Plaatsen tijdelijke verkeersmaatregelen BiBeKo / BuBeKo en Provincialewegen ?

Auteur Topic: Plaatsen tijdelijke verkeersmaatregelen BiBeKo / BuBeKo en Provincialewegen ?  (gelezen 7343 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Beste allemaal,

Aangezien ik steeds vaker op o.a. provincialeweg kom te werken voor tijdelijke werkzaamheden en dan heb ik het over korter
dan 2 uur per locatie heb ik de volgende vragen aan jullie en dan met name onze verkeersspecialisten.

BiBeKo:
1. Op welke afstand vanaf de werkplek moeten tijdelijke verkeersmaatregelen geplaatst worden BiBeKo ?
2. En op welke minimale hoogte moet het onderste verkeersbord staan en is er ook een maximum hoogte voor het eventuele
    bovenste verkeersbord ?

BuBeKo:
1. Op welke afstand vanaf de werkplek moeten tijdelijke verkeersmaatregelen geplaatst worden BiBeKo ?
2. En op welke minimale hoogte moet het onderste verkeersbord staan en is er ook een maximum hoogte voor het eventuele
    bovenste verkeersbord ?

Provincialewegen:
1. Op welke afstand vanaf de werkplek moeten tijdelijke verkeersmaatregelen geplaatst worden BiBeKo ?
2. En op welke minimale hoogte moet het onderste verkeersbord staan en is er ook een maximum hoogte voor het eventuele
    bovenste verkeersbord ?

Snelheid afbouwen van 70 naar 50 en soms naar 30:
Bij werkzaamheden kan je ervoor kiezen om op een 70 weg een tijdelijke 50 te plaatsen maar wat als je het veiliger vindt
om die 50 te verlagen naar 30 omdat je merkt dat men zich niet aan de tijdelijke 50 houdt.
Wat worden dan de afstanden tussen de borden ?

Het gaat dan om bijvoorbeeld het volgende verkeersbord dan wel een combinatie van verkeersborden.



BRON foto: http://basdekker.eu/beeldbank/displayimage.php?pid=38759

Via google heb ik al diverse zoektermen getracht maar daar kwam ik helaas niets tegen wat mij kan helpen.
Ik hoop dat jullie bij het beantwoorden van mijn vragen de zelfde volgorde willen aanhouden zodat er 1 lijn in blijft zitten.


In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Enrico, dat wisselt per type afzetting en per normale snelheid. CROW heeft er een paar boeken over volgeschreven. Ik zal een poging doen het samen te vatten, maar als je er regelmatig inhoudelijk mee te maken hebt dan loont het misschien de moeite om bij CROW de 96b serie te bestellen (wel prijzig). Ze hadden of hebben ook een zakboekje, die kun je gemakkelijk meenemen, maar ik weet zo niet of ze die nog hebben.

Voor bibeko, bubeko (alleen gemeentelijke of provinciale wegen, geen autosnelwegen) gelden samenvattend de volgende afstanden bij de normale snelheid, conform CROW 96b:
30 km/u = 30 m
50/60 km/u = 50 m
70/80 km/u = 100 m
100 km/u = 200 m

Voor de minimale hoogte geldt, conform specificaties materiaal 96a/96b:
Bibeko: 2,20 meter, tenzij geplaatst op een verkeerseiland of buiten een pad of trottoir, in dat geval minimaal 1,20 meter.
Bubeko: 1,20 meter.

Maximum hoogte is niet voorgeschreven in 96a/96b, maar er geldt onverkort dat borden alleen gecombineerd mogen worden zoals in de uitvoeringsvoorschriften BABW is toegestaan.

Snelheid afbouwen is niet conform 96a/96b en vaak officieel niet mogelijk conform uitvoeringsvoorschriften BABW (niet toegestane snelheid op bepaald wegtype). Wil je het toch, dan kun je uitgaan van bovenstaande standaardafstanden (uitzonderingen daargelaten).
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Beste Enrico,
 
Ik zou je willen aanraden om cursus brl9101 te gaan volgen mbt het mogen plaatsen en verwijderen van vergeldingsmaatregelen.
De meeste wegbeheerders vragen er ook naar als je met borden bezig bent, en willen nog wel eens naar doen als je die niet kunt tonen.

Voor de regeltjes per afzetting kun je CROW Handboek Wegafzettingen 96a/b kopen, en voor jou misschien wel handig ook de toevoeging voor VKR die er sinds kort is.

groet.

Harm
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


mathijs1982

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Welke toevoeging is dat eigenlijk Harm


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Welke toevoeging is dat eigenlijk Harm

Over hoe en wanneer je VKR's beter kunt inzetten in de bestaande afzettingen. Maar ook regeltjes ten aanzien van kleding en wat je doet in die kleding.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


mathijs1982

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Is dat nieuw dan want bij mij zat het er volgens mij niet in


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Over dat CROW verhaal over verkeersregelaars zijn de meningen in het werkveld verdeeld. Er zitten wel wat goede dingen in, maar ook een heleboel "over the top"-zaken. Voor een individuele verkeersregelaar vind ik het sowieso een weinig waardevolle publicatie.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Over dat CROW verhaal over verkeersregelaars zijn de meningen in het werkveld verdeeld. Er zitten wel wat goede dingen in, maar ook een heleboel "over the top"-zaken. Voor een individuele verkeersregelaar vind ik het sowieso een weinig waardevolle publicatie.

Ik kan het niet meer dan met je eens zijn, maar als je je wilt inlezen in de materie is het wel een uitgangspunt.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
@Lt. Co. Me,

Dank voor je reacties. Met het overzicht w.b.t. snelheid en afstand borden plaatsen kan ik alvast wat.  O0

Wel nog een vraag. Je zegt in je 1e reactie:
Citaat
Snelheid afbouwen is niet conform 96a/96b en vaak officieel niet mogelijk conform uitvoeringsvoorschriften BABW (niet toegestane snelheid op bepaald wegtype).
Wil je het toch, dan kun je uitgaan van bovenstaande standaardafstanden (uitzonderingen daargelaten).

Bedoel je daarmee dat je geen tijdelijke lagere snelheidsborden mag plaatsen zoals ik omschreven heb ?
Normaal kan ik je vrij snel volgen maar dit spookt heel de dag al door mijn hoofd omdat ik je nu even niet volg.
Heb wel al gevonden dat je langs de provincialeweg 1,80 m uit de kantlijn je tijdelijke maatregel pas mag plaatsen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Beste Enrico,
 
Ik zou je willen aanraden om cursus brl9101 te gaan volgen mbt het mogen plaatsen en verwijderen van vergeldingsmaatregelen.
De meeste wegbeheerders vragen er ook naar als je met borden bezig bent, en willen nog wel eens naar doen als je die niet kunt tonen.

Voor de regeltjes per afzetting kun je CROW Handboek Wegafzettingen 96a/b kopen, en voor jou misschien wel handig ook de toevoeging voor VKR die er sinds kort is.

groet. Harm

Hoi Harm,

Ook jij dank voor je reactie. O0
Ik begrijp je advies over de BRL 9101 cursus echter stuit ik op het feit dat er verschillende cursussen zijn.
Er is een cursus van 2 dagdelen van rond de € 370,00 en je hebt 4 dagdelen van ronde de € 700,00 ex btw.
Welke bedoel je precies want ik wordt er niet echt wijzer van mede omdat men het overal weer een ander naampje geeft.

Ik heb gevonden:
http://www.rovae.nl/verkeersmaatregelen-brl9101.html
http://www.peopleinplace.nl/training-watdoenwij-traffictrainingen-introductiecursus
http://www.reedbusinessopleidingen.nl/?s=BRL+9101

Jij hebt het over 96a+b boek en Lt. Col. Me heeft het enkel over 96b en een mogelijk zakboekje.
Wat ik nu begrepen heb is 96a voor de snelwegen. Heb ik dat deel dan ook nodig ? Ik vraag dit mede omdat ik niet weet of
dat ook in de cursus zit die jij aangeef.
Die toevoeging VKR gaat dat over meer dan waar de CROW zo geil van wordt de gele werkbroeken ?
Want wat zij willen elke VKR in gele werkbroeken staat niet als verpichting vanuit de wetgever maar meer iets waar zij nat van worden.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen