GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012

Auteur Topic: GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012  (gelezen 206527 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Als je dan toch duizenden mensen op je stoep hebt, wat heb je dan? Dan heb je duizenden mensen die niet naar je willen luisteren. Gaan de alarmbellen niet rinkelen? Dit is het moment dat ik verwacht dat overheden adequaat ingrijpen, want ik als burger kan dat helaas niet. Of moet ik de politie bellen dat ze wakker moeten worden? Om 19:30 besluiten ze te handhaven met het vriendelijke verzoek om de Stationsweg te verlaten. Gaat dat werken met weinig politiecapaciteit en duizenden mensen die blijk hebben gegeven niet te willen luisteren naar de eerder gedane oproepen? In die tussentijd hebben ze allemaal flink kunnen zuipen (was gewoon op de livestream te zien die ik vanaf 16:00 aanhad). Ik ben dan geen politieagent, ook geen helderziende, maar ik wist toen ik die kapotgeslagen flessen bier op de grond zag dat het een voedingsbodem was voor een potentiële rel. En dan ook nog eens een feest op het voetbalterrein verbieden wat twitterend rond ging. Toen begon de verveling, de brandjes, de opstootjes en een rel waar de ME totaal niet tegenop gewassen was. Pas laat in de nacht nadat er eindelijk voldoende versterking was, maar toen was het dorp al gesloopt.

Natuurlijk mag je dat slim vinden, maar ik vind het oliedom. En ik zou willen dat ik als burger iets kon doen, maar dit valt toch echt onder de verantwoordelijkheid van de overheid, in dit geval gemeente en politie. Maar getuige de krantenknipsels zoeken ze liever de schuld ergens anders. Ik hou mijn hart vast voor de toekomst...

Wederom leg jij de verantwoordelijkheid bij de overheid. En die hoort daar niet thuis. Die mensen hadden weg moeten blijven uit Haren. Dat is ze herhaaldelijk verteld door diezelfde overheid. En waarschijnlijk is men begonnen met het oproepen van versterkingen zodra men het vermoeden had dat het echt uit de klauw ging gieren. Nederland is niet groot, maar het duurt gewoon lang voordat extra pelotons ME zijn opgeroepen, opgetuigd, onderweg en terplaatse zijn.

Jij houd je hart vast voor de toekomst. Ik doe dat ook. Maar niet om dezelfde reden.  :-\


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ik stel de burgemeester ook verantwoordelijk, daar draai ik niet omheen. Rond 19:30 heeft hij gekozen om hand te haven in plaats van af te leiden. Alle gevolgen die daaruit voortvloeien is ook zijn verantwoordelijkheid.

Tuurlijk, de dj's, Facebook, Twitter, de media, en verzin maar raak wat je verzinnen kunt, ze hebben allemaal schuld. Maar de overheid, die is perfecto mundo geweest in Haren, dat hebben we gezien, dankzij die media die hier verketterd wordt.
Het schijnt er bij jou nog niet in te willen dat er heel wat gebeurt is om die rellen te voorkomen. In feitte is dat al begonnen door te blijven verkondigen dat mensen vooral niet naar Haren te komen. Dat is niet 1x gezegt, dat is talloze malen gemeld in diverse media. Je moet wel onder een hele grote steen hebben gelegen om die berichten niet te hebben gehoort. Blijkbaar heb jij die berichten ook gemist, want anders bleef je nu niet constant in hetzelfde kringetje ronddraaien.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Misschien wat offtopic, maar een vraagje:

Was het een mogelijkheid geweest dat de politie gedurende de hele dag iedereen die naar Haren kwam, nog voor de stad registreerde?
Gewoon op het station voor mensen naar buiten lopen door een fuik, iedereen vragen zich te legitimeren, foto maken en NAW gegevens er bij. Dat schrikt natuurlijk al enorm af voor mensen die van plan zijn rotzooi te trappen + het identificeren van mensen op beelden van de rellen is erg eenvoudig. Je hebt immers foto's van mensen in de zelfde kleding etc. Na afloop van het geheel en als de relschoppers geïdentificeerd zijn alle data weer vernietigen en klaar.

Kan zo iets?

-De minimaal 5.000 "bezoekers" kwamen per trein, auto, scooters, fietsen etc. via verschillende invalswegen. Zou veel extra  en verspreidde, zichtbare inzet betekenen.
- Wat doe je met de mensen die zich niet kunnen legitimeren. ( gisteren in Schiedam werden de mensen van een verdachte groep die zich niet konden identificeren aangehouden.) Logistiek probleem in de situatie van Haren.
- Ik heb heel veel relschoppers herkenbaar in aktie gezien. Er werd gefilmd door de media, nieuwsgierigen, politie en relschoppers. Het leek in praktijk geen enorm beletsel of schrik te geven bij de raddraaiers. (afgezien van het belagen van een filmer)
- Veel relschoppers zijn herkenbaar op beelden en foto's die in de rustige periode werden gemaakt. Veel kleding was identiek, soms werd er omgekleed of vermomming op gedaan.

Je idee lijkt me rond Haren al prefentief minder haalbaar, en ik vraag me af of er al niet fotoboeken (zgn "smoelenboeken" zoals bij opleidingen)  van bekende feestbeesten in gebruik zijn.?
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Harense partijen willen spoeddebat

HAREN - De partijen CDA, D66 en Gezond Verstand Haren in de Harense gemeenteraad hebben zondag een spoeddebat aangevraagd over de rellen van vrijdagavond.
 

''De overheid heeft als kerntaak het beschermen van haar inwoners en hun eigendommen en het zorgen voor veiligheid. Dat is vrijdagavond niet gelukt. Zelfs de veiligheid van politiemensen en hulpverleners werd ernstig bedreigd. Ook is het niet gelukt een noodverordening te handhaven'', schrijven de partijen. Volgens de partijen zijn er veel vragen te beantwoorden.

Of en wanneer het spoeddebat zal plaatsvinden is nog niet bekend.

Bijeenkomst

De gemeente houdt maandagavond een tweede bijeenkomst voor inwoners die behoefte hebben te praten.

Harenaren kunnen vanaf 20.15 uur terecht in 't Gorechthuis als ze hun ervaringen willen delen of vragen hebben, schrijft Bats. ''Het is ongekend wat de inwoners van Haren is overkomen. Ik hoop dat we dit nooit weer hoeven mee te maken'', aldus Bats.

Zwaargewond

De 84-jarige man die tijdens de rellen in het dorp zwaargewond raakte, is weer thuis. Hij maakt het naar omstandigheden goed.

De bejaarde man gaat maandag weer naar het ziekenhuis om te worden behandeld. Hij kreeg vrijdagavond in de bijkeuken van zijn huis een tegel tegen z'n hoofd aan, waarna hij buiten westen raakte.

In het ziekenhuis bleek dat hij zijn kaak had gebroken, zijn ribben had gekneusd en ook dat hij een lichte hersenbloeding had opgelopen.

De politie onderzoekt het incident. Vlak voordat de man door de tegel werd getroffen, zag hij een onbekende man in de bijkeuken staan. Het is niet duidelijk of het slachtoffer met de tegel is geslagen of dat de steen tegen zijn hoofd is gegooid
http://www.nu.nl/binnenland/2916902/harense-partijen-willen-spoeddebat.html?utm_source=twitter&utm_medium=socialmedia&utm_campaign=nunl_twitter


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Ik stel de burgemeester ook verantwoordelijk, daar draai ik niet omheen. Rond 19:30 heeft hij gekozen om hand te haven in plaats van af te leiden.
Toch bijzonder om te zien hoe je keer op keer de plank volledig mis slaat. Jij denkt dat men met wat afleiding niet was gaan rellen. In je andere berichten prijs je jezelf de hemel in omdat jij zo goed was om te ontdekken dat er hooligans onderweg waren naar het dorp. Jij denkt toch niet werkelijk dat die hooligans van plan waren om rustig naar een dj te gaan staan luisteren? Die waren er alleen maar op uit om te rellen en laten zich echt niet verleiden door een dj.

Overigens maakt de burgemeester wel degelijk deel uit van de groep schuldigen, al neem ik het de mensen die de aanleiding hebben gegeven tot deze situatie meer kwalijk dan de mensen die de gevolgen hebben gepoogd te beperken.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Als je dan toch duizenden mensen op je stoep hebt, wat heb je dan? Dan heb je duizenden mensen die niet naar je willen luisteren. Gaan de alarmbellen niet rinkelen? Dit is het moment dat ik verwacht dat overheden adequaat ingrijpen, want ik als burger kan dat helaas niet. Of moet ik de politie bellen dat ze wakker moeten worden? Om 19:30 besluiten ze te handhaven met het vriendelijke verzoek om de Stationsweg te verlaten. Gaat dat werken met weinig politiecapaciteit en duizenden mensen die blijk hebben gegeven niet te willen luisteren naar de eerder gedane oproepen? In die tussentijd hebben ze allemaal flink kunnen zuipen (was gewoon op de livestream te zien die ik vanaf 16:00 aanhad). Ik ben dan geen politieagent, ook geen helderziende, maar ik wist toen ik die kapotgeslagen flessen bier op de grond zag dat het een voedingsbodem was voor een potentiële rel. En dan ook nog eens een feest op het voetbalterrein verbieden wat twitterend rond ging. Toen begon de verveling, de brandjes, de opstootjes en een rel waar de ME totaal niet tegenop gewassen was. Pas laat in de nacht nadat er eindelijk voldoende versterking was, maar toen was het dorp al gesloopt.

Natuurlijk mag je dat slim vinden, maar ik vind het oliedom. En ik zou willen dat ik als burger iets kon doen, maar dit valt toch echt onder de verantwoordelijkheid van de overheid, in dit geval gemeente en politie. Maar getuige de krantenknipsels zoeken ze liever de schuld ergens anders. Ik hou mijn hart vast voor de toekomst...

Omdat jij er maar steeds van uit gaat dat de burgemeester A. helderziende moet zijn en had moeten weten dat het zo ontzettend uit de hand zou gaan lopen en onnoemelijke aantallen ME achter de hand had moeten houden B. dat jij er kennelijk van uit gaat dat de werking van al die pillenpoeders/alcohol, de agressie, vooropgezette plannen om te gaan rotzooien etc. allemaal niet aan de orde zou zijn geweest als de burgemeester door de omstandigheden gedwongen (...) maar dat feestje had gegeven op dat voetbalveld. Jij gaat er echt van uit dat de volledige 100% van degenen die waren afgereisd naar Haren alleen maar voor een leuk feestje kwamen zonder enige bijbedoelingen.

Jouw theorie gaat wellicht op voor de meelopers en toeschouwers; die hadden zich minder verveeld. En misschien dat wat verdwaalde meelopers dan idd niet waren gaan vernielen. Maar het feit dat tientallen debielen in staat en bereid bleken om die stad te vernielen, geeft mij de overtuiging dat dat ook zonder meer gebeurd zou zijn. Wellicht met wat minder toeschouwers ivm feest op voetbalveld, maar ze zouden zeker hebben plaatsgevonden.

En nogmaals, de schuld van de rellen ligt bij de vernielers en nergens anders. Zonder vernielers geen vernielingen.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354

Wederom leg jij de verantwoordelijkheid bij de overheid. En die hoort daar niet thuis. Die mensen hadden weg moeten blijven uit Haren. Dat is ze herhaaldelijk verteld door diezelfde overheid. En waarschijnlijk is men begonnen met het oproepen van versterkingen zodra men het vermoeden had dat het echt uit de klauw ging gieren. Nederland is niet groot, maar het duurt gewoon lang voordat extra pelotons ME zijn opgeroepen, opgetuigd, onderweg en terplaatse zijn.

Jij houd je hart vast voor de toekomst. Ik doe dat ook. Maar niet om dezelfde reden.  :-\

Lees goed wat je nu schrijft in het vetgedrukte gedeelte. Dit fenomeen heet wensdenken. Iets wat ik bij bestuurders en beleidsmakers erg vaak zie. Wij leven niet in een wens, maar in de realiteit. De realiteit is dat er duizenden mensen op je stoep staan. Ze willen niet luisteren en ze nuttigen drank. Natuurlijk hebben ze schuld als ze iets verkeerds doen, maar wat heb je aan schuldvraag? We hadden ook geen politie kunnen inzetten waardoor er nog steeds schuldvraag is, maar het schadebedrag en het aantal gewonden wellicht groter wordt. Durf je nog steeds te beweren dat de overheid geen verantwoordelijkheid heeft? Waarom zouden burgemeester en politie überhaupt nog iets doen als ze toch onschendbaar zijn? Ik vind je mening ronduit bizar dat de overheid geen enkele verantwoordelijkheid zou hebben. Dat hebben ze wel degelijk, daar betaal ik belasting voor. En als ik vind dat ze gefaald hebben dan ventileer ik mijn mening. Ik niet alleen, ook veel bewoners van Haren vinden dat de burgemeester onvoldoende gehandeld heeft. En nogmaals, ik neem de burgemeester niet kwalijk dat hij ongevraagd duizenden mensen op zijn stoep heeft gekregen, maar wel de manier hoe hij ermee is omgegaan.


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Het schijnt er bij jou nog niet in te willen dat er heel wat gebeurt is om die rellen te voorkomen. In feitte is dat al begonnen door te blijven verkondigen dat mensen vooral niet naar Haren te komen. Dat is niet 1x gezegt, dat is talloze malen gemeld in diverse media. Je moet wel onder een hele grote steen hebben gelegen om die berichten niet te hebben gehoort. Blijkbaar heb jij die berichten ook gemist, want anders bleef je nu niet constant in hetzelfde kringetje ronddraaien.

In de middag was er in de media te lezen dat het feest verplaatst is naar het voetbalveld (ik ga die link nu niet voor de 4e keer neerzetten, lees maar terug als je het gemist hebt). Zij die wisten dat er geen feest was hadden geen boodschap aan die oproepen en/of kwamen om te rellen.

Toch bijzonder om te zien hoe je keer op keer de plank volledig mis slaat. Jij denkt dat men met wat afleiding niet was gaan rellen. In je andere berichten prijs je jezelf de hemel in omdat jij zo goed was om te ontdekken dat er hooligans onderweg waren naar het dorp. Jij denkt toch niet werkelijk dat die hooligans van plan waren om rustig naar een dj te gaan staan luisteren? Die waren er alleen maar op uit om te rellen en laten zich echt niet verleiden door een dj.

Overigens maakt de burgemeester wel degelijk deel uit van de groep schuldigen, al neem ik het de mensen die de aanleiding hebben gegeven tot deze situatie meer kwalijk dan de mensen die de gevolgen hebben gepoogd te beperken.

Dan moet je toch echt moeite doen om te lezen wat ik tot nu toe heb geschreven. Ik weet dat het veel is, maar ik moet constant herhalen dat als je onvoldoende capaciteit hebt je niet moet handhaven, maar afleiden door ze naar het voetbalveld te lokken. Ik heb nergens beweerd dat als ze eenmaal daar zijn dat er geen rellen zouden uitbreken, dat interpreteer je toch echt zelf. Ik heb meerdere malen aangegeven dat de menigte en de eventuele schade op de voetbalvelden beter te overzien is.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Lees goed wat je nu schrijft in het vetgedrukte gedeelte. Dit fenomeen heet wensdenken. Iets wat ik bij bestuurders en beleidsmakers erg vaak zie. Wij leven niet in een wens, maar in de realiteit. De realiteit is dat er duizenden mensen op je stoep staan. Ze willen niet luisteren en ze nuttigen drank. Natuurlijk hebben ze schuld als ze iets verkeerds doen, maar wat heb je aan schuldvraag? We hadden ook geen politie kunnen inzetten waardoor er nog steeds schuldvraag is, maar het schadebedrag en het aantal gewonden wellicht groter wordt. Durf je nog steeds te beweren dat de overheid geen verantwoordelijkheid heeft? Waarom zouden burgemeester en politie überhaupt nog iets doen als ze toch onschendbaar zijn? Ik vind je mening ronduit bizar dat de overheid geen enkele verantwoordelijkheid zou hebben. Dat hebben ze wel degelijk, daar betaal ik belasting voor. En als ik vind dat ze gefaald hebben dan ventileer ik mijn mening. Ik niet alleen, ook veel bewoners van Haren vinden dat de burgemeester onvoldoende gehandeld heeft. En nogmaals, ik neem de burgemeester niet kwalijk dat hij ongevraagd duizenden mensen op zijn stoep heeft gekregen, maar wel de manier hoe hij ermee is omgegaan.

Ok, jou oplossing is dan bij dit soort berichten het hele dorp/stad/provincie volledig afsluiten en iedereen de toegang weigeren? Dat is volkomen onrealistisch. Ik weet dat wensdenken niet werkt en ga er ook niet vanuit. Maar een stukje reflectie naar andere betrokken partijen in deze discussie is niet onterecht volgens mij.
Digitaal onderzoek


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
In de middag was er in de media te lezen dat het feest verplaatst is naar het voetbalveld (ik ga die link nu niet voor de 4e keer neerzetten, lees maar terug als je het gemist hebt). Zij die wisten dat er geen feest was hadden geen boodschap aan die oproepen en/of kwamen om te rellen.

Dan moet je toch echt moeite doen om te lezen wat ik tot nu toe heb geschreven. Ik weet dat het veel is, maar ik moet constant herhalen dat als je onvoldoende capaciteit hebt je niet moet handhaven, maar afleiden door ze naar het voetbalveld te lokken. Ik heb nergens beweerd dat als ze eenmaal daar zijn dat er geen rellen zouden uitbreken, dat interpreteer je toch echt zelf. Ik heb meerdere malen aangegeven dat de menigte en de eventuele schade op de voetbalvelden beter te overzien is.

Het voetbalveld is ongeschik als festival terrein. Het is hooguit (en zo ook genoemd) geschikt als locatie om tijdelijk een grote groep mensen te bergen. Er is regelmatig duidelijk in de media gebracht dat er geen feest was, ook niet op de locatie van het voetbal terrein.
Digitaal onderzoek