Zeer grote brand (motorzaak Anbergen Motoren) Herenstraat - Slagharen 17-09-2012

Auteur Topic: Zeer grote brand (motorzaak Anbergen Motoren) Herenstraat - Slagharen 17-09-2012  (gelezen 18652 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

rommedahl

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Tuurlijk is het geen onzin om er hier samen over te hebben, goed zelfs maar doe dit naderhand. Kom dan met ideen en aandragingen.
Je kan toch geen commentaar geven op iets wat je niet weet waarom het gedaan is of word. Een voorbeeldje: er is altijd de vraag of er niet beter een kanon ingezet kan worden ipv een paar handstralen die je op een foto ziet staan. Het antwoord is gewoon keihard niet bekend, kan jij aan die foto zien of het kanon al niet elders staat waar die mischien harder nodig is. Ik vind het zo zinloos om tijdens een inzet al met zulke ideen te komen, storend zelfs. Vind dat gewoon jammer, want het is een superforum.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Zo zie je maar dat alle redeneringen en speculaties van wat beter kan of van wat anders moet, allemaal zinloos is. Wacht gewoon op commentaar van de mensen ter plaatse en haal daar je conclusie`s uit.

Wanneer is het zinloos? Volgens mij kunnen we allemaal leren van dergelijke inzetten door "kritisch" te kijken naar het gebouw, omgeving, brandverloop, brandweerinzet, etc. etc. Jammer dat veel mensen dat direct ervaren als kritiek en negatief. Probeer het te zien in het licht van wat zou ik doen en wat kan ik ervan leren. Laten we onze kennis en ervaringen bundelen zodat iedereen er wat aan heeft. En natuurlijk is het makkelijk (ver)oordelen achter een computer maar dat is mijn doel niet. Ik zoek wel de leermomenten en aandachtspunten.    

Volgens mij hebben wij als brandweer een groot probleem als het gaat om dit soort branden. Brand gaat enorm snel en we zijn bij een late melding dus blijkbaar niet daadkrachtig genoeg om een bedrijf te sparen. Met de huidige ontwikkelingen ben ik voor meer brandpreventie maar tegen de uitholling van de basiszorg. Ook het structureel oprekken van de uitruktijden is een zorgelijke ontwikkeling.

Of zie jij het anders?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Tuurlijk is het geen onzin om er hier samen over te hebben, goed zelfs maar doe dit naderhand. Kom dan met ideen en aandragingen.
Je kan toch geen commentaar geven op iets wat je niet weet waarom het gedaan is of word. Een voorbeeldje: er is altijd de vraag of er niet beter een kanon ingezet kan worden ipv een paar handstralen die je op een foto ziet staan. Het antwoord is gewoon keihard niet bekend, kan jij aan die foto zien of het kanon al niet elders staat waar die mischien harder nodig is. Ik vind het zo zinloos om tijdens een inzet al met zulke ideen te komen, storend zelfs. Vind dat gewoon jammer, want het is een superforum.

Misschien heb je gelijk dat we dit na een incident moeten doen. Mij maakt dat niet uit. Alleen is het dan misschien het gevoel mosterd na de maaltijd?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Tuurlijk is het geen onzin om er hier samen over te hebben, goed zelfs maar doe dit naderhand. Kom dan met ideen en aandragingen.
Je kan toch geen commentaar geven op iets wat je niet weet waarom het gedaan is of word. Een voorbeeldje: er is altijd de vraag of er niet beter een kanon ingezet kan worden ipv een paar handstralen die je op een foto ziet staan. Het antwoord is gewoon keihard niet bekend, kan jij aan die foto zien of het kanon al niet elders staat waar die mischien harder nodig is. Ik vind het zo zinloos om tijdens een inzet al met zulke ideen te komen, storend zelfs. Vind dat gewoon jammer, want het is een superforum.
Hier heb je ook zeker gelijk in, niet alles is zichtbaar en zijn we afhankelijk van de berichtgeving op latere tijdstippen zoals dit nu is gebeurt.
Maar zeker als we de beschikking hebben over foto,s die een goed en actueel beeld geven over de brand is dat zeker voer om over te discussieren, en nader te bekijken. Het is altijd goed om het brandverloop te bekijken en erover te discussieren. We krijgen steeds vaker erg goede foto,s en filmpjes die een goed beeld geven over een brandverloop.
Heb ik bv twijfels over het tijdsbestek van een filmpje, en of er veel  is geknipt in een filmpje probeer ik dit ook te achterhalen. Juist om een zo betrouwbaar beeld te krijgen.  ;)


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Tuurlijk is het geen onzin om er hier samen over te hebben, goed zelfs maar doe dit naderhand. Kom dan met ideen en aandragingen.
Je kan toch geen commentaar geven op iets wat je niet weet waarom het gedaan is of word. Een voorbeeldje: er is altijd de vraag of er niet beter een kanon ingezet kan worden ipv een paar handstralen die je op een foto ziet staan. Het antwoord is gewoon keihard niet bekend, kan jij aan die foto zien of het kanon al niet elders staat waar die mischien harder nodig is. Ik vind het zo zinloos om tijdens een inzet al met zulke ideen te komen, storend zelfs. Vind dat gewoon jammer, want het is een superforum.

Overigens heb ik in deze casus pas een dag later een reactie gegeven over het incident. Is dat wenselijk of vind je dat niet goed?

Hoe zouden we het beter kunnen doen met zijn allen als het gaat om bespreken van incidenten?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


rommedahl

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Het gaat er niet om of ik dat goed vind! Ben er wel een voorstander van om pas over een incident te discusseren als de druk eraf is.
Vind het ook raar om foto`s erbij te pakken waar manschappen of ingezet materiaal op staan en die te gebruiken om te discusseren,
Je weet tenslotte niet wat de reden is geweest dat er zo is ingezet of het nu al wel goed of fout was.

Nogmaals ik heb niets tegen discuseren en ik vind juist goed om met andere ideen te komen! Maar doe dit dan wel op juiste manier.
Er zijn ook mensen die dit lezen die niets met de hulpverlening te maken hebben, maar bij hun komt het wel zo over dat de brandweer terplaatse fout heeft gehandeld.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Het gaat er niet om of ik dat goed vind! Ben er wel een voorstander van om pas over een incident te discusseren als de druk eraf is.
Vind het ook raar om foto`s erbij te pakken waar manschappen of ingezet materiaal op staan en die te gebruiken om te discusseren,
Je weet tenslotte niet wat de reden is geweest dat er zo is ingezet of het nu al wel goed of fout was.

Nogmaals ik heb niets tegen discuseren en ik vind juist goed om met andere ideen te komen! Maar doe dit dan wel op juiste manier.
Er zijn ook mensen die dit lezen die niets met de hulpverlening te maken hebben, maar bij hun komt het wel zo over dat de brandweer terplaatse fout heeft gehandeld.

Dat begrijp ik. Er gaat enorm veel goed binnen brandweer Nederland maar persoonlijk denk ik dat er ook dingen zijn die veel beter kunnen of zelfs moeten.

De cultuur van de brand is uit dus we hebben het goed gedaan is hopelijk aan het veranderen. Durven we ook kritisch te kijken naar ons eigen optreden en van andere collega's in binnen- en/of buitenland? Doel is daarbij niet afkraken of stemmingmakerij maar juist positief kijken wat ging goed of kan er juist beter.  

Herken het plaatje voor een volgende inzet. Of vinden we bij brandweer Nederland dat we alles goed doen?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le