Een goed artikel met een andere visie op de rellen uit de volkskrant van gisteren:
Ook na de rellen in Haren wordt er in de media geen verband gelegd tussen de autochtone afkomst van de jongeren en hun relgedrag om niet van generalisatie of discriminatie beticht te worden, schrijft politicoloog Peyman Jafari.
Opnieuw hebben honderden autochtone Nederlanders rellen veroorzaakt, ditmaal in Haren. Op de avond van vrijdag 22 september trokken duizenden voornamelijk autochtone jongeren naar Haren voor een 'feestje' dat via Facebook bekendheid had gekregen. 'Onder de invloed van alcohol sloeg de sfeer snel om en werd er met flessen gegooid. Ook fietsen, dranghekken, bloembakken en alles wat los en vast zat vlogen door de lucht,' berichtte de Volkskrant en sprak van een 'veldslag.'
Het 'spoor van vernieling' dat het autochtone tuig achterliet, is te herleiden naar de moderne Nederlandse cultuur. Allerbelangrijkst is het alcoholgebruik onder autochtone jongeren, die al vrij jong van hun ouders alcoholische dranken mogen drinken. Het alcoholgebruik ontspoort verder mede door culturele tradities zoals Koninginnedag en Oud en Nieuw. Een andere culturele factor is het hedonisme dat mede door secularisering de plaats heeft ingenomen van hogere morele waarden. Sommigen zouden zelfs geradicaliseerd kunnen zijn door een letterlijke lezing van 'carpe diem.' Daarnaast heeft het Westerse individualisme het idee van vrijheid geperverteerd, waardoor autochtone jongeren menen zich te kunnen gedragen zoals het hen uitkomt, zonder enig respect voor autoriteiten zoals de ME en de burgemeester. In ieder geval is er genoeg aanleiding om het verband tussen het wangedrag van autochtone jongeren en hun culturele achtergronden te onderzoeken, maar helaas is dat nog steeds een taboe onder politiek correcte journalisten, politici en intellectuelen.
Rolmodellen
Wat de oorzaken dan ook mogen zijn, het is duidelijk dat een grote groep autochtone jongeren zich misdraagt tijdens uitgaansavonden en feesten. Het is niet alleen tijd dat autochtone ouders op hun verantwoordelijkheid worden gewezen, maar ook dat de autochtone gemeenschap ondubbelzinnig het gerel van autochtone jongeren veroordeelt en excuses aanbiedt. Belangrijke potentiële rolmodellen zoals Sywert van Lienden zouden hierin het voortouw moeten nemen.
Natuurlijk zullen autochtone Nederlanders met verontwaardiging reageren en het probleem ontkennen, maar er zijn genoeg voorbeelden om van een terugkerend probleem te spreken. Rellende autochtone jongeren maken vaak onze straten en stranden onveilig en richten voor duizenden euro's schade aan.
Een groot probleem zijn de regelmatige rellen bij voetbalwedstrijden, die vrijwel altijd veroorzaakt worden door autochtone jongeren. Niet alleen de vernielingen maar ook de ME-inzet kost de belastingbetaler veel geld. Zo verandert het Haagse Jonckbloetplein sinds 1988, het jaar dat Nederland het EK won, iedere keer dat Nederland een eindronde haalt in een oorlogsgebied - vooral door toedoen van christelijk uitziende jongeren.
Oud en Nieuw
Het is ook elk jaar raak tijdens Oud en Nieuw, waarbij grootschalige gevechten uitbreken en vernielingen worden aangericht. Een groot probleem is het verbranden van kerstbomen in autochtone wijken zoals Amsterdam-Noord die altijd uitmonden in gevechten tussen stenen- en flessengooiende autochtone jongeren en de politie.
Ook het hele jaar door ontaarden feesten en het uitgaan in rellen. Op de avond van 20 september 2008 veroorzaakte na een feest 'een meute van ongeveer 125 relschoppers' voor gevechten in het centrum van Capelle aan den IJssel, aldus de politiek correcte Telegraaf die de autochtone afkomst van de relschoppers onvermeld liet. In november 2010 braken zelfs op een hockeyfeest in Voorschoten rellen uit waarbij meer dan 50 autochtone jongeren op de vuist gingen met de politie.
Wat autochtoon geweld betreft was 2009 een rampjaar. Op Koninginnedag reed een autochtoon acht mensen dood toen hij probeerde een aanslag te plegen op de Oranjes. De Bevrijdingsdag op 5 mei werd verpest toen kaalgeschoren autochtone jongeren rellen veroorzaakten en de politie zich gedwongen zag om waarschuwingsschoten te lossen. Op 22 augustus 2009 vonden de strandrellen van Hoek van Holland plaats. Tijdens een feest van 30.000 voornamelijk autochtone jongeren braken massale vecht- en steekpartijen uit en er viel één dodelijk slachtoffer.
Horeca
Cafés en uitgaansgelegenheden in verschillende steden zijn vaak het toneel van vecht- en steekpartijen door autochtone jongeren, die zich ook nog eens vaak tegen hulpverleners en de politie keren. Recentelijk nog, in de nacht van 12 augustus 2012, keerden meer dan 100 voornamelijk autochtone Nederlanders zich tegen politieagenten en ambulancepersoneel, toen die een gewonde bromfietser wilden helpen.
Deze lijst van voorbeelden zou verder uitgebreid kunnen worden, maar zolang er in de media een taboe heerst op het benoemen van de autochtone achtergrond van relschoppers, zal het probleem niet opgelost kunnen worden. Ook na de rellen in Haren wordt er in de media geen verband gelegd tussen de autochtone afkomst van de jongeren en hun relgedrag om niet van generalisatie of discriminatie beticht te worden. Indien er gesproken kan worden van etnische minderheden, dan moet er zeker ook een etnische meerderheid bestaan bij wie het gedrag mede door cultuur bepaald wordt, of niet soms?
Peyman Jafari is politicoloog en promovendus aan de Universiteit van Leiden.
Disclaimer
De auteur van dit artikel is het zelf volledig oneens met de inhoud. De lezer hopelijk ook, ook wanneer het woord 'autochtoon' vervangen wordt door 'allochtoon.' Het artikel is ironisch bedoeld om de beeldvorming in de media aan de kaak te stellen.
OPINIE - Peyman Jafari - 23/09/2012 15u01