spatader

Auteur Topic: spatader  (gelezen 21676 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #10 Gepost op: 13 februari 2005, 23:55:12
hoe ontstaat een spataderontsteking en wat kun je hier tegen doen is dit gevaarlijk voor ouderen mensen? :P

Dit was alweer een nieuwe vraag ;)

En voor oudere mensen kan dit inderdaad best gevaarlijk zijn, zij hebben soms een toch al verminderde weerstand, en zij kunnen dan heel erg ziek worden van een 'simpele' infectie.
Arts  www.alphalog.nl


SL-Leung

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 14 februari 2005, 00:36:57
Als ik het goed begrijp bestaat jou vraag nu uit twee onderdelen, Ewald :
1) wat te doen bij een oppervlakkige (spatader) bloeding, welke zich niet naar buiten ontlast / naar buiten komt;
2) ontsteking van een spatader.

Om bij het eerste te beginnen. Met welke vraag en klachten komt de verwonde in bij je ? Wat ik mij voor kan stellen is dat het been gestoten is en er vervolgens een grote blauwe plek rondom de spatader ontstaat en pijn kan geven. Hierbij doet een drukverband wonderen om te voorkomen dat deze groter wordt. De druk wordt met name aangebracht op de plek waar de spatader is gesprongen (als die te vinden is). Tegen de pijn is paracetamol te adviseren. Liever geen andere pijnstillers, omdat die nare bijwerkingen hebben of de verwonde gebruikt andere medicijnen die wellicht niet te combineren zijn met die pijnstillers.
Een massaal bloedend spatader die zich niet naar buiten ontlast en die shock verschijnselen geeft, die is nog niet beschreven. Mocht je die ooit tegen komen, dan kun je voorgaande doen en meteen 112 bellen. Bestrijding van shock volgens Oranje kruis boekje.

Bij een ontsteking is vrij weinig tegen te doen. Als huisarts kan ik afhankelijk van de locatie van de spatader en de klachten wel wat doen, maar dat gaat iets te ver voor je.
Indien er een infectie bij komt (= ontstekingsreactie veroorzaakt door een bacterie) dan is dat nog lastiger om te behandelen.
Omdat het voor jou niet te doen is om die onderscheid te maken, is het enige advies wat je kunt geven: contact opnemen met de huisarts, z.s.m.

Hopelijk heb je een antwoord gekregen op jouw vragen,
Groetjes,
Siu Luen Leung, huisarts in opleiding.


ewald

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 18 februari 2005, 17:59:46
ik weet genoeg

bedankt allemaal


cupido

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 24 februari 2005, 13:23:23
Mag je bij een ontsteking van een spatader een drukverband aanleggen om de pijn wat te minderen? of is dit echt verkeerd.

Vaak moet je ook nog een zalf aanbrengen 2 keer per dag. Ik zou zeggen gaasjes (met zalf) het elastisch hydrofiele zwachtel. en koelen om de pijn te minderen


SL-Leung

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 24 februari 2005, 21:35:33
Mag je bij een ontsteking van een spatader een drukverband aanleggen om de pijn wat te minderen? of is dit echt verkeerd.

Vaak moet je ook nog een zalf aanbrengen 2 keer per dag. Ik zou zeggen gaasjes (met zalf) het elastisch hydrofiele zwachtel. en koelen om de pijn te minderen



Beste Cupido,

Ik zou zeggen : als het zodanig veel pijn doet dat je wat moet doen, bel dan een arts.
bij een ontsteking KAN lichte druk helpen, maar ook meer pijn gaan doen ;)
Voor mij is het soms al lastig om te bepalen of het een ontsteking is of een infectie !   Dus lijkt het mij verstandig om er niets op te smeren voor de tijd die ligt tussen jouw hulp en die van een arts.

Groetjes,
Siu Luen


cupido

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 25 februari 2005, 12:35:36
ben ik met je eens om er niets op te smeren maar dit krijgen ze dan van de huisarts snap je.

maar wat is het verschil tussen een infectie en een ontsteking?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 25 februari 2005, 12:59:42
ben ik met je eens om er niets op te smeren maar dit krijgen ze dan van de huisarts snap je.

maar wat is het verschil tussen een infectie en een ontsteking?

Een infectie is een besmetting met diertjes, een ontsteking in een reactie van het lichaam, al dan niet terecht. Ik heb al eens eerder verteld over een slagaderlijke bloeding die ik voor mijn kiezen kreeg, het spoot er echt uit, ala MASH.  Bij een slag aderlijke bloeding kan er tekort aan bloed ontstaan. Wat dan nog even kan worden bestreden door de benen hoger te leggen, dat bloed kan dan door de organen gebruikt worden die van levensbelang zijn.

Henk


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #17 Gepost op: 10 maart 2005, 11:06:17
Een voorbeeld van een "semi" interne spatader is misschien de spatader in de slokdarm.
Je kunt dit beeld bijvoorbeeld zijn bij patienten die lijden aan levercirrose.

Wanneer deze knapt gaat de patient bloed braken en kan het bloedverlies levensbedreigend worden.
Misschien volgens de definietie geen echte interne bloeding maar toch een beetje dan .....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


SL-Leung

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 12 maart 2005, 00:16:33
Een voorbeeld van een "semi" interne spatader is misschien de spatader in de slokdarm.
Je kunt dit beeld bijvoorbeeld zijn bij patienten die lijden aan levercirrose.

Wanneer deze knapt gaat de patient bloed braken en kan het bloedverlies levensbedreigend worden.
Misschien volgens de definietie geen echte interne bloeding maar toch een beetje dan .....
:D :D :D :D Ik zou je gelijk geven als je dit classificeert onder de inwendige bloedingen.