2e E-ONE voor luchthaven Eelde

Auteur Topic: 2e E-ONE voor luchthaven Eelde  (gelezen 2057 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Gepost op: 9 maart 2005, 20:13:32
09 maart 2005 Dagblad v/h Noorden
 
Luchthaven Eelde heeft tweede crashtender  
 
Rinze de Jong
  
De twee E-One crashtenders op het platform van Groningen Airport Eelde tonen de kracht van de stralen uit het waterkanon. Op de voorgrond bevelvoerder Wiebe Wijnja. (c) Foto: Harry Tielman  
eelde - Groningen Airport Eelde heeft de tweede crashtender E-One binnen. Het eerste speciale en zeer geavanceerde blusvoertuig werd in november vorig jaar in Eelde afgeleverd. Beide voertuigen kunnen aan het eind van deze maand worden ingezet op de Eelder luchthaven.

Alleen de marine, luchtmacht en Schiphol maken gebruik van dezelfde crashtender. Het is volgens brandweercommandant Jan Huizing daarom tamelijk uniek dat een regionale burgerluchtvaarthaven dergelijke blusvoertuigen in het bezit heeft. "Het is wettelijk voorgeschreven dat een luchthaven met een capaciteit als hier in Eelde dit soort blusvoertuigen heeft. Onze brandweerwagens waren aan vervanging toe en daarom waren we min of meer gedwongen crashtenders aan te schaffen."

Volgens de brandweercommandant kosten de auto's per stuk 1,2 miljoen euro. "Normaal is dat niet op te brengen, maar we konden met de aanschaf meeliften in een bepaald project. Daarom konden we twee E-Ones bestellen." De aankoop van de crashtenders is volgens hem een belangrijke investering in de veiligheid van de luchthaven.

Het grote gele gevaarte kon zo overgenomen zijn uit de spannende tv-serie The Thunderbirds. Het is het meest moderne reddings- en blusvoertuig van dit kaliber dat er volgens Huizing bestaat. "En die hebben wij hier in Eelde." Een demonstratie maakt duidelijk wat het nieuwe gele gevaarte in huis heeft. Met een enorme kracht perst het water zich door de spuitmonden. "Die spuit zeventig meter ver", zegt de brandweercommandant. "Bovendien kunnen we water met schuim en poeder spuiten. Brandende kerosine, vliegtuigbrandstof, kan het beste met een dergelijke combinatie worden bestreden." De watertank heeft een inhoud van 12.000 liter. De schuimtank is goed voor 750 liter.

Spuitkracht

Afgezien van de spuitkracht, heeft het nieuwe blusvoertuig ook onder de motorkap wat te vertellen. De wagen kan een snelheid halen van ongeveer 180 kilometer per uur, maar is afgeregeld op 125 en heeft meer dan duizend paardenkrachten. Ook op drassig land weet de vierassige wagen zijn weg goed te vinden.

In mei wordt door de luchthavenbrandweer een demonstratiemiddag gehouden op de luchthaven. Gehoopt wordt dat beide wagens dan goed functioneren. Bij de eerste demonstratie vorig jaar, weigerde een van de spuitmonden van de E-One.

Huizing: "De kinderziektes zijn er, denken we, wel uitgehaald. Het is een splinternieuw voertuig. Logisch dat je wat tegen kunt komen. Daarom is de aanlooptijd voordat de E-One echt operationeel is, ook zo lang." In die aanlooptijd is de cabine al aangepakt, er was te veel lawaai. Ook zijn er kleine wijzigingen aangebracht in de computerbediening van het waterkanon. De crashtenders zijn volgens Huizing nu klaar voor het echte werk.
 
Link naar het artikel mét fotohttp://www.dvhn.nl/Pagina/0,7109,26-1-2-4147-2478763-1264-1694811-,00.html


DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


Ridder Pim

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 10 maart 2005, 14:22:49
Indrukwekkende wagens zijn dat toch altijd....
Zier er mooi uit!


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2005, 18:43:46
Vooral die striping is mooi :o
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!