GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012

Auteur Topic: GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012  (gelezen 208021 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Ik heb even een zoektocht gedaan naar 'hooligans' en 'onderweg' op Twitter:

21 sep 17:47 #Hooligans onderweg naar #Haren in Zwolle al trein gesloopt #projectx


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Het probleem, wat ik nu op het journaal hoor, ligt volgens de bewoners bij de gemeente.

Dit roep ik al vanaf het moment dat het misging. Het besluit rond 19:30 het feest op de voetbalvelden af te gelasten én de mensen van de Stationsweg weg te sturen is de doodsteek geweest. Toen begonnen de opstootjes en de rest van de ellende. De hooligans waren toen al opzichtig aanwezig. Je kon aan je water voelen dat het mis zou gaan. De hooligans zijn schuldig aan hun daden, maar de burgemeester is wel de verantwoordelijke om de massa in goede banen te leiden. En daarin heeft hij een grote blunder begaan. En let wel, ik neem de burgemeester het niet kwalijk dat er duizenden mensen op zijn dorp afkomen waar ook nog eens hooligans tussen zitten. Maar als dat gebeurt kun je als burgemeester niet bepaald achterover leunen of wel?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Brandweer oefening in Haren 22 september gaat niet door(22-09-2012)

In verband met het facebookincident gaat de oefening van de Brandweer in Haren, die gepland was op zaterdag 22 september van 09.00 tot 16.00 uur in het centum, niet door.
http://www.haren.nl/over-haren/nieuws_3299/item/brandweer-oefening-in-haren-22-september-gaat-niet-door_12687.html


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Wat te doen als u schade heeft(22-09-2012)

Ik heb schade. Hoe los ik dit op?

    Meld uw schade bij de gemeente via telefoonnummer 0570 783 460. Dit kan vanaf zaterdag 22 september 2012 08.00 uur.
    Het is belangrijk dat u zelf foto’s maakt en uw eigen verzekeringsmaatschappij belt.
    Tot slot is het belangrijk dat u aangifte doet bij de politie. Dit kan via internet: http://www.politie.nl/Aangifte
http://www.haren.nl/over-haren/nieuws_3299/item/wat-te-doen-als-u-schade-heeft_12697.html


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gemeente Haren @GemHaren
Bats vraagt aandacht voor wat er is gebeurd met alle inwoners van #Haren Kippevel! Heel veel impact. Respect voor veerkracht #projectX

Slotronde Korpschef Dros: gezien dat er 400.000 x getwitterd is over #ProjectXharen
Uitvouwen

Schatting tussen 3.000 en 5.000 mensen die gisteren naar Haren kwamen. #ProjectXharen
Uitvouwen

Enorme toestroom van mensen van 050 naar Haren. Waarom niet tegengehouden? Te veel mensen en politie hard nodig op andere plekken #ProjectX

Familie is zeer geemotioneerd. Bgm Bats heeft contact met vader. Ze zijn nog elders. #Haren #projectX
Uitvouwen

Idee van schade? Alleen nog indruk, kunnen geen getallen noemen. #Haren


Persvoorlichter GRN @voorlichter
Eerst low-profile aanpak door politie. Abrupte omslag naar grimmige sfeer. Lijkt door ervaren raddraaiers veroorzaakt te zijn. #projectx

Boodschap aan raddraaiers: de kans dat je gepakt wordt is buitengewoon groot ivm grote hoeveelheid beeldmateriaal. Meld je daarom zelf!

Politiemedewerkers hebben moeten vechten voor hun leven; was geen ruimte om alcoholvebrod te handhaven. #projectx



Gemeente Haren @GemHaren

Heeft u het onderschat, Bats? Nee, we hebben ruim op tijd opgeschaald naar GRIP3. Alle hulpdiensten paraat.Maar mate geweld ongekend #Haren

Dit is een nieuw fenomeen: mobiliserende kracht van social media. Ongekende kracht. Oproep voor zelfreflectie voor iedereen. #Haren
Uitvouwen

Bats: Eigen feest organiseren zou te veel risico's met zich meebrengen. Geen spijt van besluit, mede dankzij adviezen politie en OM #Haren

OM: volstrekt onaanvaardbaar. We gaan snelrecht voeren. Lik op stuk naar verdachten. Groot onderzoek gestart, 25 rechercheurs #Haren

Inzet 250 man ME. Veel geweld tegen hulpverleners. 'Extreem' 'Een wonder dat er geen slachtoffers zijn gevallen' #Haren
Uitvouwen

Korpschef politie Dros: ongekende omvang noor NL. We hebben continu social media gevolgd. Expertise bij collega's Duitsland gehaald. #Haren

Bats: vanmiddag bijeenkomsten voor bewoners en voor ondernemers. Alleen op uitnodiging.

Bats: Ik zag vanochtend dat mensen samen de boel weer opruimden. Ik zag saamhorigheid #Haren

Persconferentie #Haren Burgemeester Bats: gigantische impact voor mijn inwoners en ondernemers door dramatische gebeurtenissen

Veel gestelde vragen Facebook-incident: http://www.haren.nl/projectx/veelgestelde-vragen … #haren

Burgemeester Bats loopt nu het dorp in. Even wat mensen spreken. De pers krijgt 11:00 nieuws in persconferentie in gemeentehuis Haren.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Schade loopt in de miljoenen

De schade door de rellen in Haren van vrijdagavond bedraagt één of enkele miljoenen euro's. Dat schatte het Verbond van Verzekeraars zaterdag.

De organisatie raadt gedupeerden aan contact op te nemen met hun verzekeraar.

Verzekeraars zullen er volgens het verbond alles aan doen om de schade die ze vergoeden, in rekening te brengen bij de veroorzakers van de schade. "De vervuiler betaalt, niet de polishouders'', aldus algemeen directeur Richard Weurding.

Schade aan particuliere eigendommen valt volgens de verzekeraars meestal onder de de opstal- en inboedelverzekering. Ook ondernemers kunnen met hun schade vaak terecht bij hun zakelijke verzekeraar.
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=113761


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Dit roep ik al vanaf het moment dat het misging. Het besluit rond 19:30 het feest op de voetbalvelden af te gelasten én de mensen van de Stationsweg weg te sturen is de doodsteek geweest. Toen begonnen de opstootjes en de rest van de ellende. De hooligans waren toen al opzichtig aanwezig. Je kon aan je water voelen dat het mis zou gaan. De hooligans zijn schuldig aan hun daden, maar de burgemeester is wel de verantwoordelijke om de massa in goede banen te leiden. En daarin heeft hij een grote blunder begaan. En let wel, ik neem de burgemeester het niet kwalijk dat er duizenden mensen op zijn dorp afkomen waar ook nog eens hooligans tussen zitten. Maar als dat gebeurt kun je als burgemeester niet bepaald achterover leunen of wel?

Wat zal er gebeuren wanneer de gemeente een ander initiatief had geboden? Was het dan wel rustig gebleven? Ik denk van niet. Er waren hoe dan ook vechtpartijen/rellen ontstaan, door de willekeur aan "hooligans" . Ook vanuit Almelo (waar ik woon) zijn diverse jongeren richting Haren gereisd, met maar 1 doel voor ogen. Onrust schoppen.
De enorme toeloop richting het dorpje, dat was bovendien organisatorisch niet haalbaar geweest. 25000 Man op een voetbalveld, met een DJ, zonder drank- en eetgelegenheden? Om nog maar te zwijgen over controle op alcoholgebruik, of een EHBO post. Het is niet in een dag haalbaar om dit te regelen.

Tja, ik blijf van mening dat het absoluut niet voorkomen had kunnen worden.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Inwoners bijeen na bizarre avond


Zaterdag werden in Haren letterlijk en figuurlijk de scherven opgeruimd en keken dorpsgenoten elkaar aan: wat is er in 's hemelsnaam gebeurd in onze woonplaats?

De materiële en vaak ook emotionele schade is groot. De relschoppers hebben Haren in shock achtergelaten. Ruim 100 inwoners kwamen zaterdag naar het buurthuis om na te praten. Alleen mensen met een speciale uitnodiging mochten naar binnen. Zij kregen er slachtofferhulp aangeboden.

Later was er ook een bijeenkomst voor ondernemers. Ook bij hen een groot gevoel van saamhorigheid. Kunsthandelaar Paul Heikens moest machteloos toekijken toen de rellen voor zijn deur plaatsvonden. De technische dienst van een naburige elektronicazaak helpt de schade te repareren. Autodealer De Groot was waarschijnlijk een van de zwaarst getroffen zaken; daar werd voor tienduizenden euro's schade aangericht.

Vanaf de vroege ochtend waren inwoners bezig de chaos op te ruimen. Straatklinkers, fietsen, verkeersborden, bijna alles is als gooi-en smijtmateriaal gebruikt bij de rellen. De gemeentelijke milieudienst werd bij het opruimen geholpen door de collega's uit de Stad. Zo kon in in de ochtend het grootste deel van de rommel worden opgeruimd.

De gemeente heeft aangekondigd de schade te willen verhalen op de veroorzakers ervan. Volgens het Verbond van Verzekeraars loopt de schade in de miljoenen.
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=113756


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Ik heb even een zoektocht gedaan naar 'hooligans' en 'onderweg' op Twitter:

21 sep 17:47 #Hooligans onderweg naar #Haren in Zwolle al trein gesloopt #projectx
Wie zegt jou dat deze tweet naar waarheid klopt, kan ook grootspraak zijn van iemand die wat leuks wil plaatsen. Twitter zie ik nu niet en nooit niet als een daadwerkelijk nieuwsmedium waar alles klopt.

Dit roep ik al vanaf het moment dat het misging. Het besluit rond 19:30 het feest op de voetbalvelden af te gelasten én de mensen van de Stationsweg weg te sturen is de doodsteek geweest. Toen begonnen de opstootjes en de rest van de ellende. De hooligans waren toen al opzichtig aanwezig. Je kon aan je water voelen dat het mis zou gaan. De hooligans zijn schuldig aan hun daden, maar de burgemeester is wel de verantwoordelijke om de massa in goede banen te leiden. En daarin heeft hij een grote blunder begaan. En let wel, ik neem de burgemeester het niet kwalijk dat er duizenden mensen op zijn dorp afkomen waar ook nog eens hooligans tussen zitten. Maar als dat gebeurt kun je als burgemeester niet bepaald achterover leunen of wel?
Daar knip je wel even de redenering weg dat hij dat juist niet bedoelt. Had dit anders aangepakt kunnen worden? Ja misschien wel, maar het is zeker niet terrecht om dit in de schoenen te schuiven van de burgemeester en politie. Ze waren voor bereid op een oploop van diverse mensen (ondanks dat ze hadden gezegd dat met niet moet komen) maar net als met voetbalwedstrijden kan je nooit helemaal voorspellen wat een groep mensen gaat doen als er een enkeling een rare kronkel krijgt. Als jij dit had wilen voorkomen dan had half noord nederland moeten worden afgegrendeld. A28 dicht door er politieposten neer te zetten en alle personalia opschrijven, de treinen die er stoppen compleet controleren op "nare" mensen en ook van iedereen de personalia te registreren. Willen we dat, nee dat willen we ook niet. Maar helaas laten een aantal halve zielen zien dat het blijkbaar wel moet omdat een stel hollandse kaalkoppen een "feestje" willen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Dit roep ik al vanaf het moment dat het misging. Het besluit rond 19:30 het feest op de voetbalvelden af te gelasten én de mensen van de Stationsweg weg te sturen is de doodsteek geweest. Toen begonnen de opstootjes en de rest van de ellende. De hooligans waren toen al opzichtig aanwezig. Je kon aan je water voelen dat het mis zou gaan. De hooligans zijn schuldig aan hun daden, maar de burgemeester is wel de verantwoordelijke om de massa in goede banen te leiden. En daarin heeft hij een grote blunder begaan. En let wel, ik neem de burgemeester het niet kwalijk dat er duizenden mensen op zijn dorp afkomen waar ook nog eens hooligans tussen zitten. Maar als dat gebeurt kun je als burgemeester niet bepaald achterover leunen of wel?

Kortom, we moeten de Burgemeester maar ontslaan? Omdat hij een feest wat er helemaal niet was niet heeft door laten gaan? Even heel erg kort gezegt. Er is al uren voordat die mafketels naar Haren kwamen al verteld dat er totaal geen feest zou zijn in Haren, en zij verzocht zijn niet naar Haren te komen. Je moet nu niet de zaken gaan omdraaien en de schuld bij de Burgemeester neerleggen.