GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012

Auteur Topic: GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012  (gelezen 206556 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Even paar dingen op chronologische volgorde zoals ik het gezien en gelezen heb:

* Er wordt aangekondigd dat er geen feest is bij de Stationsweg.
* Er wordt wel een uitwijkmogelijkheid geboden op een voetbalveld waar de bands kunnen optreden die zich aangeboden hebben.
* Er zijn berichten dat er ook voetbalhooligans naar het feest komen.
* Rond de middag komen de eerste mensen aan de Stationsweg, het is nog redelijk rustig en gemoedelijk.
* De eerste beelden komen binnen waar te zien is dat men bier drinkt aan de Stationsweg. De flessen worden op de grond kapot gegooid. De politie bekeurt niet, terwijl drinken in het openbaar verboden is.
* De groep bij de Stationsweg wordt steeds groter. Daarop wordt besloten om een groter gebied af te zetten en de reeds aanwezige mensen weg te sturen. Tegelijk wordt ook de uitwijkmogelijkheid bij het voetbalterrein afgelast.
* De opstootjes beginnen en uiteindelijk loopt het finale uit de hand.
* Er blijkt toch een dj te draaien bij het voetbalveld, of men alsnog die kant op wil.

Waarom geeft de burgemeester aan dat er eerst een uitwijkmogelijkheid is naar het voetbalveld en last het vervolgens af? Juist om die reden, en mede omdat er bekende bands gaan optreden, is men massaal naar Haren gekomen. Toen de zaak afgelast werd en men weggedirigeerd werd zijn de opstootjes begonnen. De menigte had geen reden meer om naar het voetbalveld te gaan en wilde blijven hangen. De politie probeert de inmiddels veel te grote groep weg te krijgen en de voetbalhooligans zitten er ook tussen. Je hoeft natuurlijk geen helderziende te zijn dat dat frictie gaat geven. En dat gebeurde ook.

Ik vind dat de burgemeester een grote vergissing heeft begaan om het feest bij het voetbalveld af te lasten. En pas nadat het kwaad geschied was kon men er alsnog naar toe voor een dj die daar draaide. En wat ik me ook afvraag: was de burgemeester niet op de hoogte dat voetbalhooligans gepland hadden om die kant op te gaan? Want dat hoorde ik al in de middag. Dan kun je natuurlijk hetzelfde verwachten als de strandfeestrellen, en dat gebeurde ook, maar gelukkig met iets meer politie achter de hand. De rellen hadden natuurlijk ook bij het voetbalveld kunnen gebeuren, maar dan was de schade en de menigte veel beter te overzien geweest.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Haren lijkt rustiger te worden

Toegevoegd: zaterdag 22 sep 2012, 01:49
Het lijkt iets rustiger te zijn geworden in Haren. Het is gaan regenen in de plaats in Groningen waar vanavond duizenden mensen op een

Facebook-feest afkwamen. De situatie liep volledig uit de hand. De ME werd bekogeld en in de straten is het een grote puinhoop. Volgens de politie zijn er zeker drie zwaargewonden gevallen bij de rellen.

De ME is nog steeds volop aanwezig en de politie wil nog niet stellen dat de zaak onder controle is. Ze zijn voorzichtig, bevreesd dat er toch weer confrontaties volgen. Volgens een woordvoerder heeft zich vooral een harde kern van 25 relschoppers misdragen in het dorp.

Hulpverleners werden belaagd en konden hun werk niet doen. Zo werd ambulancepersoneel met stoeptegels bekogeld. Veel mensen hebben Haren inmiddels weer verlaten, onder meer omdat het is gaan regenen.

Via Facebook hadden zo'n 25.000 mensen zich aangemeld voor het verjaardagsfeestje van een meisje dat 16 wordt. Zij was vergeten de uitnodiging als privé aan te merken, waardoor steeds meer mensen zich aanmeldden.

http://nos.nl/artikel/421483-haren-lijkt-rustiger-te-worden.html


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Ik vind dat de burgemeester een grote vergissing heeft begaan

Dat er dingen niet gegaan zijn zoals het had gemoeten is duidelijk... Alleen om daar nu al, zonder enige verdere informatie conclusie's aan te gaan hangen lijkt me wat voorbarig.
Dat de politie in bepaalde gevallen niet optreedt om de rust te bewaren is ook logisch, het bekeuren van een wildplasser kan een grote escalerende werking hebben op een grote groep.

Overigens zag ik op tv aan het begin van de rellen veel vuistbuspersoneel, dus wél een lange lat en helm, maar geen volledige ME-bescherming. (veelal herkenbaar aan de gele blouson).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Burgemeester Haren: Kom hier niet heen, het is hier grimmig - RTV Noord
Published on Sep 21, 2012 by rtvnoord
In een reactie op de gebeurtenissen in Haren zegt burgemeester Rob Bats: 'Ik wil een beroep doen op iedereen om hier niet naar toe te komen, want het is hier zeer grimmig en ernstig.' - Kijk hier voor meer informatie: http://www.rtvnoord.nl/?p=113721

Ramen gesneuveld in haren - RTV Noord
Published on Sep 21, 2012 by rtvnoord
Tijdens de ongeregeldheden in haren sneuvelden vrijdagnacht meerdere ruiten. - Kijk hier voor meer informatie: http://www.rtvnoord.nl/?p=113728

Verkeer richting Haren loopt vast - RTV Noord
Published on Sep 21, 2012 by rtvnoord
Samen sterk in de hulpverlening!


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Dat er dingen niet gegaan zijn zoals het had gemoeten is duidelijk... Alleen om daar nu al, zonder enige verdere informatie conclusie's aan te gaan hangen lijkt me wat voorbarig.
Ik ben het er mee eens dat het nog te vroeg is, maar ik vind het wel iets fundamenteels. De burgemeester zal vast een motivatie hebben om het feest bij het voetbalveld af te lasten, maar handig vind ik het niet.


WesleyW

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
  • LvnNL
    • Luchtvaartnoordnederland.nl
Volgens de laatste updates zou er op dit moment weer een Politie heli onderweg zijn naar het noorden, wij kunnen dit helaas nog niet bevestigen. Dat wordt zo dadelijk toch maar een frisse kop koffie!

Wij hebben nog steeds geen Politie heli('s) waargenomen in Noord-Nederland, we monitoren zowel UHF als VHF frequenties. We gaan er ook vanuit dat er geen politie heli's of andere vliegende objecten zullen komen vanuit het zuiden.

Just for the record, Lifeliner 4 is op dit moment aanwezig in Leeuwarden en zal voorlopig ook niets te maken krijgen met de situatie in Haren.


V16.01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
livep2000
02:33:32 22-09-12BRANPr 2 Opkomen en naar de SONTWEG 10 te GRONINGEN.
0303719BRW Drachten ( COH )
0303711BRW Drachten ( Chauffeursgroep 2 )
0300055BRW Friesland ( Monitorcode )
Voormalig lid SIGMA Twente Rode Kruis Haaksbergen EHBO-er Fc Twente Plv. Coördinator EHBO Fc Twente


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Helaas op de meeste filmpjes ME die nu juist NIET 'los' gaat en blijft staan of achteruit loopt en flessen, hekken, bloempotten etc. naar hun hoofd krijgt.

Dit knaagt wel heel erg aan je rechtsgevoel, als je weet dat honderden lui er weer mee weg komen na van alles en nog wat te hebben gedaan.

Gaat he-le-maal nergens meer over. Natuurlijk zullen er aan de hand van videobeelden een aantal sukkels opgepakt worden die vergeten waren een bivakmuts of capuchon op te doen. Maar al die andere gekken komen er weer mee weg.

Als een gemeenschap zo wordt ontwricht, een hele stad wordt vernield, burgers zich niet meer veilig voelen in hun eigen huis en hun bezittingen vernield zien worden, is het dan niet tijd dat de politie grovere middelen in zet? Alsmaar die angst voor escalaties, terwijl de escalatie al op grote schaal plaatsvindt!

Alleen maar met z'n allen achteraf  FOEI roepen en ACH en WEE helpt geen moer. Het zijn steeds weer dezelfden, hooligans e.d., die de boel ontwrichten, voor wie draconische maatregelen moeten worden genomen om wedstrijden ordelijk te laten verlopen en voor wie wij als burger mogen opdraaien als er weer voor tonnen schade wordt aangericht. En als ze al voor de rechter komen dan worden er ook nog eens belachelijk lage straffen uitgedeeld.

En ondertussen mag Jan lul de niet vernielzuchtige burger bloeden voor elke paar kilometers die hij te snel rijdt en komt deze voor de kleinste rotovertredingen nooit mee weg. Terwijl een stel vernielzuchtige agressieve teringlijers zich vannacht en morgen kapot lachen om alles wat ze (straffeloos) geflikt hebben.

En dan nog figuren die de overheid/burgemeester aanvallen omdat ze mede schuldig zijn aan de rellen en zus of zo hadden moeten doen. Nee, die achterlijken zijn de enige schuldigen. Zij hebben met hun dronken en doorgesnoven kop rotzooi getrapt en politiemensen naar het leven gestaan.

Ik hoop dat al die gekken maar een heel ongelukkig leven verder zullen hebben.  >:(
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Graphicnizor

  • Reddingsbrigade
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
    • TeamXtreme Chasing
Jeumig.... Dit is toch ook niet normaal meer...


Emmy Rabius @EmmyRabiusXX


Kevin v/d Velde @Kevindokkum


Tessa @tessssx


Yannick de keijzer @ODKaastaart


Ekvin @kingofthehopeless

Ook de media moest het ontgelden.
De auto van Arnoud Bodde en zijn tweet:  Arnoud Bodde @acbodde
U wilt na een lang avondje werken in uw eigen auto naar huis... Mag dat?

Ook de media moest het ontgelden de auto van Arnoud Bodde en zijn tweet:  Arnoud Bodde 30m
U wilt na een lang avondje werken in uw eigen auto naar huis... Mag dat?
...van de regen in de sloot...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Helaas op de meeste filmpjes ME die nu juist NIET 'los' gaat en blijft staan of achteruit loopt en flessen, hekken, bloempotten etc. naar hun hoofd krijgt.

Dit knaagt wel heel erg aan je rechtsgevoel, als je weet dat honderden lui er weer mee weg komen na van alles en nog wat te hebben gedaan.

Gaat he-le-maal nergens meer over. Natuurlijk zullen er aan de hand van videobeelden een aantal sukkels opgepakt worden die vergeten waren een bivakmuts of capuchon op te doen. Maar al die andere gekken komen er weer mee weg.

Als een gemeenschap zo wordt ontwricht, een hele stad wordt vernield, burgers zich niet meer veilig voelen in hun eigen huis en hun bezittingen vernield zien worden, is het dan niet tijd dat de politie grovere middelen in zet? Alsmaar die angst voor escalaties, terwijl de escalatie al op grote schaal plaatsvindt!

Alleen maar met z'n allen achteraf  FOEI roepen en ACH en WEE helpt geen moer. Het zijn steeds weer dezelfden, hooligans e.d., die de boel ontwrichten, voor wie draconische maatregelen moeten worden genomen om wedstrijden ordelijk te laten verlopen en voor wie wij als burger mogen opdraaien als er weer voor tonnen schade wordt aangericht. En als ze al voor de rechter komen dan worden er ook nog eens belachelijk lage straffen uitgedeeld.

En ondertussen mag Jan lul de niet vernielzuchtige burger bloeden voor elke paar kilometers die hij te snel rijdt en komt deze voor de kleinste rotovertredingen nooit mee weg. Terwijl een stel vernielzuchtige agressieve teringlijers zich vannacht en morgen kapot lachen om alles wat ze (straffeloos) geflikt hebben.

En dan nog figuren die de overheid/burgemeester aanvallen omdat ze mede schuldig zijn aan de rellen en zus of zo hadden moeten doen. Nee, die achterlijken zijn de enige schuldigen. Zij hebben met hun dronken en doorgesnoven kop rotzooi getrapt en politiemensen naar het leven gestaan.

Ik hoop dat al die gekken maar een heel ongelukkig leven verder zullen hebben.  >:(
Tja, ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. Er is geen feestje, nou dan trappen we toch gewoon de boel aan gort en gaan we rellen met de politie hebben we toch ons feestje gehad. Kun je stoer doen op een verjaardag, Daar was ik bij jonghuuu!!! >:( >:(