Zeer grote brand (motorzaak Anbergen Motoren) Herenstraat - Slagharen 17-09-2012

Auteur Topic: Zeer grote brand (motorzaak Anbergen Motoren) Herenstraat - Slagharen 17-09-2012  (gelezen 18674 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
met zo n grote macht aan manschappen hoge druk en dan in 1 keer erop op de hitte eruit te krijgen.
En niet vol storten met water maar rookgaskoeling toepassen en dan een blok zetten door shotjes tegen de vuurhaard te geven.

het is echt een keer tijd om een praktijkproef te doen met zo'n grote schuur om te zien of het werkt als je al zoveel hitte binnen hebt! je zou zeggen als het in het klein werkt, moet het in het groot ook kunnen he...


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Ik ben plaatselijk redelijk bekend, dat heb je als je een Sallandse als vriendin hebt :D Maar wat ik mij nu dus afvraag, als leek, waarom Drenthe (Hoogeveen,Emmen,Coevorden)niet gealarmeerd wordt. Dit is namelijk een stuk dichterbij dan Raalte. Weet iemand hoe dit zit?

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
met zo n grote macht aan manschappen hoge druk en dan in 1 keer erop op de hitte eruit te krijgen.
En niet vol storten met water maar rookgaskoeling toepassen en dan een blok zetten door shotjes tegen de vuurhaard te geven.
Kijk eens goed naar de foto,s, kijk vooral goed naar de rook. Met het geen wat jij wil betekend dit dat je een binnenaanval uit wil voeren, wil je dit goed doen. Ik durf je nu al te voorspellen dat jouw oplossing niet gaat werken. Ik heb net even hun site bekeken, het bedrijf bestaat uit verschillende ruimtes, en ruimtes met verlaagt plafond bekijk de foto,s om te zien of jouw oplossing gaat werken.
http://www.anbergenmotoren.nl/bekijk-ons-bedrijf.html

Je zult met 3D-blussing wel iest kunnen bereiken, niet voldoende om deze brand te stoppen, zeker niet vanwege de verlaagde plafonds. Helaas geld ook hier, waterwinning opbouwen en lage druk inzetten. De vuurbelasting is nu hoog.


laksappie

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
  • brandweervollenhove.nl
het is echt een keer tijd om een praktijkproef te doen met zo'n grote schuur om te zien of het werkt als je al zoveel hitte binnen hebt! je zou zeggen als het in het klein werkt, moet het in het groot ook kunnen he...

Laat maar het is al te laat.
Nablusstadium is bijna begonnen. ;)


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
met zo n grote macht aan manschappen hoge druk en dan in 1 keer erop op de hitte eruit te krijgen.
En niet vol storten met water maar rookgaskoeling toepassen en dan een blok zetten door shotjes tegen de vuurhaard te geven.

Sorry maar dit vind ik echt een ondoordachte opmerking, in de Manschap A opleiding wordt ook heus wel uitgelegd hoe dit soort dingen in z'n werk gaan. Denk jij dat met zo'n vuurlast een paar straaltjes HD en rookgaskoeling uberhaupt zin hebben?

Afgezien van het feit dat je niet eens binnen komt en wil zijn, gezien de constructie, en eventueel instortingsgevaar. Dus van buiten af met HD gaan beginnen aan rookgaskoeling terwijl het halve pand al brand.. Heeft totaal geen zin. Dus, met een flinke straal op de kern van de vuurhaard richten zoals deze ervaren bevelvoerders en OvD correct hebben besloten, dat is nog het proberen waard..

Met jouw opmerking suggereer je volgens mij dat de OvD niet echt weet wat hij moet, dus maar een "publieksstraaltje" inzet.. Zowieso een achterlijk woord, want iedere bevelvoerder en OvD zal zijn brand gewoon zo snel mogelijk willen indammen en beperken..


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
met zo n grote macht aan manschappen hoge druk en dan in 1 keer erop op de hitte eruit te krijgen.
En niet vol storten met water maar rookgaskoeling toepassen en dan een blok zetten door shotjes tegen de vuurhaard te geven.
Dit is inderdaad de perfecte manier voor een woningbrand. Ik denk dat gezien de grote (Hoogte) van het pand niet haalbaar is. De rook laat zien dat er over de hele lengte hete rook gassen zijn. De ramen zijn pikzwart en dat betekend dat de rooklaag tot op de grond is. Koelen van de rookgas is dus niet echt makkelijk. Naar binnen gaan is levens gevaarlijk dus niet doen. Er is denk ik maar 1 goede tactiek en dat is de defensieve buiten aanval. De loods is niet meer te redden dus bescherm de omgeving.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Sorry maar dit vind ik echt een ondoordachte opmerking, in de Manschap A opleiding wordt ook heus wel uitgelegd hoe dit soort dingen in z'n werk gaan. Denk jij dat met zo'n vuurlast een paar straaltjes HD en rookgaskoeling uberhaupt zin hebben?

Afgezien van het feit dat je niet eens binnen komt en wil zijn, gezien de constructie, en eventueel instortingsgevaar. Dus van buiten af met HD gaan beginnen aan rookgaskoeling terwijl het halve pand al brand.. Heeft totaal geen zin. Dus, met een flinke straal op de kern van de vuurhaard richten zoals deze ervaren bevelvoerders en OvD correct hebben besloten, dat is nog het proberen waard..

Met jouw opmerking suggereer je volgens mij dat de OvD niet echt weet wat hij moet, dus maar een "publieksstraaltje" inzet.. Zowieso een achterlijk woord, want iedere bevelvoerder en OvD zal zijn brand gewoon zo snel mogelijk willen indammen en beperken..

HéHé, volgens mij nu eens iemand die klare taal spreekt.

Ik vind het voornamelijk voor de eigenaar en eigenaren van de motoren die ter reparatie aangeboden zijn verschrikkelijk om te moeten zien hoe zo'n mooi bedrijf in vlammen opgaat.
Allemaal veel sterkte.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.




MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
En nog wel te bedenken dat ik de rookwolken kan zien vanuit mijn woonplaats Goor zeker 50 km verderop.


andries

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
inderdaad,

sterkte voor de eigenaar/familie/personeels leden van deze firma en van de gene die hier zijn/haar motor had staan,

hopelijk geen persoonlijke ongelukken, het is dan maar materiaal. Dat is vervangbaar, behalve de sentimentele en emotionele waarde.

sterkte voor die genen die het nodig hebben