31
Misschien een HELE DOMME VRAAG maar wat betekend OMS eigenlijk? Ik heb dat woord nl. nog NOOIT hierzo bij de brwr horen vallen :-\

Is dat net zoiets als een PAC/A2/A1 melding ofzo?

Bij ons gaan er iig naar een A2/A1 melding die bij de BRWR binnenkomt, 2x TS 1x HW of AL

En bij een PAC Melding 1x TS

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 26 maart 2005, 21:42:57
OMS = Openbaar Meld Systeem

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 26 maart 2005, 21:47:30
Ohja, dus gewoon een Automaat/Handbrandmelding etc. ;D

Kevke

• Gast
Reactie #65 Gepost op: 27 maart 2005, 14:05:57
Waar ik benieuwd naar ben is of er ook korpsen zijn waar in eerste instantie alleen maar de OVD gaat rijden.

De grote vrijwilligerskorpsen gaan er gemiddeld 100 keer per jaar uit voor een loos automatisch brandalarm.
Dit soort uitrukken is zeker in de dagsituatie niet meer te verkopen richting de werkgevers van de vrijwilligers. Er zijn al werkgevers die roepen: als het een automaat is, blijf je maar werken.

Ik kan me voorstellen dat naar de niet risico objecten (bedrijven zonder gevaarlijke stoffen, kantoren e.d.) waar men al meerdere malen voor niets is geweest, eerst een OVD ter plaatse gaat. In de praktijk zal dit 3 á 4 minuten schelen alvorens men de vrijwilligers alarmeerd. Daarnaast zal het bedrijf zelf echt wel 112 gaan bellen als het echt brand, anders is er nog een centralist die het e.e.a. gaat navragen bij het bedrijf.

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Greetzzz,
Kev.

brwfotos

• Gast
Reactie #66 Gepost op: 28 maart 2005, 11:21:26
hier in nunspeet rijd soms de ovd mee.
Heel soms

groeten
Niels

Smitfire

• Gast
Reactie #67 Gepost op: 19 april 2005, 21:27:51
Heel soms

groeten
Niels

Nou dat is dan boffen  ;D ;D ;), er zijn OvDen die zowat vooruit rijden en bij wijze van de TS terugsturen.... Lekker als er weer een half korps van huis is geroepen en zit te trappelen in de TS om wat te gaan doen (al was het alleen maar een brandgerucht te constateren: De moraal van dit verhaal ??? Een OvD zou niet eens moeten willen om richting een "automaatje" te rijden, maar dat is mijn mening  8)

maartenh

• Forum gebruiker
    • www.112alarm.com
Reactie #68 Gepost op: 1 juli 2005, 18:19:14
In gemeente Rheden is het gewoon 1 TS. In apeldoorn hebben ze instaties waar ze uitrukken met 2 TS en 1 AL. De AL gaat in Apeldoorn 9 van de 10 keer mee.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 1 juli 2005, 19:07:02
Heel soms

groeten
Niels

Bij ons wordt de ovd alleen in kennis gesteld bij risico objecten maar rijdt niet mee. Puur ter info en mocht er daadwerkelijk iets zijn in zo'n risico object dan kan die altijd nog komen.