GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012

Auteur Topic: GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012  (gelezen 206619 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Het "straffen" van Facebook (in dit geval het internetmiddel) blijf ik ook terecht vinden met een simpele ingreep in hun software kun je als "middel" een grote bijdrage leveren in het voorkomen van dit soort ongewenste feesten en de bijkomende rellen.

En dan? Alle media ook straffen omdat zij de mensen die het nog niet via Facebook hadden gehoord er van op de hoogte hebben gebracht? De complete media-hipe rondom het hele gebeuren zou ook zomaar eens iets bij hebben kunnen dragen aan de totale chaos ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
EXTREEM GEWELD TEGEN POLITIEMEDEWERKERS

Nederland en dan meer specifiek de Groningse gemeente Haren is gisteravond keihard geconfronteerd met extreem geweld tegen politiemedewerkers en overige hulpverleners. Wat begon als een uit de hand gelopen uitnodiging via Facebook voor een "sweet sixteen feest" eindigde in een ware veldslag tussen (georganiseerde) relschoppers contra een politiemacht van maar liefst 500 medewerkers.

Ondanks het feit dat zowel de vader van het betrokken meisje, de burgemeester van de gemeente Haren en de politie diverse oproepen deden om niet naar de gemeente Haren te komen was het gisteravond een drukte van belang in dit relatief zo rustige dorp. Volgens een ruwe schatting waren tussen de 5000 en 10000 veelal jonge volwassenen ondanks de oproepen toch gekomen.
Na een aanvankelijk rustige start liep e.e.a. vroeg op de avond finaal uit de hand. De ME pelotons en overige hulpverleners werden bekogeld met zwaar vuurwerk, trottoirbanden, stoeptegels, flessen en andere zaken die men voorhanden had. Het gevolg was een ware slag tussen raddraaiers en politie. Ook werden in het centrum van Haren winkelruiten ingegooid en winkels leeggehaald.
Blijkens de eerste mededelingen zijn er bij de politie meerdere lichtgewonden gevallen terwijl er daarnaast ook bij de jongeren zo'n 30 gewonden zijn gevallen.
Inmiddels zijn er zo'n 35 relschoppers aangehouden en is een speciaal rechercheteam van 25 rechercheurs  opgestart om nader onderzoek uit te voeren.
Volgens de Hoofd Officier van Justitie in Groningen Hessel Schut  zullen de verdachten daar waar mogelijk tot aan de zitting vast blijven zitten en zal snelrecht toegepast worden. Niemand van de relschoppers mag de dans in deze ontspringen. Er is inmiddels veel filmmateriaal voorhanden. De politie doet een oproep om ook ander filmmateriaal ter beschikking te stellen aan het onderzoeksteam.

Tijdens een persconferentie op zaterdagochtend stelde Korpschef Oscar Drost dat de agressie tegen politie en andere hulpverleners ongekend groot was. Zelden heeft  deze mate van extreem geweld tegen de Nederlandse politie en hulpverleners op deze schaal plaatsgevonden.

De Politiebond ANPV verafschuwt deze geweldsexplosie tegen onze politiemedewerkers en overige hulpverleners. Wij spreken de wens uit dat er zware straffen opgelegd worden tegen de raddraaiers en dat niemand van deze groep zijn straf kan ontlopen.
http://www.anpv.nl/nieuws/extreem-geweld-tegen-politiemedewerkers.aspx


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Tja, dat hoort een beetje bij radio wat mij betreft. Een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid, schoppen tegen bepaalde dingen. Dat er vervolgens een stel relschoppers tussen zitten kun je de dj's niet aanrekenen. Die waren zonder radio ook wel gekomen.als we 'middelen' gaan bestraffen, kom je zeker op internet op een glijdende schaal terecht. Internetvrijheid is een belangrijk iets, en als iemand er niet mee om kan gaan, is dat hun probleem, niet die van het middel.

Ik ben vrijdagavond om 21.30 aan het werk gegaan. Op dat moment was het geen gezellig feestje meer. Toch hoorde ik op de radio een dj vertellen dat er in Haren een feestje was.... Burgerlijke ongehoorzaamheid is 1. Opruiing is 2. Als je een publiek persoon bent, moet je nadenken over wat je zegt en schrijft. Burgerlijke ongehoorzaamheid is iets waar je in de rol van radiomaker erg voorzichtig mee moet zijn. Zouden er mensen gekomen zijn zonder herhaaldelijke oproepen via de radio? Vast. Zouden er minder mensen gekomen zijn zonder herhaaldelijke oproepen via de radio? Waarschijnlijk. En daar gaat het juist om. Ik heb maar weinig tot geen zelfreflectie gehoord van al deze dj's. Slechts een heeft een "excuus" aangeboden.

Internetvrijheid is niets, internet is het medium. Toegang tot het medium kan zijn. Vrijheid van meningsuiting is waar het hier om draait. Het probleem met het medium is dat er geen beperkingen aan zijn, niet binnen het medium en niet bij de gebruikers. Op het moment dat vrijheid van meningsuiting doorslaat moeten er middelen zijn om daar op te reageren.
Digitaal onderzoek


3Dfog

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
We leven in een tolerant land

http://www.youtube.com/watch?v=heir4tIRBvo

Kijk op 6.24 min......paars trainingsjasje......die is naar mijn mening niet veel ouder dan een jaar of 12

Dit land is veelste tolerant geworden en papa en mama hebben het te druk met andere dingen.
En schade betalen....nuhhhhh daar beginnen we niet aan. Want dit is de schuld van iedereen, maar zeker niet van het kind en de ouders.
Ik denk dat i van pappie en mammie de nieuwe Iphone 5 krijgt




klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
En dan? Alle media ook straffen omdat zij de mensen die het nog niet via Facebook hadden gehoord er van op de hoogte hebben gebracht? De complete media-hipe rondom het hele gebeuren zou ook zomaar eens iets bij hebben kunnen dragen aan de totale chaos ::)

Nee niet alle media dat zou te gek worden, je kunt twitter niet straffen voor iets wat via een andere medium de wereld in geholpen, het gaat mij in dit geval specifiek om facebook.
De instellingen van facebook verplichten je om een vinkje te plaatsen indien je oproep voor een beperkte groep bedoeld is, facebook wenst de optie niet te veranderen naar standaard een beperkte groep en vinken als het een algemene oproep betreft. Facebook weet inmiddels ook (en anders zijn ze daar net zo wereldvreemd als de rugpatient die klappen kreeg) dat de huidige werkwijze al diverse keren heeft geleid tot onbedoelde feesten en ongeregeldheden.
Door het instand houden van de huidige instellingen werkt een medium als facebook bewust mee aan het veroorzaken van dit soort situaties.

Nu in deze situatie zou ik als ik slachtoffer zou zijn zou ik zeker een poging wagen om facebook aansprakelijk te stellen wegens het bewust faciliteren in dit soort grappen en deze mogelijkheid tot het vergeten te plaatsen van een vinkje wordt bewust instand gehouden terwijl men de gevolgen terdege kent....

Ik zie dit het zelfde als het rijden zonder rijbewijs, en daarmee onverzekerd maar de bewuste persoon niet aangeven...
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Hmm gaan op Twitter de geruchten van een Project X feestje hier in Heemskerk vanavond.. Mag hopen van niet..
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
http://www.youtube.com/watch?v=heir4tIRBvo

Kijk op 6.24 min......paars trainingsjasje......die is naar mijn mening niet veel ouder dan een jaar of 12

Dit land is veelste tolerant geworden en papa en mama hebben het te druk met andere dingen.
En schade betalen....nuhhhhh daar beginnen we niet aan. Want dit is de schuld van iedereen, maar zeker niet van het kind en de ouders.
Ik denk dat i van pappie en mammie de nieuwe Iphone 5 krijgt
Gisteren plaatste Red dit persbericht

Citaat
Relschoppers Haren melden zich

Op verschillende politiebureaus hebben zich vandaag mensen gemeld die gisternacht betrokken waren bij de rellen in de Groningse plaats Haren, of die daarover een verklaring willen afleggen. In een aantal gevallen waren de ouders erbij.De politie in Haren heeft nog geen overzicht van het aantal relschoppers dat zichzelf heeft gemeld. Loco-burgemeester Remco Kouwenhoven zei in Nieuwsuur: "Laat dat melden vooral doorgaan, want sommige mensen hebben zich behoorlijk misdragen."

200 tips
De korpschef had relschoppers er ook toe opgeroepen zich te melden, om te voorkomen dat ze van hun bed worden gelicht. De politie heeft zeker 200 tips over verdachten binnen en er komen steeds meer beelden van de rellen vrij waarop raddraaiers en plunderaars duidelijk te herkennen zijn. "Dat loopt opsporingstechnisch prima", zegt de politie.

Er is een team van 25 rechercheurs op de zaak gezet.

Aangifte
De politie heeft nog geen overzicht van het aantal inwoners en ondernemers dat aangifte heeft gedaan van bijvoorbeeld vernieling, mishandeling, brandstichting en plundering.
http://nos.nl/artikel/421770-relschoppers-haren-melden-zich.html

Mooi dat er toch nog gezonde ouders zijn, die hun lieftallige kroost bij de politie afleveren, zodat hun lieftallige kroost hun verdiende beloning niet mislopen. Ik hoop dat meer ouders van deze minkukels dit gaan doen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Hmm gaan op Twitter de geruchten van een Project X feestje hier in Heemskerk vanavond.. Mag hopen van niet..

Het gebeuren van "Project X" is nu even 'trending' en zodoende wordt er al gauw opgeroepen tot een feest. Na de enorme belangstelling die er voor Project X Haren geweest is, denken veel individuen dat iets dergelijks ook op andere plaatsen tot stand kan komen. Zo werd nog tijdens het 'feest' in Haren al aangekondigd dat er ook feesten in Amersfoort en Gouda zouden komen, waarna er veel andere plaatsen volgden.

Het risico is dat door de kracht en vooral de snelheid van de social media er in zeer korte tijd veel mensen bij elkaar kunnen komen, zoals gisteren in Schiedam. Via twitter, whatsapp of facebook kunnen in korte tijd grote groepen jongeren gemobiliseerd worden. Dat was ook de kracht van de "London Riots", waar vai de social media een locatie werd genoemd en vervolgens iedereen daarheen kwam. Daar was voor de politie nauwelijks grip op te houden.

Maar goed: ik denk dat deze hype snel weg zal trekken en na de ervaringen in Haren zullen de gemeenten en politiekorpsen ook niet meer het risico willen nemen dat het fout gaat. Preventief 'feestvierders' wegsturen lijkt dus de beste optie... ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Werkelijk ongelooflijk wat er in Haren gebeurt is. Dit had niet mogen gebeuren. Er zijn in dit topic al veel "schuldigen" aangewezen. Toch blijven het in mijn ogen alleen de relschoppers die schuldig zijn. Een man van 84 jaar zijn kaak gebroken en een lichte hersenbloeding slaan met een stoeptegel? Zijn ze wel helemaal gezond? Flink aanpakken. Materiale schade tot daar aan toe, maar een man in de laatste jaren van zijn leven zo toetakelen, dat gaat er bij mij dus echt niet in.

Al het rellende volk moet flink aangepakt worden. Grote/hoge straffen en geldboetes, en laat die straffen en geldboetes ook in het nieuws komen. Het moet de jeugd afschrikken. Er is duidelijk gezegt niet te komen. Als er de volgende keer zo'n "Project X" feest komt, dan zal daar zeker veel jeugd op afkomen. Ze zien nou wat ze allemaal hebben kunnen doen. Hoe "stoer" het is om dat mee te maken, het lokt alleen maar meer volk. Die straffen moeten daar tegenover staan, en meer indruk maken dan de "o zo leuke sfeer".

En mocht het dan een volgende keer toch gebeuren? Rubber kogels, waterkanonnen etcetera. Het excuus geen waterkanonnen beschikbaar is weggeveegd. De brandweer heeft genoeg TAS. Desnoods een waterwerper vanuit amsterdam die richting uit.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.