'Overlast open dag brandweer Uithoorn'Mevrouw N ergert zich aan de (geluids)overlast tijdens de open dagen van de brandweer.
Vandaag (6-10-12) was het weer zover, de brandweerdag van Uithoorn. Ontzettend leuk voor de kinderen en natuurlijk ook de volwassenen die er nog steeds van dromen om brandweerman/vrouw te worden. Helaas behoor ik (en honderden omwonenden) niet tot die doelgroep. Ik spreek namens de hele buurt ons ongenoegen uit over deze manifestatie welke inmiddels 2 of 3x per jaar georganiseerd word. Natuurlijk begrijp ik waarom dit gedaan word. Een stukje bewustwording/educatie van het ambachtelijke vak genaamd brandweerman. Hierdoor wordt respect en begrip gekweekt voor de dappere vrijwilligers/hobbyisten die een brandje weten te blussen.
Helaas gaat deze dag te allen tijden gepaard met ontzettend veel lawaai overlast. Ik noem bijvoorbeeld de sirenes welke men elke minuut even laat loeien omdat de kinderen dat zo leuk vinden. In mijn ogen een voorbeeld wat niet fouter kan zijn...sirenes worden in uiterste noodzaak gebruikt in heikele/kritieke situaties waarbij levens op het spel staan, dus niet omdat het zo leuk klinkt.
Het weekend betekent voor veel mensen (iedereen denk ik zo) rust, het achter je laten van de stress en hectiek van een doordeweekse werkweek. Door het geluid van het evenement wordt dit vrijwel onmogelijk gemaakt. Op straat een hoop geïrriteerde blikken richting de kazerne, ik was dus niet de enige. Nu staat het ons natuurlijk vrij om ons beklag hierover te doen, we leven immers in een vrij land. Helaas zien de lokale autoriteiten (brandweer en politie) dit niet zo.
Voorbeeld: Ik loop vanmiddag om 16:45 naar de kazerne toe om netjes te vragen tot hoe laat het feest zou duren ivm de geluidsoverlast. Vervolgens krijg ik te horen dat het evenement tot 16:00 duurt. LET OP: het was inmiddels 16:45. Nadat ik dit ook bij de brandweermannen duidelijk had gemaakt werd ik zonder enig respect weggewuifd onder het geluid van meerdere sirenes, als afscheidsgroet speciaal voor mij zeg maar.
Nu begrijpt u hopelijk dat ik dit uitermate respectloos en vooral ook zinloos vond. Er wordt van ons burgers tolerantie verwacht voor de autoriteiten/hulpdiensten en de maatschappij in het algemeen en vervolgens blijven de autoriteiten met dit slechte voorbeeld ver achter waar ik voor zou willen staan (respect, eerbied en begrip). Nu woon ik zelf aan de Zijdelweg, vlakbij de brandweerkazerne, dus wij ervaren bijna elke dag al geluidsoverlast van sirenes maar omdat dit nu eenmaal noodzakelijk is voor onze veiligheid snap ik dat ook. Dit zijn acties waarbij de brandweer daadwerkelijk opgeroepen is om uit te rukken.
Ik zou hierbij namens alle bewoners van de omgeving (het geluid was zelfs te horen tot in de Thorbeckrlaan!) vriendelijk willen vragen of dit evenement misschien ook met minder, eventueel aangepaste geluidsoverlast plaats zou kunnen vinden.
Mevrouw N, Uithoorn
http://www.dichtbij.nl/amstelland/regio/artikel/2446025/overlast-open-dag-brandweer-uithoorn.aspx