Tijd om alle feiten op een rijtje te zetten. Want de miscommunicatie waardoor er verkondigd is dat het feest verplaatst zou worden naar de voetbalterreinen heb ik vrijwel met zekerheid gevonden. Opvallend en hypocriet dat zij het bericht achteraf gewijzigd c.q verwijderd hebben, geschiedvervalsing c.q censuur is binnen de media een doodzonde. Beschuldigingen richting het adres van media zie ik graag achterwege gelaten, aangezien 'media' een meervoudsvorm is van medium. Je kunt niet iedereen op één op hoop gooien, want al die media zijn uiteindelijk autonome instanties en zelf verantwoordelijk voor wat ze schrijven.
Dit geldt ook voor mij, ik zal nimmer alle overheden op één hoop gooien en hen beschuldigen. Ik noem man en paard, in dit geval de burgemeester waar ik forse kritiek op heb. Ik neem in geen geval de agenten of ME op straat iets kwalijk, want zij hebben moeten roeien met de riemen die ze hebben gekregen.
De miscommunicatie is begonnen bij het Dagblad van het Noorden:
http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article9390801.ece/Oud-voetbalterrein-aangewezen-als-alternatieve-locatie-HarenZoals je ziet is het bericht gewijzigd, maar de reacties verraden wat er werkelijk stond, evenals Google cache die alles bewaard heeft:
Oud-voetbalterrein aangewezen als alternatieve locatie Haren
DVHN | Gepubliceerd op 21 september 2012, 13:43 Laatst bijgewerkt op 21 september 2012, 14:47
HAREN - Het oude voetbalterrein Gorecht bij de Oosterweg in Haren wordt gebruikt als locatie waar feestgangers en nieuwsgierigen voor Project X Haren door de politie naar toe zullen worden geleid. Gorecht is het voormalig voetbalpark van de VV Gorecht. De gemeente Haren is inmiddels bezig om twee mobiele lichtmasten op het terrein te zetten.
Het is de bedoeling dat iedereen die op het Project X-feest in Haren afkomt, naar het voetbalterrein zal worden geleid.
Momenteel is er nog niet zo veel te doen. Het is nog steeds koffiedik kijken hoeveel mensen nu daadwerkelijk op het Facebookfeest afkomen. Op Facebook hebben zo'n 30.000 mensen zich aangemeld.
Project X Haren vloeit voort uit een uitnodiging voor een verjaardagsfeestje van een 16-jarig meisje uit Haren dat zich als een olievlek over het internet verspreidt. Duizenden mensen kondigen aan naar Haren te gaan.
De stationsweg in Haren – waar het meisje woont – zal worden afgesloten door de politie. Meerdere jongeren komen even langs en laten zich voor het huis op de foto zetten.
Volg verslaggever @basvansluis op twitter
In dit artikel wordt niet beweerd dat er een feest zou plaats vinden, maar dat slechts de feestgangers naar een alternatieve locatie geleid worden. Nu.nl heeft dit bericht geïnterpreteerd als de nieuwe feestlocatie:
http://www.nu.nl/binnenland/2915549/facebookfeest-haren-verhuist-andere-locatie.htmlDit vind ik zeer kwalijk van nu.nl, want een goede journalist trekt de bronnen na van de
eerste hand, en dat is de gemeente. Zij hebben op geen enkele manier verkondigd dat er een feest zou zijn. Ik heb enkele persberichten die zij hebben uitgestuurd uit de nieuwsbanken kunnen halen:
19 september
Gemeente Haren buigt zich over `Project X Haren'
Op internet en sociale media wordt opgeroepen vrijdag 21 september naar een feest in Haren te komen. Ondanks deze hardnekkige berichten willen wij, de gemeente Haren en burgemeester Bats, graag nogmaals benadrukken dat er aanstaande vrijdag 21 september geen feest in Haren is.
Kort geleden plaatste een inwoonster van onze gemeente een verjaardagsuitnodiging op haar Facebook-pagina. Ze vergat aan te vinken dat het om een prive-feestje ging voor haar vrienden. Al heel snel waren honderden mensen van het feestje op de hoogte en inmiddels geven op de sociale media
duizenden mensen aan naar Haren toe te komen.
Het is een heel nieuw fenomeen waar wij als gemeente mee geconfronteerd worden. Wij erkennen de aandacht voor deze situatie en zien natuurlijk ook de ludieke en creatieve acties die op internet ontstaan. Daarnaast nemen wij als gemeente en als burgemeester onze verantwoordelijkheid. Wij willen
voorkomen dat wij een grote groep feestgangers ontvangen waarbij wij de veiligheid niet kunnen garanderen. Een feest moet leuk maar ook veilig gevierd kunnen worden. Wij houden rekening met verschillende scenario's waarbij wij passende middelen en maatregelen achter de hand houden. Maar
natuurlijk willen wij veel liever voorkomen dat dat nodig is.
Wij monitoren samen met de politie de sociaal-media en proberen op onder andere deze manier zicht te krijgen op hoe een en ander zich ontwikkelt. Toch blijft het erg lastig in te schatten wat we kunnen verwachten vrijdag. Wij hebben natuurlijk regelmatig overleg met betrokken partijen, denk
aan de politie, het openbaar ministerie, maar ook met direct betrokkenen uit de straat. Onze acties zijn er nu vooral op gericht om te voorkomen dat het uit de hand loopt.
20 september
Geen feest in Haren
Project X krijgt in Haren geen podium. Burgemeester Rob Bats heeft besloten dat de Stationsweg morgenavond niet toegankelijk is. De gemeente Haren verstrekt ook geen vergunning voor particuliere initiatieven, omdat de veiligheid niet kan worden gegarandeerd. Een eventuele bezoekersstroom zal
morgenavond door de politie naar een andere locatie worden begeleid.
Aanleiding voor de maatregelen is de ongewenste stroom aanmeldingen voor een verjaardagspartijtje van een inwoonster van Haren. Ze had kort geleden een uitnodiging geplaatst op haar Facebook-pagina. Ze vergat aan te vinken dat het om een privefeestje ging voor haar vrienden. Al heel snel waren
honderden mensen van het feestje op de hoogte en inmiddels geven op de sociale media duizenden mensen aan naar Haren toe te komen.
21 september
Noodverordening verbod nuttigen alcoholhoudende drank in de openbare..
Op 21 september 2012 vanaf 18.00 uur is de noodverordenig van kracht met betrekking tot een verbod op het nuttigen van alcoholhoudende drank in de openbare ruimte voor het dorp Haren.
Deze verordening geldt tot zaterdag 22 september 2012 8.00 uur
Laat nu.nl veruit de meest populaire nieuwssite zijn, vooral gelezen door de jongere generatie die hun informatie vooral uit de digitale media halen. De consequentie is dat veruit de meeste feestgangers in de veronderstelling verkeerden dat er daadwerkelijk iets te doen was. Die kwamen ter plaatse bedrogen uit wat een voedingsbodem vormde voor teleurstelling, ongenoegen en mogelijk agressie.