rene,
Ik snap wel dat je tegen ons probeert te schoppen en dat mag kunnen we best wel tegen! Sterke schenen
Ondanks de smilies in je bericht Fikkie...... ik ben absoluut niet aan het schoppen! Ik stel een aantal vragen en geef mijn mening op basis van feitelijke informatie.
Mensen die de werkwijze/procedure in hun korps nogal opvallend op een forum (in dit onderwerp of in een casus) promoten, kunnen natuurlijk kritische vragen (positief en negatief) verwachten. Als de reacties op andere werkwijzen/procedures vervolgens ook niet zo heel erg serieus zijn... kan je nog kritischere vragen en opmerkingen verwachten.
En daar is m.i. ook helemaal niets mis mee
Maar alsje nu even de reatie's leest is het toch wel heel erg opvallend dat de grotere beroepsposten allemaal maar met 1 ts en evt 1 rv rijden. Sommige steden altijd vanaf 2 kanten aan maar dat is een andere oorzaak.
maak het nu asjeblieft niet spannender dan dat het is!!
Zo spannend vind ik het allemaal niet hoor
Maar maak nou niet de denkfout dat de reacties op dit forum "HET" beeld van de brandweer in Nederland weergeven.
Ik moet zeggen dat shave het met nette woorden omschreven heeft. Maar hetgene wat bij ons heel erg telt is het GBV oftewel gezond boeren verstand. En ja krijg je eenoms melding van een "risico"object en er mocht tijdens het aanrijden echt iets aan de hand zijn (en dus niet wat lichte rookverschijnselen) dan is er tijdens het rijden alsnog op te schalen en anders wel ter plaatse.
Het heeft weinig zin om mijn verhaal weer te herhalen. Maar.... ik doe toch maar weer een poging.....
De handleiding brandweerzorg heeft, zover ik weet, andere uitgangspunten. Voor bepaalde objecten dient een 2e tankautospuit binnen een bepaalde normtijd ter plaatse te zijn.
Het halen van die opkomsttijd door de 1e bevelvoerder als het nodig is op te laten schalen betekent niet dat pas vanaf dat moment de tijd voor de 2e TS gaat lopen.
Als voor dat type object een 1e TS binnen 6 minuten en een 2e TS binnen 8 minuten nodig is (volgens de handleiding brandweerzorg) dan gaan die 8 minuten niet in na de opschaling door de bevelvoerder. Die 8 minuten gaan lopen bij de 1e melding die binnenkomt.......
Maar als ik dit onderwerp en de casus van deze maand lees dan snap ik nu wel waarom wij maar zo heel weinig middelbranden en meer hebben.
Tja... dat is nou typisch een denkfout die, naar mijn mening, binnen de brandweer nog veel te veel gemaakt wordt. Bevelvoerders (en hun ploegen) zien het opschalen naar middelbrand nog veel te vaak als een soort verlies, afgang of iets dat niet goed is....
En dat is, naar mijn mening, iets dat in de cultuur bij veel korpsen (beroeps en vrijwillig) zit opgesloten en in meerdere gevallen heeft geleid tot meer schade en grotere risico's voor het eigen personeel dan nodig was geweest.
Wij leren en trainen trouwens bevelvoerders nog veel te weinig om op basis van informatie (feiten) en beeldvorming/situatieherkenning zonodig eerder op te schalen. Het opschalen gebeurt nu nog veel te vaak pas op het moment dat de bevelvoerder ziet dat het echt niet gaat lukken met één eenheid.
groeten,
René de Caluwé