GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012

Auteur Topic: GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012  (gelezen 206513 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gemeente, Politie en Openbaar Ministerie maken balans op na rellen in Haren

http://www.politie.nl/groningen/nieuws/120923gemeentepolitieenopenbaarministeriemakenbalansopnarelleninharen.asp

Grote opkomst informatiebijeenkomsten en aangiftemogelijkheid

Haren, 23-09-2012 • Twee dagen na het extreme geweld maken Gemeente, Politie en Openbaar Ministerie de balans op. De gemeente heeft geïnventariseerd wat nodig is op het gebied van schadeherstel, voorlichting, financiën, ondersteuning en slachtofferhulp. Twee informatiebijeenkomsten werden druk bezocht. De Politie is inmiddels een groot onderzoek opgestart waarin vijfentwintig rechercheurs werken. Voor de reeds aangehouden verdachten is snelrecht van toepassing. Dit houdt in dat geen verdachte weggaat zonder een strafrechtelijke beslissing van het OM: een transactie, een dagvaarding of een werkstraf.

Grote belangstelling voor bijeenkomsten
Het College van Burgemeester & Wethouders van de gemeente Haren is geschokt door de gebeurtenissen van afgelopen vrijdag. Op zaterdagmiddag is een informatiebijeenkomst voor bewoners en één voor ondernemers georganiseerd. Voor beide bijeenkomsten was grote belangstelling. Het college was aanwezig om te luisteren naar de verhalen en de veelal angstige ervaringen van bewoners en ondernemers. Deze maakten veel indruk op de bestuurders, net als het gevoel van vastberadenheid om de gevolgen van deze extreme gebeurtenis snel aan te pakken.
 
Lering trekken uit gebeurtenissen
De aanwezigen stelden veel vragen over de aanpak van de gemeente tijdens en voorafgaand aan de rellen. Ondanks dat bewoners en ondernemers kritisch waren werd ook met waardering gesproken over de moed en inzet van politie en ME. Burgemeester Bats wil samen met het Openbaar Ministerie en de Politie, nagaan welke lessen kunnen worden getrokken uit deze gebeurtenissen. Zo kan kennis over een voor Nederland nieuw fenomeen snel worden gedeeld. Ook het grote aantal tips en ideeën van bewoners en ondernemers wordt hiervoor gebruikt.
 
Afwikkeling wordt zorgvuldig aangepakt
Om te komen tot een zorgvuldige afwikkeling van de gevolgen van de rellen van vrijdagavond heeft het College werkafspraken vastgelegd. Er wordt geïnventariseerd wat nodig is op het gebied van schadeherstel, voorlichting, financiën en ondersteuning. Slachtofferhulp Nederland is daarbij betrokken. Daarnaast heeft het College besloten een onderzoek naar het eigen handelen in te stellen en daarbij de gemeenteraad te betrekken. Dit onderzoek wordt afgestemd met andere evaluaties en onderzoeken die ingesteld gaan worden.
 
Aangiftes en tips
Slachtoffers die aangifte wilden doen, konden zondag vanaf 13.00 uur terecht op het politiebureau in Haren. De politie heeft totaal 25 aangiftes opgemaakt: één aangifte poging moord/doodslag, twee aangiftes voor diefstal en tweeëntwintig aangiftes voor vernieling. Ook via het online aangifteformulier komen diverse aangiftes binnen. Tot nu toe heeft het onderzoeksteam ruim 200 tips ontvangen over het geweld van vrijdag in Haren.
 
Verdachten
De politie heeft tot nu toe 36 mensen aangehouden. Eén verdachte is weer op vrije voeten gesteld. Meerdere verdachten hebben zichzelf inmiddels op diverse politiebureaus gemeld. Het onderzoeksteam is nog steeds op zoek naar tientallen verdachten.
 
Beeldmateriaal
Aan de oproep van de Politie om beelden te uploadenwww.nationale-recherche.nlis massaal gehoor gegeven. Het onderzoeksteam heeft uren aan film- en videomateriaal via de site binnengekregen. Daarnaast hebben mensen zelfs drie keer spontaan beeldmateriaal langs gebracht op het politiebureau. Het team heeft uren aan beeldmateriaal en probeert daarop in eerste instantie zelf de verdachten te herkennen die strafbare handelingen plegen. Mocht de Politie niet alle verdachten herkennen, dan wordt een moment gekozen om de beelden van de verdachten publiekelijk bekend te maken.
 
Toestand slachtoffer zware mishandeling
Tijdens de rellen van vrijdagavond werd een 84-jarige man uit Haren zwaar mishandeld. Hij brak zijn kaak en liep ook een lichte hersenbloeding en gekneusde ribben op. De man is inmiddels weer thuis. Hij maakt het naar omstandigheden goed. Maandag gaat hij weer naar het ziekenhuis voor behandeling.
 
Op www.politie.n/groningen is een special aangemaakt over de gebeurtenissen in Haren.
Hier is alle informatie voor u verzameld.
 
Vragen?
-         Vragen aan de Gemeente kunt u stellen via 050 - 53 39 866 of  06 - 2530 9597
-         Vragen aan de Politie kunt u stellen via 088 -167 1110
Samen sterk in de hulpverlening!


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Project X Haren - Nooit Meer (compilatie)
user: christiaaniscool

Ik vind dit toch wel een heel mooi filmpje die aardig de lading dekt en hier wel een plekje verdient.
Vooral de laatste zin is een goeie :-\


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Maatregelen tegen Facebook gaat wel erg ver, wat is de volgende stap dan?
Lijkt mij te veel op censuur, je kan en hoeft mensen niet tegen elke prijs tegen hun eigen onbekwaamheid in bescherming te nemen.

dat is ook praktisch onmogelijk. We zitten hier niet in Noord-Korea waar je de bevolking dom kunt houden.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Het veranderen van een instelling is verre van censuur. Iets van openbaar naar privé zetten is geen censuur. Pas als je de functie "openbaar" eruit sloopt is er censuur!


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
(Hele diepe zucht.....)

En nee, ik ga die link ook geen 5e keer hier neerzetten wat er nu werkelijk in Nederlands grootste digitale media te lezen was.

Hoe verklaar jij dan dat ik in Limburg wist dat er geen feest was en er wel een overloopterrein was bij de voetbalvelden, dat terwijl ik het hele project X-nieuws volledig genegeerd heb omdat ik niet mee wilde hypen vanwege de pure waanzin hierachter?

Ik ben verre van buitengewoon intelligent, heb geen titel maar beschik over een gezonde dosis boeren verstand.

Oh ja, ik beschik wel over Twitter.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
'Rellen komen voort uit zucht naar sensatie en genot'
Rellen zoals die van afgelopen weekend in Haren houden de maatschappij een spiegel voor, zegt socioloog Iliass El Hadioui van de Erasmus Universiteit Rotterdam. "Wat hier achter zit is de voortdurende zoektocht naar spanning en sensatie."

Door een 'overfocus' op het incident in Haren wordt het onderliggende probleem niet benoemd, zegt El Hadioui. "Hoe komt het toch dat jongeren in onze samenleving zich zo aangetrokken voelen tot dit soort geweld?"

Onbevredigde behoefte
Het antwoord op die vraag zoekt de Rotterdamse socioloog in de "hedonistische tendens onder jongeren om voortdurend op zoek te gaan naar sensatie, genot en plezier". "Wanneer die diepe behoefte niet bevredigd wordt, kan dat uitdraaien op agressie", zegt El Hadioui. Het aangekondigde 'feestje' in Haren was in die zin een onbevredigde behoefte.

El Hadioui is kritisch over de reacties op de rellen. Door de jongeren die Haren op zijn kop zetten af te schilderen als 'afwijkend tuig', wordt voorbij gegaan aan het feit dat de meeste aanwezigen eigenlijk heel normale jongeren waren. Volgens El Hadioui kunnen jongeren die prima functioneren onder invloed van een heftige groepsdynamiek dit soort destructief gedrag gaan vertonen.

Opvoeding
"Individuele mensen zijn in groepen in staat om veel meer en heftiger dingen te doen dan wanneer ze alleen zijn", zegt de socioloog. In zo'n proces kan de aanwezigheid van een politiemacht die nog niet ingrijpt olie op het vuur zijn, stelt de onderzoeker. Los van dat praktische punt is volgens El Haddioui een belangrijke rol weggelegd voor opvoeders en het onderwijs om kinderen te leren wat het betekent om lid te zijn van een samenleving.

http://www.rijnmond.nl/nieuws/24-09-2012/rellen-komen-voort-uit-zucht-naar-sensatie-en-genot


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Tweede inwonersbijeenkomst is maandagavond om 20.15 uur in Gorechthuis. #nazorg #projectx
@gemharen


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Veelgestelde vragen
update zondag 17.15 uur

INWONERS EN ONDERNEMERS
Ik woon in Haren en maak me zorgen. Hoe kom ik meer te weten?
Maandagavond 24 september 2012 is er om 20.15 uur een tweede inwonersbijeenkomst in ’t Gorechthuis, Hortuslaan 1 in Haren. Hier kunt u met ons in gesprek gaan, ervaringen delen en uw vragen stellen. Medewerkers van Slachtofferhulp zijn aanwezig voor wie daar behoefte aan heeft. De uitnodiging daarvoor staat bij de nieuwsberichten.

Ik heb een onderneming in Haren en maak me zorgen. Hoe kom ik meer te weten?
Vandaag, zaterdag 22 september 2012 is er een informatiebijeenkomst voor ondernemers in ’t Gorechthuis, Hortuslaan 1 in Haren. Hier kunt u met ons in gesprek gaan, ervaringen delen en uw vragen stellen. Medewerkers van Slachtofferhulp zijn aanwezig voor wie daar behoefte aan heeft. De bijeenkomst vindt plaats om 17.30 uur.

OPRUIMEN
Wat als ik beschadigde gemeentelijke eigendommen zie?
Heeft u beschadigde gemeentelijke eigendommen gezien (zoals lantaarnpalen of straatnaambordjes) dan kunt u dit telefonisch melden bij de gemeente Haren, telefoonnummer 050 53 39 911.

Kan ik het afval ergens kwijt dat ik heb verzameld zaterdag?
Als u afval heeft verzameld na de gebeurtenissen van vrijdag kunt u contact opnemen met de gemeente.  

Kan ik helpen met opruimen?
Als burgers rommel in hun eigen directe omgeving opruimen is dat goed. De Milieudienst maakt Haren schoon.

Gaat het Project Clean X door?
Extra handen zijn vriendelijk aangeboden maar niet nodig.

Wanneer wordt de rotzooi in het centrum van Haren opgeruimd?
Zaterdagochtend 22 september gaat de Milieudienst alles opruimen.

Mijn fiets staan niet meer op de plek waar ik die heb achtergelaten, waar is mijn fiets?
De fietsen die kapot zijn, worden opgeruimd. Als uw fiets niet meer op de plek staat waar u deze heeft achtergelaten dan kunt u gaan kijken bij bureau Woonomgeving aan de Westerse Drift 9A, daar worden de fietsen die kapot zijn naartoe gebracht. Fietsen die niet kapot zijn  blijven eerst staan.

RELLEN
Ik herken mensen op beeldmateriaal. Wat kan ik doen?
Mensen kunnen materiaal uploaden naar de politie. Dit kan via de website http://www.nationale-recherche.nl

Ik heb een tip over de rellen. Waar geef ik dat door?
U kunt contact opnemen met de politie via telefoonnummer 0900-8844
U kunt ook een mail sturen naar: tgotips@groningen.politie.nl.

Ik ben erg geschrokken/ben angstig/kan niet slapen etc. Waar kan ik terecht?
U kunt contact opnemen met Slachtofferhulp, telefoonnummer (0900) 0101,
lokaal tarief
 
SCHADE
Ik heb schade. Hoe los ik dit op?
•Meld uw schade bij de gemeente via telefoonnummer 0570 783 460. Dit kan vanaf zaterdag 22 september 2012 08.00 uur.
•Het is belangrijk dat u zelf foto’s maakt en uw eigen verzekeringsmaatschappij belt.
•Tot slot is het belangrijk dat u aangifte doet bij de politie. Dit kan via internet: http://www.politie.nl/Aangifte
Wie gaat dit allemaal betalen? Wie is hiervoor aansprakelijk?
Wij begrijpen uw vraag. Er zal uiteraard op enige manier later geprobeerd worden om de schade te verhalen op de daders van de rellen.
http://www.haren.nl/projectx/veelgestelde-vragen_42063/


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Interessante insteek van die socioloog en meteen dus een tip voor het volgende feestje:

Noodverordening uitbreiden met een avondklok en direkt de eerste de beste overtreder in de boeien slaan. Direkt een voorbeeld stellen naar de rest.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Scholen Haren roepen leerlingen op zich te melden
HAREN - Scholen voor het voortgezet onderwijs in Haren hebben maandag hun leerlingen opgeroepen om zich bij de politie te melden als ze betrokken zijn geweest bij de Facebook-rellen van vrijdag op zaterdag.
 
Het Maartens College, de school waarop de 16-jarige Merthe zit, en het Zernike College hebben op bijeenkomsten de leerlingen ''gewezen op hun verantwoordelijkheid''.

''We werken mee aan het oplossen van deze ellende. Herkennen we op beelden een leerling die over de schreef is gegaan, dan vragen we hem zich bij de politie te melden. Doet hij dat niet, dan helpen we een handje'', zegt woordvoerder Sjoerd Louwers van het Maartens College.

Het Zernike College zal ''geen leerlingen verlinken'' als ze op beelden worden herkend, aldus rector Henk Tameling.
''Maar we wijzen ze dan wel op hun verantwoordelijkheden. Als ze iets weten, vragen we ze om dat bij de politie te melden. Verder houdt het voor ons op.''

Gesprekken
Op beide scholen zijn de lessen maandag begonnen met gesprekken over de Facebook-rellen. Leerlingen konden tijdens tijdens klassengesprekken praten over wat ze hebben meegemaakt.
Volgens rector Tameling zeiden veel leerlingen dat ze de gebeurtenissen ''angstaanjagend'' hebben gevonden. ''Er zijn kinderen van wie de ouders met ijzeren staven in hun winkel hebben gestaan. Dat maakt indruk.''

Arnhem
De gemeente Arnhem neemt de signalen dat er vrijdagavond een Facebook-feestje in die stad wordt gehouden, serieus.
De gemeente bereidt zich er ook op voor, maar waaruit die voorbereidingen bestaan wilde een woordvoerster van burgemeester Pauline Krikke maandagmorgen niet zeggen.
Dit weekeinde plaatste Arnhemmer Ibrahim Yamuk een uitnodiging voor een 'Project X-feest' op Facebook. In korte tijd was die uitnodiging al onder ruim 10.000 volgers verspreid.
Zeker 1500 mensen lieten via de sociale media weten dat ze zouden komen. De oorspronkelijke uitnodiging is zondagavond laat van internet verwijderd, maar maandagochtend doken de gegevens via andere kanalen opnieuw overal op.

http://www.nu.nl/binnenland/2917254/scholen-haren-roepen-leerlingen-zich-melden.html