Joey,
Er worden m.i. geen vingers met beschuldigingen gewezen naar de jeugd, er wordt een mogelijke oorzaak aangedragen, waarvan jij net zo goed weet als anderen op dit forum, dat die een oorzaak KUNNEN zijn. (Ik wijs je derhalve even op het verslag op de site van het korps met welke je mee was en van je eigen hand waarin je zelf aangeeft dat het voor extra drukte zorgde)
Als er in dat kader al gewezen moet worden, en dan ben ik het zeker niet met Peter eens, is dat geheel naar het betreffende korps en niet naar enig bezoekend jeugdkorps, immers heeft de organisator de eind verantwoording en zou de jeugdkorpsen bij het gebruik van de OGS, wat ik me levendig kan voorstellen, moeten wijzen op het feit dat men dat liever niet heeft.
Natuurlijk, en ook dat snap ik heel goed, vind het Korps Uithoorn de extra aanloop geweldig en zie hier je hebt de idelae voedingsbodem om te genieten, en in eerste instantie onbewust wat extra overlast te veroorzaken.
Als een omwonende dan haar beklag komt doen en je schiet in de afhandeling daarvan blijkbaar te kort dan heb je dit soort artikelen in de media en tja..... die komen ook op dit forum en dan worden er mogelijkeden aangedragen die de overlast mede hebben KUNNEN veroorzaken.
Anderzijds denk ik ook dat het steeds verder verminderen van de tolerantie een van de redenen is dat er geklaagd wordt.
Wijzen wie daar schuld aanheeft is zinloos, het feit ligt er. Daar komt bij dat de schrijfster het aatal opendagen op jaarbasis ook wat overdrijft (volgens mij) en dus is er nog minder grond om iemand enige schuld in de schoenen te schuiven maar, het feit blijft...
De discussie zie hier gevoerd wordt met het aandragen van mogelijke oorzaken:
- Na verhouding langdurig gebruik van de OGS tijdens rondritjes
- Veelvuldig gebruik van de OGS door kinderen in de geshowde voertuigen
- Een buurvrouw die best wel kan overdrijven
- Extra aanwezigheid van de jeugdkorpsen
- Het trakteren op een OGS concert bij vertrek van de klaagster
Zouden voor de toekomstige opendagen bij korpsen, zeker indien in de directe omgeving wedstrijden plaats vinden, een voorbeeld kunnen zijn van zaken waar men beter rekening mee zal moeten houden. Willen we meer respect voor de hulpverleners dan zul je dit soort artikelen in de media moeten voorkomen.
In dat kader was de discussie
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=13858.msg1004232#msg1004232 zo gek nog niet. Waarbij ik dan wel wil aantekenen dat deze discussie heel zwart wit werd gesteld.
Bedenk je bijvoorbeeld wat het effect zou zijn als de scholendag (eens per twee jaar) bij je eigen korps gelijk zou vallen met wedstrijden in Andijk of Stedebroec. Ik geef je open een briefje dat je dan ook DE ingredienten hebt voor klachten van omwonenden. Je gaat mijn namelijk niet wijsmaken dat wanneer het ophalen van de schoolkinderen met gebruik van de OGS (en heel terecht overigens want het is een van de hoogte punten van de dag voor die kinderen) geschied eventueel bezoekende (jeugd)korpsen hun OGS uit zullen laten en dan is het zomaar opeens twee keer zo'n groot OGS feest. Ik weet dat er nu al omwonenden zijn die deze dag bewust naar elders vertrekken (is ook een oplossing ipv klagen) Het is dus echt wel iets omrekening mee te houden zeker als we de duitse (waar ik overigens best wel voorstander van ben maar om een andere reden) voorschriften willen voorkomen. Daar is het namelijk absoluut niet toegestaan om de OGS buiten een uitruk te gebruiken, zelfs niet bij een feest voor het X jarige bestaan van je korps met de bijbehorende optocht (kan je eventueel de ontheffing laten zien waarin staat dat ik het op de bus mocht hebben maar ook tijdens de optocht in Nordhorn niet mocht gebruiken)