Ongeval (brandweervoertuig tegen voertuig weginspecteur) A15 - Barendrecht 01-09-2012

Auteur Topic: Ongeval (brandweervoertuig tegen voertuig weginspecteur) A15 - Barendrecht 01-09-2012  (gelezen 11335 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
(...)
Maar wat ik nu zo jammer vind is dat je eerst zegt dat er geen schuldigen zijn. Maar dan met jet vingertje wijst naar de brandweer.
(...)
Volgens mij bedoelt Martin juist dat iedere HV-chauffeur inclusief de RWS-chauffeurs zich van elkaar bewust moeten zijn en daarop moeten anticiperen. Ofwel dat een brandweerchauffeur rekening houdt met een weginspecteur die een afzetting aan het optuigen is en dat de weginspecteur rekening houdt met een brandweerwagen die aanrijdend is. En het hele verhaal gebeurt in seconden, ik denk dat Martin terecht stelt dat er daarbij niemand "schuldig" is en dat er voor iedereen (niet alleen Martin en de brandweerchauffeur uit het ongeval) een leermoment is.

Blij dat het weer de goede kant op gaat Martin. De hectiek van de situatie was in de berichtgeving erg onduidelijk, en dit soort situaties zijn nu net de kleine hoekjes waarin de ongelukken zich verstoppen. Ik denk dat je reëel bent in je analyse van de gebeurtenissen en dat je daar goed bij opgevangen bent. Nu nog een goed gesprek met de brandweerchauffeur en je kunt snel weer "je ding doen". Succes!  O0
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Kunnen we die leerpunten dan ook concreet benoemen? Dan heb ik vast nummer 1:

- Bij het ter plaatse komen gaat de snelheid eruit en het geluid eraf, en wordt in rust een goede opstelpositie gekozen. Dit is positief voor de veiligheid, het overzicht en het stressniveau van alle betrokkenen.
Wout


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Ik denk dan, als jij dat voertuig aan ziet komen, dat jij voor dat voeruig de ruimte moet geven. Ondanks jou oranje zwaailichten. Die alleen aangeven dat er opgelet moet worden, gevaar is. Je bent met die oranje lampen geen voorangsvoertuig.

Kijk,en dat is dus de metaliteit die we kwijt moeten, ook met blauw moet je blijven opletten, en er niet klakkeloos vanuit gaan dat anderen wel opzij gaan, zeker geen anderen die net zo goed hulpverleners zijn. Ik neem aan (en hoop) dat jij zelf niet met ogs rijdt.


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Kijk,en dat is dus de metaliteit die we kwijt moeten, ook met blauw moet je blijven opletten, en er niet klakkeloos vanuit gaan dat anderen wel opzij gaan, zeker geen anderen die net zo goed hulpverleners zijn. Ik neem aan (en hoop) dat jij zelf niet met ogs rijdt.

 O0 dank u.

...Maar wat ik nu zo jammer vind is dat je eerst zegt dat er geen schuldigen zijn. Maar dan met jet vingertje wijst naar de brandweer.

Nee, dat doe ik expliciet NIET.

...Ik denk dan, als jij dat voertuig aan ziet komen, dat jij voor dat voeruig de ruimte moet geven. Ondanks jou oranje zwaailichten. Die alleen aangeven dat er opgelet moet worden, gevaar is. Je bent met die oranje lampen geen voorangsvoertuig.

Waar komt jou conclusie vandaan, dat ik een voorrangsvoertuig zou zijn dan als WIS?
Kan me niet herinneren dat geplaatst te hebben  ::)
Uiteraard moet ik een voorrangsvoertuig de ruimte geven, dat heb ik ook gedaan. Ik ben vanaf de 1e rijstrook naar de 4e gegaan om ruimte aan de verkeersluwe zijde te creëren en mijn eigen werk te kunnen doen. De belangrijkste taak is daarbij een veilige werkplek creëren voor de hulpverleners bij het incident.

Denk zelf nog eens goed na, lees het verhaal nog eens keer goed en vraag je dan dit af: Moet een voorrangsvoertuig ten koste van alles voorrang nemen en zich gevaarlijk gedragen?
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Hoi Martin,

Bij deze mijn excuus als je mijn post hebt opgevat als oordeel, was niet zo bedoeld iig. Sterkte en geef je je nieuwe autonr. nog door kunnen we nog ff zwaaien op de A15 deze maand.

Ik denk dan, als jij dat voertuig aan ziet komen, dat jij voor dat voeruig de ruimte moet geven. Ondanks jou oranje zwaailichten. Die alleen aangeven dat er opgelet moet worden, gevaar is. Je bent met die oranje lampen geen voorangsvoertuig.
Maar al met al is het fijn dat je er zo goed van bent afgekomen.

BULLSH*T sorry dat ik het zeg maar lees:

Een paar honderd meter voor het puntstuk ben ik opgeschoven naar rijstrook 4, om bij het puntstuk rst 3+4 fysiek af te sluiten door mijn auto fendoff te gaan zetten. Voor mij zag ik een aantal personenauto's vanaf het incident terug komen rijden, zowel spookrijdend als achteruit, om de A29 op te kunnen. Deze wilde ik dus wel afschermen.

Ik denk dat elke HV'r dit zou willen doen, die personenvoertuigen zijn heel wat kwetsbaarder dan een TAS. Ik zou hetzelfde hebben gedaan met mijn voertuig. Ik ben het met je eens dat blauw/geluid de weg zou moeten vrij maken, echter mag je daar NOOIT van uit gaan. Ik heb menig maal blauw en geluid tegengehouden om ze tegen zichzelf te beschermen (denk hierbij aan gaten in de weg over de volle breedte ed.)
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.