Strategische ReisBovenstaand filmpje is in 2009 gemaakt en geeft een voorstelling van de inrichting van de brandweer in 2040. Heel veel repressieve taken van de brandweer moeten dan weggenomen zijn door zaken aan de 'voorkant', zoals preventie, goed te regelen. Op die manier blijft er voor de operationele dienst veel minder werk over aan de 'achterkant' van de problemen, zoals blussen.
Dit filmpje is de laatste tijd in veel regio's weer actueler geworden vanwege het instellen van nieuwe dekkingsplannen, waarbij ook met de aspecten van de "brandweer over morgen" rekening wordt gehouden: variabele voertuigbezetting moet mogelijk zijn, ook door betere naleving van preventieve eisen en een goed-ingerichte BHV-organisatie. Maar, ook omdat het veiligheidsbewustzijn bij de burgers zal gaan groeien, is het niet meer nodig om "op iedere hoek" een brandweerkazerne te hebben. Effectief optreden is een combinatie tussen o.a. een snelle ontdekkingstijd en een snelle uitruk. Indien de ontdekkingstijd van branden sneller wordt, kan de brandweer er relatief gezien ook wat langer over doen -rookmelders en wellicht sprinklerinstallaties zouden er namelijk voor moeten zorgen dat de bewoners veilig zijn en een brand kan worden ingeperkt.
Wat mij echter verbaast is dat er in het filmpje over "de brandweer in 2040" wordt gesproken. Om alle preventieve en preparatieve maatregelen in te voeren is namelijk een hoop tijden. Echter; veel regio's lijken de boodschap van de "brandweer over morgen" wel mee te nemen in nieuwe dekkingsplannen -namelijk dat door grotere zelfredzaamheid de brandweer er op sommige plaatsen langer over mag doen, tot wel 18 minuten- maar niet de implementatietijd die daarvoor genoemd wordt. Kortom: er wordt nu al veel bezuinigd op de repressieve dienst, terwijl het veiligheidsbewustzijn van burgers en instellingen in veel gevallen nog bijzonder laag is.
Als voorbeeld neem ik even dit topic: Helft MKB-ers weet niet van BHV
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=66839.msg1078800;topicseen#msg1078800Hieruit blijkt maar weer dat het op dit moment te vroeg is om te kunnen vertrouwen op een hoog veiligheidsbewustzijn bij bedrijven en instellingen en laat staan bij de burgers. Want een rookmelder is leuk, maar denken we ook aan de batterijen?
Ik ben benieuwd naar wat jullie ideeën over de kansen en bedreigingen van de "brandweer over morgen" zijn. Is het wel mogelijk om het veiligheidsbewustzijn bij bedrijven en instellingen te vergroten, willen zij dat door de hogere kosten en lasten wel? Is het mogelijk om burgers ervan bewust te maken dat een snelle ontdekkingstijd belangrijk is? Zou de "repressieve brandweer" in 2040 echt minder te doen hebben, of wordt het door de complexer wordende maatschappij, met complexere gebouwen, brandgevoelige apparaten en de hoge vuurbelasting juist drukker?
Ik ben benieuwd