Beste allemaal,
Bedankt voor jullie reacties en excuses voor mijn late reactie!
Allereerst, voor wat betreft het doorgeven van een adreswijziging. Dit zegt het CJIB daarover:
Moet ik mijn adreswijziging aan het CJIB doorgeven?
Nee, het is niet nodig om uw adreswijziging aan het CJIB door te geven.
Het CJIB gebruikt de adresgegevens zoals deze zijn opgenomen in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) of bij de Kamer van Koophandel (KvK). Wilt u voorkomen dat u in de toekomst post van het CJIB op een oud of onjuist adres ontvangt, geef uw adreswijziging dan door aan de GBA of de KvK.
Bron: website CJIB
Het CJIB gebruikt dus altijd de adresgegevens zoals deze op dat moment zijn opgenomen in het GBA. Dit hebben ze dus overduidelijk nagelaten.
Voor wat betreft het onverzekerd en zonder APK rondrijden: het volgende is exact gebeurd:
Ik heb 2,5 jaar in Spanje gewoond en heb dus mijn auto in Nederland uitgevoerd. Afgelopen augustus heb ik de auto opnieuw in Nederland ingevoerd door middel van een invoeringskeuring bij de RDW. Het enige dat men dan feitelijk doet is controleren of de auto in het verleden inderdaad bekend is geweest bij de RDW. Als dit zo is, dan is de herinvoering OK. Daarna ga je naar de belastingdienst (zelfde kantoortje, bij de RDW) om je auto weer aan te melden voor de belastingdienst. Bij de belastingdienst wist men mij te vertellen dat de papieren (kentekenbewijs) naar mijn adres opgestuurd zouden worden. Dit gebeurde vervolgens niet, waarna er bij mij een lichtje ging branden: aangezien ik de auto op financiering had gekocht, waren de papieren naar de officiele eigenaar van de auto gestuurd: de financieringsmaatschappij. Bij de financieringsmaatschappij had ik echter een betalingsachterstand (ontslagen op het werk, problemen met betalingen) en zij wilden me dus niet de kentekenpapieren geven, tot het moment dat ik weer bij was, qua betalingen. Ik ben er toen abusievelijk van uit gegaan dat ik nog geen APK + verzekering voor deze auto hoefde te hebben. Daarnaast dacht ik dat ik de auto niet APK zou kunnen laten keuren, omdat de auto nog op Spaans kenteken stond. En Nederlandse kentekenplaten zou ik pas kunnen aanvragen wanneer ik de kentekenpapieren kon overleggen. En als je auto niet op Nederlands kenteken staat kan je ook geen verzekering afsluiten.
Achteraf was het wel mogelijk om Nederlandse kentekenplaten te krijgen, zonder het kentekenbewijs (bij het apk keuringsstation kijken ze in de database van de RDW en daarin stond de auto alweer op Nederlands kenteken.. mijn kenteken dat ik had voordat ik de auto uit Nederland uitvoerde)
Ik heb in deze periode uiteraard niet met de auto gereden. Hij heeft altijd voor mijn deur geparkeerd gestaan. Maar de boetes zijn wat dat betreft wel terecht. Neemt niet weg dat ik toch in hoger beroep wilde gaan, om mijn verhaal, zoals hierboven omschreven te doen. Ik wist ook wel dat de kans op slagen van het hoger beroep nihil waren. Maar ik hoopte dat men mijn persoonlijke situatie ook wilde meenemen in dit hoger beroep (ontslagen op werk, levend van een bijstandsuitkering en dan voor in totaal meer dan 1000 EUR aan boetes moeten betalen) Je kunt het immers altijd proberen, was mijn gedachte..
Nogmaals, theoretisch heb ik gewoon geen poot om op te staan. Tijdens registercontroles (meerderen) is gebleken dat het voertuig onverzekerd was en niet APK gekeurd. En daar worden bekeuringen voor uitgedeeld. Maar het feit dat men onzorgvuldig is geweest met het sturen van prive documenten (uitslag hoger beroep) vind ik iets dat niet ongestraft gelaten zou moeten blijven. We hebben het hier over een overheidsinstelling, die wettelijk verplicht is om het GBA te gebruiken om documentatie te versturen.
Denkt iemand dat ik op dit punt nog een "zaak" kan hebben, tegen het CJIB/OM?