GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012

Auteur Topic: GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012  (gelezen 206521 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Omdat jij er maar steeds van uit gaat dat de burgemeester A. helderziende moet zijn en had moeten weten dat het zo ontzettend uit de hand zou gaan lopen en onnoemelijke aantallen ME achter de hand had moeten houden B. dat jij er kennelijk van uit gaat dat de werking van al die pillenpoeders/alcohol, de agressie, vooropgezette plannen om te gaan rotzooien etc. allemaal niet aan de orde zou zijn geweest als de burgemeester door de omstandigheden gedwongen (...) maar dat feestje had gegeven op dat voetbalveld. Jij gaat er echt van uit dat de volledige 100% van degenen die waren afgereisd naar Haren alleen maar voor een leuk feestje kwamen zonder enige bijbedoelingen.

Jouw theorie gaat wellicht op voor de meelopers en toeschouwers; die hadden zich minder verveeld. En misschien dat wat verdwaalde meelopers dan idd niet waren gaan vernielen. Maar het feit dat tientallen debielen in staat en bereid bleken om die stad te vernielen, geeft mij de overtuiging dat dat ook zonder meer gebeurd zou zijn. Wellicht met wat minder toeschouwers ivm feest op voetbalveld, maar ze zouden zeker hebben plaatsgevonden.

En nogmaals, de schuld van de rellen ligt bij de vernielers en nergens anders. Zonder vernielers geen vernielingen.

Diepe zucht.... 17:45, toen vernam ik dat er hooligans onderweg waren. De volgende keer bel ik de politie, beloofd. Want de eigen alarmbellen functioneren onvoldoende.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Lees goed wat je nu schrijft in het vetgedrukte gedeelte. Dit fenomeen heet wensdenken. Iets wat ik bij bestuurders en beleidsmakers erg vaak zie. Wij leven niet in een wens, maar in de realiteit. De realiteit is dat er duizenden mensen op je stoep staan. Ze willen niet luisteren en ze nuttigen drank. Natuurlijk hebben ze schuld als ze iets verkeerds doen, maar wat heb je aan schuldvraag? We hadden ook geen politie kunnen inzetten waardoor er nog steeds schuldvraag is, maar het schadebedrag en het aantal gewonden wellicht groter wordt. Durf je nog steeds te beweren dat de overheid geen verantwoordelijkheid heeft? Waarom zouden burgemeester en politie überhaupt nog iets doen als ze toch onschendbaar zijn? Ik vind je mening ronduit bizar dat de overheid geen enkele verantwoordelijkheid zou hebben. Dat hebben ze wel degelijk, daar betaal ik belasting voor. En als ik vind dat ze gefaald hebben dan ventileer ik mijn mening. Ik niet alleen, ook veel bewoners van Haren vinden dat de burgemeester onvoldoende gehandeld heeft. En nogmaals, ik neem de burgemeester niet kwalijk dat hij ongevraagd duizenden mensen op zijn stoep heeft gekregen, maar wel de manier hoe hij ermee is omgegaan.

Ok, volgende keer maar het hele dorp afgrendelen dan? Rubberkogels inzetten? 1000 mariniers de straat op sturen? Je moet weten dat de wet grenzen aan staatsnoodrecht stelt. De burgermeester is niet almachtig en de politie toch wel niet. Er zijn zowel financieel als juridisch als fysiek simpelweg niet voldoende middelen voorhanden om alle denkbare opties te neutraliseren.

De vraag is niet wie er verantwoordelijk is. Dat is evident. De relschoppers voor alle schade en kosten en de overheid voor openbare orde en veiligheid. Helaas kost het handhaven van dat laatste exponentieel veel meer dan het veroorzaken van dat eerste. Wil je dat uitsluiten? Prima, betaal maar meer belasting.

Als je het blijkbaar allemaal beter weet dan stel ik voor dat je stopt met je energie in forum posts stoppen, en heel snel voor minister gaat solliciteren.

Nog even over het "alternatieve feest": hou maar op daarover want dat organiseer je niet even in een paar dagen voor zoveel mensen (en ja die ervaring heb ik.) Daarnaast is het belonen van het negeren van oproepen van de gemeente gewoon het domste wat je kan doen. Je schept een precedent voor de toekomst ("kom we gaan met x 1000 personen naar plaats y, wellicht organiseert de gemeente het feest dan wel"). Als je het nou over wensdenken hebt dan is denken dat dit niet gebeurt een uitermate goed voorbeeld daarvan.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
In de middag was er in de media te lezen dat het feest verplaatst is naar het voetbalveld
Het feest was niet verplaatst want er was geen feest. Ze hadden een opvanglocatie gemaakt welke ze konden gebruiken indien nodig. Dat ze die niet gebruikt hebben zal zo zijn redenen hebben gehad die ik, jij en ik denk de meeste hier niet weten.

Dan moet je toch echt moeite doen om te lezen wat ik tot nu toe heb geschreven. Ik weet dat het veel is, maar ik moet constant herhalen dat als je onvoldoende capaciteit hebt je niet moet handhaven, maar afleiden door ze naar het voetbalveld te lokken. Ik heb nergens beweerd dat als ze eenmaal daar zijn dat er geen rellen zouden uitbreken, dat interpreteer je toch echt zelf. Ik heb meerdere malen aangegeven dat de menigte en de eventuele schade op de voetbalvelden beter te overzien is.
Eerst zeg jij dat ze hadden moeten handhaven op de hooligans, dan zeg je dat ze meer mensen hadden moeten oproepen omdat er te weinig was om te handhaven. Dan roep je weer dat ze hadden moeten handhaven op het alcohol gebruik en nu weer dat ze ivm onvoldoende mensen mensen moeten wegleiden. Jij blijft maar in 1 cirkel praten en die cirkel klopt niet zoals meerdere al hebben gezegd.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Het voetbalveld is ongeschik als festival terrein. Het is hooguit (en zo ook genoemd) geschikt als locatie om tijdelijk een grote groep mensen te bergen. Er is regelmatig duidelijk in de media gebracht dat er geen feest was, ook niet op de locatie van het voetbal terrein.

(Hele diepe zucht.....)

En nee, ik ga die link ook geen 5e keer hier neerzetten wat er nu werkelijk in Nederlands grootste digitale media te lezen was.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
(Hele diepe zucht.....)

En nee, ik ga die link ook geen 5e keer hier neerzetten wat er nu werkelijk in Nederlands grootste digitale media te lezen was.

Niet private partijen en overheden door elkaar halen, alle overheidscommunicatie was glashelder: er is geen feest, dat komt er ook niet en kom dus niet naar Haren.

Dat 's lands sensatiegerichte media hier iets anders van maakt is hun verantwoordelijkheid, niet die van de overheid.
Bijdragen op persoonlijke titel.


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Lees goed wat je nu schrijft in het vetgedrukte gedeelte. Dit fenomeen heet wensdenken. Iets wat ik bij bestuurders en beleidsmakers erg vaak zie. Wij leven niet in een wens, maar in de realiteit. De realiteit is dat er duizenden mensen op je stoep staan. Ze willen niet luisteren en ze nuttigen drank. Natuurlijk hebben ze schuld als ze iets verkeerds doen, maar wat heb je aan schuldvraag? We hadden ook geen politie kunnen inzetten waardoor er nog steeds schuldvraag is, maar het schadebedrag en het aantal gewonden wellicht groter wordt. Durf je nog steeds te beweren dat de overheid geen verantwoordelijkheid heeft? Waarom zouden burgemeester en politie überhaupt nog iets doen als ze toch onschendbaar zijn? Ik vind je mening ronduit bizar dat de overheid geen enkele verantwoordelijkheid zou hebben. Dat hebben ze wel degelijk, daar betaal ik belasting voor. En als ik vind dat ze gefaald hebben dan ventileer ik mijn mening. Ik niet alleen, ook veel bewoners van Haren vinden dat de burgemeester onvoldoende gehandeld heeft. En nogmaals, ik neem de burgemeester niet kwalijk dat hij ongevraagd duizenden mensen op zijn stoep heeft gekregen, maar wel de manier hoe hij ermee is omgegaan.

Dat "wensdenken" heeft deze samenleving gevormd tot wat hij nu is. Vanuit dat "wensdenken" hebben we regels, waarden en normen gedestilleerd met z'n allen. Regels, normen en waarden die met voeten zijn getreden door deze raddraaiers.

Waar heb ik gezegd dat de overheid geen enkele verantwoordelijkheid heeft? Leg me aub geen woorden in de mond.

Ik stel dat de primaire verantwoordelijkheid bij de relschoppers ligt, en niet bij de overheid. Dat de overheid met de gebakken peren zit...  ::)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
(Hele diepe zucht.....)

En nee, ik ga die link ook geen 5e keer hier neerzetten wat er nu werkelijk in Nederlands grootste digitale media te lezen was.
Als je gaat zitten zuchten zijn we toch klaar met deze discussie? Dan geef je werkelijk te kennen niet open te staan voor de argumenten van je medeforumleden. Je hebt je punt gemaakt, en talloze malen verteld. Hier gaan we het niet over eens worden met jou, lijkt me goed om dit kringetje draaien te gaan staken en inhoudelijk verder te gaan.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Internet of Facebook medeverantwoordelijk houden voor deze puinhoop is hetzelfde als TNT Post aanklagen voor het versturen van poederbrieven etc.

Dat zijn slechts dragers. Die DJ-'s anderzijds, da's een ander verhaal. Die hebben wat mij betreft echt wel iets uit te leggen.


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Ok, volgende keer maar het hele dorp afgrendelen dan? Rubberkogels inzetten? 1000 mariniers de straat op sturen? Je moet weten dat de wet grenzen aan staatsnoodrecht stelt. De burgermeester is niet almachtig en de politie toch wel niet. Er zijn zowel financieel als juridisch als fysiek simpelweg niet voldoende middelen voorhanden om alle denkbare opties te neutraliseren.

De vraag is niet wie er verantwoordelijk is. Dat is evident. De relschoppers voor alle schade en kosten en de overheid voor openbare orde en veiligheid. Helaas kost het handhaven van dat laatste exponentieel veel meer dan het veroorzaken van dat eerste. Wil je dat uitsluiten? Prima, betaal maar meer belasting.

Als je het blijkbaar allemaal beter weet dan stel ik voor dat je stopt met je energie in forum posts stoppen, en heel snel voor minister gaat solliciteren.

Nog even over het "alternatieve feest": hou maar op daarover want dat organiseer je niet even in een paar dagen voor zoveel mensen (en ja die ervaring heb ik.) Daarnaast is het belonen van het negeren van oproepen van de gemeente gewoon het domste wat je kan doen. Je schept een precedent voor de toekomst ("kom we gaan met x 1000 personen naar plaats y, wellicht organiseert de gemeente het feest dan wel"). Als je het nou over wensdenken hebt dan is denken dat dit niet gebeurt een uitermate goed voorbeeld daarvan.

Op het moment dat je weet dat er hooligans aanwezig zijn zou ik wel groots uitpakken ja. En dat was ruim op tijd bekend. De gemeente had het feest moeten gedogen om de mensen van de Stationsweg weg te lokken, want handhaving was toen niet tactisch. En dat gedogen interpreteer jij als organiseren. Het is toch wel ironisch hoe menselijke communicatie werkt, vind je niet?

Het feest was niet verplaatst want er was geen feest. Ze hadden een opvanglocatie gemaakt welke ze konden gebruiken indien nodig. Dat ze die niet gebruikt hebben zal zo zijn redenen hebben gehad die ik, jij en ik denk de meeste hier niet weten.
Eerst zeg jij dat ze hadden moeten handhaven op de hooligans, dan zeg je dat ze meer mensen hadden moeten oproepen omdat er te weinig was om te handhaven. Dan roep je weer dat ze hadden moeten handhaven op het alcohol gebruik en nu weer dat ze ivm onvoldoende mensen mensen moeten wegleiden. Jij blijft maar in 1 cirkel praten en die cirkel klopt niet zoals meerdere al hebben gezegd.

Ik moet veel dingen herhalen en dat interpreteer jij als cirkelen. Zoals net genoemd, menselijke communicatie is een bijzonder fenomeen, ik heb er deels mijn werk van gemaakt. Mede vanuit dat perspectief weet ik heel goed hoe die communicatie via (sociale) media verloopt (Het is je misschien wel opgevallen dat ik in sommige topics opvallend snel foto's uit Twitter weet te destilleren). En ik weet als geen ander hoe miscommunicatie tot stand komt. En ik geef je, en de rest, wel gelijk dat ik soms wel erg makkelijk denk over bepaalde zaken. Maar mijn aanpak is niet des politie- en/of hulpverleningsprotocol en het is ook niet meer dan vreemd dat uitgerekend op een HV-forum men moeite heeft met een buitenprotocols aanpak. Ik begrijp jullie weerstand, maar probeer het eens vanuit mijn perspectief te bekijken. Als je weet hoe die menselijke kronkel in elkaar steekt dan kun je daarin sturen. Maak daar gebruik van. Want met een simpele oproep kun je mensen alle kanten op bewegen, mits je weet hoe.

Ik wil helpen herinneren dat de hele zaak is begonnen met een vergeten vinkje, een paar jolige vrienden van de jarige jop, en de vrienden daarvan, en daar weer de vrienden van, etc... Waarom is het zo groot geworden? Juist omdat de jarige jop dit niet wilde, dan is het juist extra leuk om er reclame voor te maken. Dan kun je in dit specifieke geval boos worden op al die mensen die er aan meegewerkt hebben, maar er komt een dag dat jij zelf een onderdeel wordt van iets waarvan je niet verwacht had dat het heel groot zou worden. De (sociale) media zijn wij. Probeer het te doorgronden in plaats van boos op te worden, want anders word je boos opjezelf ;)

Goed, ik kap ermee. Ik heb begrepen dat er voor mij een ministerspost vrijgemaakt is   ;D


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Relschoppers Haren melden zich
Toegevoegd: zaterdag 22 sep 2012, 22:46
Op verschillende politiebureaus hebben zich vandaag mensen gemeld die gisternacht betrokken waren bij de rellen in de Groningse plaats Haren, of die daarover een verklaring willen afleggen. In een aantal gevallen waren de ouders erbij.
De politie in Haren heeft nog geen overzicht van het aantal relschoppers dat zichzelf heeft gemeld. Loco-burgemeester Remco Kouwenhoven zei in Nieuwsuur: "Laat dat melden vooral doorgaan, want sommige mensen hebben zich behoorlijk misdragen."
200 tips
De korpschef had relschoppers er ook toe opgeroepen zich te melden, om te voorkomen dat ze van hun bed worden gelicht. De politie heeft zeker 200 tips over verdachten binnen en er komen steeds meer beelden van de rellen vrij waarop raddraaiers en plunderaars duidelijk te herkennen zijn. "Dat loopt opsporingstechnisch prima", zegt de politie.
Er is een team van 25 rechercheurs op de zaak gezet.
bron: http://nos.nl/artikel/421770-relschoppers-haren-melden-zich.html

Even iets positievers: resultaten tbv verdere afhandeling.  O0
Iedere goede bijdrage lijkt me zinvol.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet