GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012

Auteur Topic: GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012  (gelezen 208009 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Ik vond dit wel passen voor deze ProjectX |
Bron: Facebook : https://www.facebook.com/johan.jongepier

Project X en het einde van internet.
De meest logischere verklaring voor waarom het zo uit de hand kon lopen met dat feestje in Haren is dat de politie het bewust heeft laten escaleren. Anders had men niet van te voren geroepen dat de ME van de partij is, want dat trekt juist hooligans. Kennelijk wilden ze die graag uit nodigen.
De vraag moet dus zijn "waarom liet de politie dit zo erg uit de hand
lopen?" of nog gedefinieerder: waarom moest project x Haren een puinzooi worden? Wie heeft er belang bij?
Om te weten wat ze hier mee willen bereiken moet je kijken naar welke richting het beschuldigende vingertje gaat wijzen, namelijk richting de sociale media.
Je kan er donder op zeggen dat er straks wetten en regels gaan komen die de vrijheid waarmee wij sociale media gebruiken in rap tempo beperkt zullen gaan worden. We gaan China achterna, jongens, ik ga je zeggen!!!!
NL heeft gister z'n 'reichstagbrandje' gehad en de gevolgen zullen dan ook identiek zijn: wetten die vrijheden van burgers beperken en macht van bepaalde politieke figuren vergroten.
Opstelten heeft bewezen veel geleerd te hebben van de strategie van de Storm Abteilung. Dat waren een soort Duitse hooligans die overal amok maakte, zodat het volk ging roepen dat de overheid er wat aan moest doen, terwijl die SA-hooligans juist in opdracht van de een politicus handelde, namelijk Hitler.
Ik heb zo'n vermoeden dat project x Haren ook zo iets is.
Mochten zo meteen de politici gaan kakelen dat de sociale media aangepakt moet gaan worden, dan weet je dat ik gelijk heb!


Vlug je aluminum hoedje op!
Ongelooflijk dat dit soort types altijd direct onder hun steen vandaan komen.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Neen, geen waterkanonnen en geen traangas....  Al helemaal geen rubberenkogels..... Gewoon met schild en stok en mensen uit elkaar jagen.....
Overigens, in Noord Nederland zijn helemaal geen waterwerpers beschikbaar, de dicht bijzijnde locatie is de Randstad, voor dat die in Haren zijn na oproep ben je 2 a 2.5 uur verder. De groepen uit elkaar drijven met stok was het enige wat er kon.

Ah ok, je leest overal verschillende verhalen. Ik dacht dat de reserve waterwerper van het KLPD jullie kant op ging (kan al op voorhand natuurlijk), die van ons stonden nog keurig in de garage  ;D
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Ik zie alweer wat hier gaat gebeuren: niet de raddraaiers zijn de schuldige maar nee, de gemeente had een feessie moeten organiseren, ondanks het verbod. Alleen omdat ze dat niet heeft gedaan liep het uit de hand en MOESTEN al die teleurgestelde onschuldige burgerkindertjes wel de Albert Heijn leegroven, auto omkeren etc.

Ach, schei toch uit.

Dat is een makkelijke quote welke weinig houd snijd.
Inmiddels is het wel bekend dat de maatschappij helaas steeds vaker doordraaft en dat die onschuldige burgerkindertjes steeds vaker aangespoord dor een paar profesionel raddraaiers de boel slopen en de politie molesteren. Donderdag was al bekend dat er volk naar Haren zou komen. De aanpak vooraf (opvoeding), tijdens en achteraf van deze burgerkindertjes is in dit geval op alle fronten mislukt. Hoe gaan we dat nou volgens jou in de toekomst voorkomen of aanpakken?


WesleyW

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
  • LvnNL
    • Luchtvaartnoordnederland.nl
POLICE25 keert meteen weer terug naar Schiphol, ze hebben daarnet een 360° (rondje) gevlogen boven Haren.

Luchtverkeersleiding geluidsopname van de POLICE25 (Politie heli) naar Haren hebben wij zojuist online geplaatst, voor de liefhebbers: Klik / http://audioboo.fm/boos/972341-22-09-2012-police25-mission-at-haren

Edit: Denk er aan, dit was afgelopen middag! Tussen 1334 en 1357 uur, lokale tijd.


HAPRPAA

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Uiteindelijk pakken we je toch wel!
Luchtverkeersleiding geluidsopname van de POLICE25 (Politie heli) naar Haren hebben wij zojuist online geplaatst, voor de liefhebbers: Klik / http://audioboo.fm/boos/972341-22-09-2012-police25-mission-at-haren

Edit: Denk er aan, dit was afgelopen middag! Tussen 1334 en 1357 uur, lokale tijd.

Dit fragmentje had ik niet willen missen!


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Dat is een makkelijke quote welke weinig houd snijd.
Inmiddels is het wel bekend dat de maatschappij helaas steeds vaker doordraaft en dat die onschuldige burgerkindertjes steeds vaker aangespoord dor een paar profesionel raddraaiers de boel slopen en de politie molesteren. Donderdag was al bekend dat er volk naar Haren zou komen. De aanpak vooraf (opvoeding), tijdens en achteraf van deze burgerkindertjes is in dit geval op alle fronten mislukt. Hoe gaan we dat nou volgens jou in de toekomst voorkomen of aanpakken?

Niet door onze hoofd te buigen en toegeven aan agressie dan wel belonen dat men zich niet aan verboden houdt en dat grut zoet houden met een concert.

Zo beloon je verkeerd gedrag. Bovendien was er toch wel onnoemelijke rotzooi geweest want die harde kern van hooligans kiest toch wel de confrontatie. Die had je toch echt niet zoet gekregen met wat gezang.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
22-9-2012 16:50 | Door ANP.
Inwoners Haren: er was te weinig politie
Er was te weinig politie, de mobiele eenheid greep te laat in en de gemeente had eerder maatregelen moeten nemen rond het Facebook-feest. Dat was de voornaamste kritiek van veel inwoners van Haren...

HAREN (ANP) - Er was te weinig politie, de mobiele eenheid greep te laat in en de gemeente had eerder maatregelen moeten nemen rond het Facebook-feest. Dat was de voornaamste kritiek van veel inwoners van Haren zaterdagmiddag tijdens een speciale bewonersbijeenkomst over de rellen.
Ze kregen de kans om met burgemeester Rob Bats van Haren en de Groningse korpschef Oscar Dros van gedachten te wisselen over de rellen in de nacht van vrijdag op zaterdag. Alleen de bewoners van de zwaarst getroffen straten waren uitgenodigd. De bijeenkomst was besloten.
Ook was er slachtofferhulp. ,,Ik ben nog nooit in mijn leven zo bang geweest'', zei een Harenaar, ,,Ik heb vannacht 1 uur geslapen. Het was werkelijk ongelooflijk wat zich voor mijn voordeur allemaal afspeelde. Toen ik vanochtend de beelden terugzag op de tv, barstte ik in tranen uit.''
Volgens veel bewoners was er in het begin van de avond te weinig politie op de been. Toen de rellen rond 9 uur uitbraken, stond de mobiele eenheid volgens hen machteloos tegenover de rellende meute. Een 20-jarige vrouw uit Haren, die op kamers woont in Utrecht, zei dat zij en haar kamergenoten al 2,5 week geleden via Facebook waren uitgenodigd voor het feest. ,,Iedereen wist wat er te gebeuren stond. Wij zagen dit al aankomen. Hoe kan het dat gemeente en politie dan pas 3 dagen vooraf maatregelen nemen?''
Er zijn ook inwoners die politie en gemeente niets verwijten, aldus een bewoner aan de Rijksstraatweg, een van de plekken waar hevige rellen waren. ,,Er is maar een schuldige en dat is de relschopper.'' De saamhorigheid was groot, aldus een andere bezoeker. Een man die zijn mede-inwoners prees omdat die zaterdag met man en macht het dorp weer fatsoeneerden, kreeg een daverend applaus.
De hele zaterdag was er nog opvallend veel politie en mobiele eenheid op de been in het centrum van Haren. Twee pelotons ME, in totaal 120 man, werden uit voorzorg achter de hand gehouden.


Bron: www.MSN.nl (Bericht: ANP)


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Morcik, waar haal jij de info vandaan dat er toch een feestje zou gegeven worden op het voetbalveld met bands? Er is juist luid en duidelijk gezegd in de media dat er GEEN feest is en er GEEN optredens zouden plaats vinden. Al die oproepen dat er band zouden komen waren oproepen die als grap bedoelt waren (net als de leuke foto's van de bebordingen die op de eerste pagina's stonden. Ja er was een voetbalveld aangewezen als ruimte, maar dit is (volgens de verklaringen die ik gehoord heb van de burgemeester en consorten) bedoelt geweest dat mocht het te druk worden op de straat dat ze hier de mensen neer konden zetten. Op een voetbalveld kan je een stuk minder kapot maken dan in een woonwijk.

Dat de beslissing genomen werd om te gaan vegen kwam mijns inziens omdat er niemand naar het veld heen ging (verklaringen van "bezoekers" dat het niet te vinden was, dat men toch in de straat wilde kijken etc) en dan moet je kiezen. Waar die DJ vandaan kwam is mij een beetje vreemd en zou mij niet vreemd zijn als dit ook een twitter gerucht was (net als dat van dat meisje).

Had men hier anders moeten ingrijpen, misschien. Echter bedenk wel dat er een groot deel van de mensen zelf zo dom is geweest om die kant op te gaan terwijl er overal werd gezegd dat er geen feest is en mensen niet moeten komen. Zo zie je maar dat blijkbaar nog een boel mensen kind zijn of zich als kind gedragen, want die doen ook vaak het tegenover gestelde van wat een ouder zegt.

Gepubliceerd: 21 september 2012 13:43

http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article9390801.ece/Oud-voetbalterrein-aangewezen-als-alternatieve-locatie-Haren

Gepubliceerd:  21 september 2012 15:41

http://www.nu.nl/binnenland/2915549/facebookfeest-haren-verhuist-andere-locatie.html

De koppen zeggen genoeg, dáár is het feestje. Het was al in een vrij vroeg stadium te verwachten dat er hordes volk zouden komen.


Ik had gisteravond niet de behoefte om dit onderwerp te volgen.
Ik zal proberen straks mijn licht te laten schijnen over dit afgrijselijke gebeuren.
Zit nu het hele onderwerp te lezen en 1 ding valt mij wel op en dat is onderstaande deel.

Mijn vraag aan MORCIK is dan ook.
Toen jij deze informatie te horen kreeg heb je dan ook al is het via Meld Misdaad Anoniem hier melding van gemaakt ?

Mocht je je antwoord liever via PB delen dan heb ik daar ook geen moeite mee maar naar mijn bescheiden mening moet je
als je deze in mijn ogen zeer relevante informatie ontvangt en het is betrouwbare informatie melden bij Politie en/of Justitie.
Ik zou er persoonlijk niet van uit gaan dat men deze informatie al heeft en het niet melden. Liever iets te veel melden dan zwijgen.

Ik weet niet meer precies waar ik het gelezen heb, maar volgens mij was dat Twitter. Aangezien de topics #Haren en #ProjectX razendsnel gingen kan ik dit niet meer achterhalen. Het flitste echt voorbij en voor ik het weet was ik alweer ergens anders mee bezig, dus ik heb er niets mee gedaan. Maar toen het nog gemoedelijk was, zag ik de volgende foto in de media verschijnen:



Als het dan nog niet duidelijk is dan hebben de handhavende instanties behoorlijk liggen slapen, dus daarom neem ik ze het kwalijk dat ze zo slecht geïnformeerd zijn en ook verkeerd gehandeld te hebben om het feest op de voetbalvelden rond 19:30 af te gelasten, terwijl toen al behoorlijk veel volk op de been was. Ze hadden ook geen reden meer om naar de voetbalvelden te gaan, dus bleven ze hangen. Toen de politie met zachte hand probeerde om de mensen bij de Stationsweg toch weg te krijgen begon de wrijving. Hoe dat escaleerde is inmiddels bekend...


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Hoe meer ik er over lees hoe pissiger ik wordt. Lees net via Tweets van @mickvanwely, verslaggever van DvhN dat er in die nacht in Haren een 84 jarige inwoner in zijn keuken zwaar mishandeld met een hersenbloeding tot gevolg. Politie ziet relatie met de rellen.

Ik leg mijzelf maar een leesverbod op aangaande dit onderwerp want mijn bloed kookt!  >:(


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Het probleem, wat ik nu op het journaal hoor, ligt volgens de bewoners bij de gemeente. Hier kan ik het nimmer mee eens zijn !
Wanneer je als individu daar komt, heb je de morele keuze: Ik ga naar huis, of ik ga meerellen met de rest.
Het blijkt maar weer dat met name de jongeren, als kuddedieren gezien kunnen worden. Wat anderen doen, doe ik ook en het liefst harder/slechter.
De groep verantwoordelijken, dus een bepaald percentage van de aanwezigen gister, hebben bovendien de intelligentie van een kuddedier.

We kunnen alles en iedereen wel de schuld willen geven. De handhavers, gemeente, social-media, het betrokken meisje Merthe.. De enigen die schuld treffen, zijn degene die rotzooi hebben lopen trappen. Niemand meer, niemand minder ! Ja, de gemeente had een alternatief kunnen bieden aan de ongenode gasten, maar hiermee zou je een vrijbrief geven aan alle mensen die een "Project X" in gedachten heeft.
De politie had de boel beter moeten afzetten, is ook zo'n ongegronde mening. Wat hadden ze moeten doen? Als grensposten in de 20e eeuw overal bewapende agenten moeten neerzetten? Zij hebben alles wat in hun macht lag gedaan, om ervoor te zorgen dat de boel rustig bleef. Ze hebben geprobeerd de boel niet te provoceren, door her en der mensen aan te houden voor simpele vergrijpen. Heeft dit geholpen? Nee !

Tja, dit is mijn mening op dit hele gebeuren. Vandaar dat ik ook een voorstander ben van een hardere aanpak. Gummiknuppels, tasers of rubberen kogels zouden wat mij betreft tegen dit soort personen vaker gebruikt mogen worden. Waarom? Simpelweg omdat enkele in onze verharde maatschappij voor niets en niemand respect heeft.