Een brandmeldinstallatie is om de interne organisatie op te starten..... Als de interne organisatie het nodig vind om te gaan ontruimen kunnen ze de ontruimingsalarminstallatie gebruiken.
Als de brandmeldinstallatie alleen is om de brandweer te waarschuwen zitten we nog steeds met een tijdsprobleem om sommige gebouwen te ontruimen.
Ik neem aan dat je het met mij eens bent dat de interne organisatie niet moet wachten met actie te ondernemen totdat de brandweer hun komt vertellen dat er wat aan de hand is.......
Citaat uit de NEN 2535:
Een brandmeldinstallatie in een gebouw heeft tot doel een begin van brand in een dusdanig stadium te kunnen ontdekken, lokaliseren en alarmeren, dat het bestrijden ervan tijdig kan plaatsvinden en maatregelen kunnen worden getroffen om mens, dier, inventaris, gebouw en het milieu veilig te stellen, waardoor ongevallen en/of schade worden beperkt resp. voorkomen.
Het
alarm uit de brandmeldinstallatie heeft tot doel extern de brandbestrijdings-organisatie en intern een speciale groep van personen zoals bedrijfshulpverlening te waarschuwen. Deze groep kan in afwachting van de brandweer reeds met de redding en blussing een aanvang nemen.
Ook kan de groep worden ingezet ter verificatie van een brandalarm van een automatische brandmelder indien dit alarm vertraagd wordt doorgemeld naar de brandweer.
Verderop op de zelfe pagina staat ook nog:
Behalve brand ontdekken, lokaliseren en alarmeren, kan een automatische brandmeldinstallatie ook brandbeveiligingsinstallaties sturen. Hierbij valt te denken aan het bedienen van ontruimingsalarmsystemen...........
Lijkt mij vrij duidelijk.
Groeten
McFozzy