Om nog even terug te komen op hoe wij assistentie collega meekrijgen en hoe wij hier samenwerken.
Ten eerste hebben alle politiemeldkamers in Nederland evenals de KMar een aparte gespreksgroep welke zij kunnen gebruiken om elkaar aan te roepen. Ook kunnen zij uiteraard bellen naar elkaar. Mocht een KMar medewerker in de penarie zitten zal er eerder gebruik worden gemaakt van deze gespreksgroep dan wanneer dit de politie overkomt, omdat over het algemeen de politie nou eenmaal meer eenheden in de buurt heeft. De meldkamer van KMar (LMK) heeft sinds kort ook toegang tot de landelijke GMS en kan dus alle politiemeldingen inzien en met behulp hiervan de KMar weer aansturen ter assistentie.
Maar het meest logische is dat de KMar collega's de oproep via het politiekanaal horen en hierop zelf acteren.
Op het team waar ik werk, hebben wij een zeer goede verstandshouding met de regiopolitie evenals de regiomeldkamer. De regiomeldkamer stuurt de KMar hier regelmatig actief aan (officieel moet dit via het LMK) en wij bieden onze diensten regelmatig aan. Zo kom ik net dus ook terug van 2 politieklusjes.
De meeste KMar collega's hier op straat hebben 1 porto op de politie en 1 op de KMar. Waar het soms wel fout gaat bij de assistentie is bij prio1 ritten, waarbij wordt gereden met OGS. De politiemeldkamer heeft namelijk niet de bevoegdheid om de KMar toestemming te verlenen. In de operationele instructie staat namelijk dat dit alleen kan door Meldkamer KMar Schiphol, de Landelijke Meldkamer KMar of via de Hovj.
Theoretisch gezien zou ik dus bij het reageren op een prio1 rit(waar OGS nodig is) van de politiemeldkamer, tijdens het rijden de LMK in kennis moeten stellen en hen verzoeken om toestemming.
Wij hebben wel sherpa op een deel van onze voertuigen, maar hier kan de regiomeldkamer geen gebruik van maken. Onze voertuigen zijn niet gekoppeld aan hun systemen. Wel beschikt de politie hier over de MUMO, dit is een mobiele GPS. Deze kunnen wij wel meenemen en aan ons roepnummer laten koppelen, waardoor de regiomeldkamer dan wel kan zien waar wij rijden. Op donderdag avond draaien wij hier gecombineerde noodhulp. Dan rijden er 1 KMar voertuig en 1 politievoertuig rond met daarin 1 (hoofd)agent en 1 (opper)wachtmeester.
Statussen kan de KMar bij de politie volgens mij landelijk behalve in Noord Nederland, omdat die met een ander systeem werken sinds een jaar of zo.